2008-11-14, 10:30
Medlem
hej!
Jag skulle behöva hjälp med ett diagram till en labbrapport i excel, är rätt grön på detta. Skulle vilja ha en linje (absorbans) som är en "funktion" av våglängden. (alltså finns ingen formel) och linjen kommer ha två toppar. Men jag får inte alls till det... nån som är villig att förklara hur jag ska göra?

Jag har skrivit våglängden i A-kolumnen och dess korresponderande absorbans i B-kolumnen, och när jag försöker göra ett linje- eller punktdiagram över detta så blir allt bara bakvänt. Får en linje som ligger längs x-axeln; alternativt våglängden som linje.
Jag har tyvärr ingen koll på hur jag länkar till bilder, annars hade jag gärna gjort det...

Hoppas nån vänlig själ kan hjälpa en nybörjare!

Kerstin
Citera
2008-11-14, 11:59
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kursteen
hej!
Jag skulle behöva hjälp med ett diagram till en labbrapport i excel, är rätt grön på detta. Skulle vilja ha en linje (absorbans) som är en "funktion" av våglängden. (alltså finns ingen formel) och linjen kommer ha två toppar. Men jag får inte alls till det... nån som är villig att förklara hur jag ska göra?

Jag har skrivit våglängden i A-kolumnen och dess korresponderande absorbans i B-kolumnen, och när jag försöker göra ett linje- eller punktdiagram över detta så blir allt bara bakvänt. Får en linje som ligger längs x-axeln; alternativt våglängden som linje.
Jag har tyvärr ingen koll på hur jag länkar till bilder, annars hade jag gärna gjort det...

Hoppas nån vänlig själ kan hjälpa en nybörjare!

Kerstin
Sitter dagligen och gör exakt det du gör, så jag vet att det går att få rätt på.
Du ska inte ha ett linjediagram utan ett XY-scatter om du både har ett X- och ett Y-värde. Har du bara ett gäng mätpunkter och ingen våglängdsskala så funkar linjediagrammen bra.
Citera
2008-11-14, 13:43
Medlem
OKej.... men jag har ett värde som jag vill ska sitta på y-axeln och ett värde som jag vill ska bli själva linjen... tror det är där litegrann det brister!Hur ska jag skriva värdena då?
Citera
2008-11-14, 13:47
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
OKej.... men jag har ett värde som jag vill ska sitta på y-axeln och ett värde som jag vill ska bli själva linjen... tror det är där litegrann det brister!Hur ska jag skriva värdena då?
Är det inte så att du vill ha våglängden på x-axeln och absorption på y-axeln? Sen har du en punkt för varje mätvärde där absorptionen är en funktion av våglängden?
Om dina punkter har samma avstånd på våglängdsskalan så kan du börja med att bara plotta absorbansen i ett linjediagram och se om det ser vettigt ut. Därefter markerar du även din våglängdsskala och istället för linje väljer en XY-plot så bör kurvformen vara samma även om den kanske skalas om lite.
Citera
2008-11-14, 14:33
Medlem
Är det inte så att du vill ha våglängden på x-axeln och absorption på y-axeln?
-jo precis

Sen har du en punkt för varje mätvärde där absorptionen är en funktion av våglängden?
-japp

Om dina punkter har samma avstånd på våglängdsskalan
- ja, fast inte hela vägen. 0,5 nm först och sedan 0,2 nm.

så kan du börja med att bara plotta absorbansen i ett linjediagram

-hur då? (har excel 2007)

och se om det ser vettigt ut. Därefter markerar du även din våglängdsskala och istället för linje väljer en XY-plot så bör kurvformen vara samma även om den kanske skalas om lite.[/b]

Alltså, så här har jag gjort:
en kolumn för våglängd och en för mätvärde. Sedan markerar jag dem och infogar en punktdiagram. Då blir det ett diagram med lite random siffror på axlarna och en linje som heter samma sak som den sista våglängden (560) och en prick inprickad (1). rätt fel alltså... haha!

Tack för svar iallafall!
Citera
2008-11-14, 15:02
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:

så kan du börja med att bara plotta absorbansen i ett linjediagram

-hur då? (har excel 2007)
Markera hela kolumnen med absorbansvärdena och infoga ett vanligt linjediagram.
Citat:
och se om det ser vettigt ut. Därefter markerar du även din våglängdsskala och istället för linje väljer en XY-plot så bör kurvformen vara samma även om den kanske skalas om lite.[/b]

Alltså, så här har jag gjort:
en kolumn för våglängd och en för mätvärde. Sedan markerar jag dem och infogar en punktdiagram. Då blir det ett diagram med lite random siffror på axlarna och en linje som heter samma sak som den sista våglängden (560) och en prick inprickad (1). rätt fel alltså... haha!

Tack för svar iallafall!
Jag testade exakt samma sak nyss i Excel 2007. Vanligt punktdiagram med linjer. Det ser ut precis som det ska. Det låter riktigt märkligt...
Senast redigerad av ÅnkelGunnar 2008-11-14 kl. 15:07.
Citera
2008-11-14, 15:42
Medlem
av någon anledning funkade det när jag lade mätvärdena i en vågrätt linje istället. Nu ser kurvan ut som den ska men axlarna har fortfarande ganska godtyckliga värden. Lyckades få till x-axeln, och jag fick till så att det står rätt på y-axeln också, men programmet verkar multiplicera mätvärdena med 10 så 0,12 står på 1,2 osv. Vet inte riktigt varför, men men.
Och xy-diagramet funkar fortfarande inte, får 5 miljoner serier.... men men

Jaja, tack för hjälpen iallafall!
Senast redigerad av kursteen 2008-11-14 kl. 15:51.
Citera
2008-11-14, 15:56
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
av någon anledning funkade det när jag lade mätvärdena i en vågrätt linje istället. Nu ser kurvan ut som den ska men axlarna har fortfarande ganska godtyckliga värden. Lyckades få till x-axeln, och jag fick till så att det står rätt på y-axeln också, men programmet verkar multiplicera mätvärdena med 10 så 0,12 står på 1,2 osv. Vet inte riktigt varför, men men.
Och xy-diagramet funkar fortfarande inte, får 5 miljoner serier.... men men

Jaja, tack för hjälpen iallafall!
Om du orkar kan du klistra in dina mätserier i ett inlägg och gömma mellan spoilertaggar så kan jag ta en titt på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in