2008-11-13, 21:34
Bannlyst
Jag har en dator som jag skulle fixa åt en kompis (den är stulen antar jag).

Jag har inte lösenord till admin kontot för att installera via windows, jag har inte bioslösenord så jag kan lägga till USB drive i startup sequence och som toppen på i:et så fungerar inte cd:n heller. Jag har testat att starta upp den med xp skiva men cd:n börjar hacka o ha sig i några minuter tills det blir tyst i boot och fastnar. Det är något fel med cd-läsaren det vet jag.

Vad ska jag göra för att kring gå dessa och fortfarande lyckas intallera XP ?
Jag kan iofs ta ut hd men har ingen sladd för omkoppling och har ingen lust att köpa en, sen kan jag också byta cd läsaren men jag har ingen annan jag kan stoppa i och igen vill inte köpa en åt honom.
Citera
2008-11-13, 22:24
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ohboythatsgood
Jag har en dator som jag skulle fixa åt en kompis (den är stulen antar jag).

Jag har inte lösenord till admin kontot för att installera via windows, jag har inte bioslösenord så jag kan lägga till USB drive i startup sequence och som toppen på i:et så fungerar inte cd:n heller. Jag har testat att starta upp den med xp skiva men cd:n börjar hacka o ha sig i några minuter tills det blir tyst i boot och fastnar. Det är något fel med cd-läsaren det vet jag.

Vad ska jag göra för att kring gå dessa och fortfarande lyckas intallera XP ?
Jag kan iofs ta ut hd men har ingen sladd för omkoppling och har ingen lust att köpa en, sen kan jag också byta cd läsaren men jag har ingen annan jag kan stoppa i och igen vill inte köpa en åt honom.
Du sparkar din polare på pungen för att han inte bara är en simpel tjuv, utan dessutom inte har vett att ta saker han har nytta av. Därefter skruvar du isär datorn, plockar loss batteriet som sitter på moderkortet och testar starta om och se ifall BIOS är nollställt. Hjälper inte det så finns förmodligen en bygel någonstans där du kan nollställa BIOS. Hjälper inte det så ger du honom en ny spark på pungen för att han har slösat bort din tid och för att han är en simpel tjuv.
Citera
2008-11-13, 23:36
Bannlyst
sa jag att det var en bärbar?
Citera
2008-11-13, 23:50
Medlem
Gee_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ohboythatsgood
sa jag att det var en bärbar?

Ser inte att killen nämnde att du kan enbart göra så på en bärbar heller ... så testa du det på din stationära också...
Citera
2008-11-14, 01:57
Medlem
Rafikis avatar
Skulle det inte var möjligt att starta den med en live-skiva med någon linux-dist och ta det den vägen?
Citera
2008-11-14, 02:03
Medlem
Andreasvbs avatar
Jo, om CD-läsaren fungerade.
Citera
2008-11-14, 11:21
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreasvb
Jo, om CD-läsaren fungerade.
Och om BIOS är inställt på att boota från CD. Om inte så är vi kvar i samma problem igen.
Citera
2008-11-14, 17:38
Bannlyst
Okej.. den får en ny cdläsare eller en ny hd, en ny cdläsare är kanske bäst då man endå kommer behöva cd på den. Dom är säkert dyra också..

iaf tack
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in