2008-11-14, 01:09
Medlem
klaustros avatar
I början av gymnasiets första årskurs frågande jag syv (studieyrkesvägledare) om det gick att ersätta Idrott och hälsa A med en annan kurs. Hon sade att detta gick bra. Jag valde till en extra kurs och bekymrade mig inte mer om det.

I början av detta läsåret, dvs det tredje, läste jag dock av någon anledning igenom de regler som gäller för ett fullständigt gymnasiebetyg och upptäckte då till min förskräckelse att Idrott och hälsa A är ett kärnämne och att man således måste ha betyg i det, vilket jag ju dock inte har.

Den gamla syven är nu inte kvar och den nye säger att man måste ha ett betyg.

Om det var någon man kunde lita på när det gäller dylika ting så var det en studieyrkesvägledare, trodde jag.

Jag tycker att jag har rätt till ett gymnasiebetyg, ty jag blev ju vilseledd eller rentav lurad. Vad gäller det för regler och liknande kring detta?
Citera
2008-11-14, 01:22
Medlem
Rick Derriss avatar
Lita aldrig på en SYO-konsulent.
Citera
2008-11-14, 02:38
Medlem
Vaos avatar
Finns inget annat att göra än att acceptera läget...
Du kan ju göra säkert en prövning i ämnet som går typ på en dag
Citera
2008-11-14, 03:12
Medlem
Idrott och Hälsa A är ett kärnämne som enligt reglerna måste finnas med, det är ingenting som skolorna bestämmer över.

Om jag var du skulle jag väl mejla Skolverket.

http://www.skolverket.se/sb/d/429

upplysningstjansten@skolverket.se

Och beskriva hela situationen, ungefär som du har gjort här, och fråga vad de tycker att jag ska göra.
Citera
2008-11-14, 07:07
Medlem
Prata lite med en av idrottslärarna på skolan där du går, du får säkert vara med på lite andra klassers lektioner om du vill för att sedan få ett betyg i ämnet, även om du har lite färre timmar än vad man ska ha, en del lärare är ganska hjälpsamma och generössa ibland (T.ex så behövde jag aldrig skriva en rapport på mitt projektarbete, fick MVG ändå, handledaren ansåg att jag lagt ner så många timmar ändå (300+) och gjort det bra)

Annars finns det nog dessvärre inte mycket att göra, att man inte känner till reglerna är inte skolans fel/problem, det är upp till var och en att kolla upp sådant. Samma sak som att säga "nej, men jag visste inte att droginnehav i Sverige var förbjudet" och komma undan med det, det håller helt enkelt inte
Citera
2008-11-14, 10:53
Medlem
Koffe1010s avatar
Vill inte låta som ovanstående talare men du får nog stå ditt kast.

Jag menar herregud, känns det inte som om det hade varit nyttigt att kanske läsa på lite själv istället för att lita på nån jäkla syokonsulent??
Citera
2008-11-14, 11:22
Medlem
Jeremiadlantents avatar
Försök att få möjligheten att få ett IG. Idrottsbetyget kan man nämligen välja att inte räkna med. Allefall senast jag kollade, och jag tog studenten i somras. Hörde dock ett rykte om att de skulle ändra möjligheten att välja bort det, så det kan ju vara värt att kolla upp. Men oavsett om det har kommit nya direktiv på den här punkten så krävs det att du har minst ett IG. Annars hamnar du i den situation du själv beskrivit. Det borde vara möjligt att försöka fixa till det nu i resten av 3:an. Speciellt om du uppriktigt försöker prestera så gott det går och bara siktar på ett G (allefall som du säger det till läraren, idrottsläraren uppskattar nog inte ifall du SÄGER att du vill ha ett IG.)
Citera
2008-11-14, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klaustro
Jag tycker att jag har rätt till ett gymnasiebetyg, ty jag blev ju vilseledd eller rentav lurad. Vad gäller det för regler och liknande kring detta?

Tyvärr så fungerar inte verkligheten så, man är alltid själv ytterst ansvarig över att ha korrekt information. Precis som med lagar, man kan inte bryta mot en lag och sen hävda att man inte ska bli straffad för att någon har gett felaktig information.
Citera
2008-11-14, 12:29
Medlem
Jag läser upp lite kurser på komvux, men här får man varken lov att läsa eller räkna med Idrott (även om man har läst det innan!) i sitt slutbetyg.
Citera
2008-11-14, 13:27
Medlem
Du har rätt att få den kursen inlagd i din studieplan och skolan måste erbjuda undervisning. Hota med skolverket ifall de ifrågasätter detta. Begär en prövning av kursen, ett IG fixar du lätt om du bara vill ha det (du får i dagsläget ta bort ämnet när du räknar medelvärdet på ditt betyg).
Citera
2009-03-11, 23:26
Medlem
tlasaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koffe1010
Vill inte låta som ovanstående talare men du får nog stå ditt kast.

Jag menar herregud, känns det inte som om det hade varit nyttigt att kanske läsa på lite själv istället för att lita på nån jäkla syokonsulent??
Är du allvarlig? Det är klart man lyssnar på en syokonsulent det är deras jobb att veta sånna saker. Han hade ju bara otur att hans syokonsulent inte visste det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in