2008-11-14, 23:26
Medlem
Under---18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obscen
Förövrigt hör jag ett dånigt tjutande ljud i högra örat där problemet ligger.
Riktigt irriterande. Men hellre det ett tag än att jag är hörselskadad förevigt.
Ett ljud du kanske kommer höra resten av livet Välkommen, du har tinitus
Citera
2008-11-15, 00:07
Medlem
silbersteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Under---18
Ett ljud du kanske kommer höra resten av livet Välkommen, du har tinitus

Hellre döv än dum i huvet, för övrigt heter det tinnitus.

Till trådskaparen: Ta inte ut för mycket i förskott. Mycket kan hända de första dagarna/veckorna och det kommer garanterat bli bättre. Försök bara att skydda örat ordentligt under tiden. Inget lyssnande i mp3-spelaren osv. Kan också hjälpa att proppa i sig antioxidanter, tex. stora mängder vitamin-C och B-vitaminer. N-acetylcystein skyddar också men måste nog tas väldigt kort inpå. En stor del av den potensiella skada örat råkar ut för sker efter själva exponeringen pga. fria radikaler. Vitaminer mm. kan hjälpa mot detta. Annars är det bara att hoppas på det bästa. Skulle det nu inte ge med sig så är det inte hela värden, man vänjer sig med tiden. Har själv tinnitus på båda öronen, och det är inget jag går och blir direkt gråhårig över.
Citera
2008-11-15, 11:03
Medlem
Tack ännu en gång för ytterligare svar.
Jag har idag ont i örat också.
Värker och piper.

Skumt, men men ska försöka dra i mig antioxidanter osv.

/O
Citera
2008-11-15, 13:43
Medlem
silbersteins avatar
Citat:
Tack ännu en gång för ytterligare svar.
Jag har idag ont i örat också.
Värker och piper.

Skumt, men men ska försöka dra i mig antioxidanter osv.

/O

Ok. Så hade jag det lite också det första dagarna.. Kändes också som att någonting rörde sig där inne. Är som sagt viktigt att du får i dig massa nyttigheter för att dämpa den där eftersmällen. Som sagt, C och B-vitaminer kan man ta i ordentliga doser. Gärna 1-2g C-vitamin dagligen. Man har ju allt att vinna i ett sånt här läge.
Senast redigerad av silberstein 2008-11-15 kl. 13:57.
Citera
2008-11-15, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av silberstein
Ok. Så hade jag det lite också det första dagarna.. Kändes också som att någonting rörde sig där inne. Är som sagt viktigt att du får i dig massa nyttigheter för att dämpa den där eftersmällen. Som sagt, C och B-vitaminer kan man ta i ordentliga doser. Gärna 1-2g C-vitamin dagligen. Man har ju allt att vinna i ett sånt här läge.

Absolut. Tack.

/O
Citera
2008-11-15, 15:11
Medlem
skinner5000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deadcrossbone
En vän berättade om tjut i 3-4 dagar sen blev allt normalt.

Jag undrar en liten sak. Jag spelar i ett band och när jag använder öronproppar så försvinner ju det mesta ljudet, detta blir väldigt svårt att hänga med eftersom jag använder min mun, och då försvinner i princip allt ljud förutom ljudet ifrån munnen(som går upp till öronen igenom huvudet och inte in i öronen) ifall jag har öronproppar. Får jag helt enkelt riskera min hörsel lite eller bör jag införskaffa ett par dyra öronproppar? och någon som har något tips på vad för några?
Antingen köper du formgjutna öronproppar, de är anpassade efter dina öron och har ett filter som fungerar så att de sänker bara ljudet rakt av, resultatet för dig är precis samma som om ni bara skulle sänka ljudet, kvalitén försämras alltså inte. Dessutom är örnpropparna bekväma och diskreta (dvs det syns inte så tydligt att du har de i öronen). Eller också köper du öronmonitorer. Det är sådanna som många stora artister använder, de fungerar både som öronproppar och som hörlurar där du kan få din egen sång i öronen t.ex. Där finns det dels varianten som är som vanliga hörlurar och dels varianten som är anpassade och formade efter dina öron.
Citera
2008-11-15, 20:14
Medlem
Min morfar smällde en svartkrutsbomb när han var 14 typ, han var stendöv i 2½ vecka tills allt kom tillbaka, nu hör han perfekt 60 år efter
Citera
2008-11-16, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gangstarrr
Min morfar smällde en svartkrutsbomb när han var 14 typ, han var stendöv i 2½ vecka tills allt kom tillbaka, nu hör han perfekt 60 år efter

Skönt att höra, jo jag känner iallafall förbättring, så antar att denna tråd kan stängas

Tack för alla svar!
Citera
2008-11-16, 18:09
Medlem
okok, uppdatera gärna efter typ en månad så vi får se hur det gick.

håller tummarna för dina öron
Citera
2008-11-20, 09:14
Medlem
Idag har det gått 8 dagar och det är verkligen förbättrat, eller så har jag bara vant mig, men jag hör bra iallafall.

Så man kan säga att det är Lugnt nu och det gick 8 dagar.

Gör dock ont med ljud i örat, dånande ljud dvs.

Tack för alla svar och där fick ni som var nyfikna era svar

/O
Citera
2008-11-20, 09:42
Medlem
Krellyans avatar
Citat:
Idag har det gått 8 dagar och det är verkligen förbättrat, eller så har jag bara vant mig, men jag hör bra iallafall.

Så man kan säga att det är Lugnt nu och det gick 8 dagar.

Gör dock ont med ljud i örat, dånande ljud dvs.

Tack för alla svar och där fick ni som var nyfikna era svar

/O

Det är ju så att vid höga ljud så chockas flimmerhåren i örat och "viker" sig. Vid hörselskador så är det ofta de som inte ställer sig upp igen, och tinnitus är när de skickar fel signaler till hörselcentrum i hjärnan. Du hade nog bara gett dem en chock och nu har de rett ut sig igen.

Var med om samma sak för längesen, fast inte lika länge. Såg Dark Tranquillity när de spelade på Växjö Metal Festival, och då hade jag inga hörselproppar. Hörde markant sämre de efterföljande två dagarna, men det blev successivt bättre och sen försvann det helt.

Gött att det blivit bättre för dig!
Citera
2008-11-20, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krellyan
Det är ju så att vid höga ljud så chockas flimmerhåren i örat och "viker" sig. Vid hörselskador så är det ofta de som inte ställer sig upp igen, och tinnitus är när de skickar fel signaler till hörselcentrum i hjärnan. Du hade nog bara gett dem en chock och nu har de rett ut sig igen.

Var med om samma sak för längesen, fast inte lika länge. Såg Dark Tranquillity när de spelade på Växjö Metal Festival, och då hade jag inga hörselproppar. Hörde markant sämre de efterföljande två dagarna, men det blev successivt bättre och sen försvann det helt.

Gött att det blivit bättre för dig!

Åfan, hade lite otur då.

Ja det är gött.

Ha't!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här