2008-11-14, 10:16
Medlem
Hej!

Det är så här att min sambo har på sin dator en mapp som hon har haft bilder i.
Den är tömd och hon har kastat den i papperskorgen. Sen direkt raderat den från papperskorgen.

Nu till problemet. Den kommer tillbaka till skrivbordet igen. Ibland efter att hon startat om och ibland under tiden datorn är igång. Den är alltså för oss omöjlig att bli av med.

Någon som har någon lösning på detta eller någon aning om vad felet är?

Hon har en asus laptop och windows vista basic.

Tack på förhand.
Citera
2008-11-14, 10:18
Medlem
Kan det vara så att den är skrivskyddad? Kan även vara så att windows tror att mappen används och då brukar det räcka med att starta om datorn om det inte fungerar på något annat sätt.
Citera
2008-11-14, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wo0ozle
Kan det vara så att den är skrivskyddad? Kan även vara så att windows tror att mappen används och då brukar det räcka med att starta om datorn om det inte fungerar på något annat sätt.

Kanske det, har jag inte tänkt på, men då går den väl inte att kasta till papperskorgen ens?
Just för tillfället är den borta så jag kan inte kolla. Men tack för tipset. Ska testa så fort den dyker upp igen.
Citera
2008-11-14, 12:02
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Är det katalog plus innehåll som kommer tillbaks, eller bara katalogen? Är det bara katalogen så är det förmodligen så att ni har ett program igång någonstans som är inställt på att spara saker i den katalogen, och finns inte katalogen så skapas den när programmet startas - typ vid datorns uppstart.
Citera
2008-11-16, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Är det katalog plus innehåll som kommer tillbaks, eller bara katalogen? Är det bara katalogen så är det förmodligen så att ni har ett program igång någonstans som är inställt på att spara saker i den katalogen, och finns inte katalogen så skapas den när programmet startas - typ vid datorns uppstart.

Hej och verkligen tack för ditt svar.

Nej det är tyvärr inte det som är problemet. Nu har jag testat och kollat i två dagar. Mappen dyker upp även om jag inte startar om. Jag har ingen aning om vad det skulle vara för program som skulle använda det. Det enda jag vet som har använt det är Limewire, men det programmet är avinstallerat.

Kan det vara något annat?

Skrivskydd var det INTE. För det är avbockat och ändå så kommer den tillbaka.
Citera
2008-11-16, 12:25
Medlem
hasenfrasens avatar
Starta med en Ubuntu Live-CD och radera mappen mha Linux om allt annat skiter sig.
Citera
2008-11-16, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Starta med en Ubuntu Live-CD och radera mappen mha Linux om allt annat skiter sig.

Det är ganska så svårt att komma åt hårddiskarna med den.
Citera
2008-11-16, 16:17
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wo0ozle
Det är ganska så svårt att komma åt hårddiskarna med den.

Huh? Vad är det för speciellt med laptopens hårddisk? ntfs-3g laddas automagiskt med Ubuntu och att montera en "smutsig" ntfs disk är inte svårare än att i ett terminalfönster skriva:
sudo mkdir /laptop
sudo mount -t ntfs-3g /dev/sda1 /laptop -o force
Citera
2008-11-16, 16:23
Medlem
Är förvånad att ingen nämnt det ännu, men har du provat att radera den i felsäkert läge? Är det samma problem då också eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in