Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
Jag tror inte på allt jag läser, jag tror bara på det som är sant. Det finns en hel del nonsens i Bibeln också.
De dödar inte för att det är en instinkt, de dödar för att det är deras jobb.
Jag skulle snarare säga att det är för att vi har känslor och förmågan att relatera och tänka medvetet. Vi förstår att andra människor har känslor; därför känns det fel att döda (oskyldiga) människor. Rätt och fel är koncept som kommer från våra känslor. Men om vi upplever för mycket negativa känslor kan våran koncept av rätt och fel bli förvridet och då kan vi få en onaturlig instinkt som får oss att vilja mörda.
Jo, visst - vi har känslor, men det har alla djur. Ilska t ex finns ju djupt inne i hjärnan, det som brukar kallas reptilhjärnan just för att vi har denna del gemensamt med reptiler. Så en orm kan t ex bli förbannad.
SKÄLET till våra känslor är i grund och botten att det ger oss en överlevnadsfördel. Panik hjälper oss att fly en övermäktig fiende. Ilska att försvara vår flock eller vårt territorium. Kärlek att fortplanta oss med individer vars genuppsättning stämmer med vår egen.
Vår empati med våra flockmedlemmar är en sådan känsla som ger oss en fördel som flockmedlemmar.
Jag försöker inte på något sätt förminska våra känslor, men det skadar aldrig att försöka förstå varför dessa känslor finns.