2010-08-07, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasseBanan
Att man blir blind av att dricka T-doja.

Känner en del alkisar som har en T-röd i skafferiet "i nödfall", dvs om de skulle få sån abstinens att de prompt måste ha något. De har inte blivit blinda än vad jag vet.

Inte så mycket till myt, faktum är att Biltema råkade sälja T-röd av metanol istället för etanol för något år sedan. I normalfallet är svaret såklart nej, men det har hänt ibland att tillverkare använt metanol istället för etanol varpå folk som försökt dricka det blivit antingen blinda eller döda.
Citera
2010-08-07, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Att hela livet passerar revy när man faller mot sin död.

Det är faktiskt rätt vedertaget att man faktiskt kan få upp minnesbilder när man håller på att dö i en situation man aldrig varit i tidigare. Notera nu att det inte är i alla fall det händer såklart.

Förklaringen som ges är att någon primitiv del av våran hjärna försöker hitta en lösning på problemet, detta bubblar upp till ytan som flashbacks från ens liv. Hjärnan försöker alltså hitta en situation man varit i som liknar den man är i nu och försöka hitta en lösning på problemet.

Detta skulle såklart inte hända om man dör en relativt lugn död, utan mer en segdragen panikartad död (t.ex. att drunkna).

Källa och källa? Någon bok av en psykolog eller så jag läste för ett tag sedan...
Citera
2010-08-07, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egenintresset
Nej, förkylning är en virusinfektion i luftvägarna har inget med temperatur att göra överhuvudtaget.

I min förståelse av fenomenet är temeperaturvariationer en betydligt större faktor än 'virus'-infektion (som är en icke-faktor). Även om drastiska temperaturvariationer generellt är en ganska liten faktor jämfört med andra, sådant som det toxemiska tillståndet i kroppen och andra enerverande faktorer och allt som stressar organismen (vilka är dom två enda orsakerna till sjukdomar i största allmänhet, som jag ser det).

Ta till ex. någon som går ut lättklädd i vinterkyla, och vistas där ett längre slag. beroende på invidivdens vitalitet och övriga faktorer kommer det sannolikt att orsaka förkylning ev. + feber, inte p.g.a. något påstått 'virus' som man råkat komma i 'kontakt' med, eller att immunförsvaret är försvagat utan snarare på grund av situationens enerverande konsekvenser på kroppen, som kroppen försöker balansera genom skapa en situation som kräver vila, då kroppen alltid i alla lägen eftersträvar homeostas
Citera
2010-08-07, 14:38
Medlem
LakritstroIIets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FractalDimension
Hårsäckarna är levande, det är sjävla "svansen", håret, som är död materia. Dina naglar är gjorda av samma ämne, men dina fingrar är väl fan inte döda?
Hårsäcken är med små muskler fäst i huden och denna muskel är kopplad till en nerv - testa att dra i ett hårstrå, ska du se. När håret når en viss längd, har den en viss vikt - då minskar produktionen. Har du liksom tänkt på varför håret under armarna inte växer så det blir en meter??! Det slits på topparna och blir kortare i samma takt det växer, när det väl når en viss längd.
Men ditt pucko. Läs vad jag skrivit i mina inlägg där jag gjort långa utlägg kring både anatomin och den endokrina regleringen istället för att bara hoppa in, läsa ett inlägg och svara med en utläggning som är totalt onödig.
Citera
2010-08-07, 15:42
Medlem
Pontaans avatar
Jag gillar myten om Apelsinmannen som säkert alla drog intresserade har hört talas om när folk försöker avskräcka er från droger. "Han rökte hasch en gång sen trodde han att han var en apelsin!"
Citera
2010-08-07, 15:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Att Flashback är ett forum för knarkandedödsnazister.

Dödsnazist? Vad är det?

Snarare dödsknarkarnazister. Och det är sant.
Citera
2010-08-07, 18:48
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Werneritrekronor
I min förståelse av fenomenet är temeperaturvariationer en betydligt större faktor än 'virus'-infektion (som är en icke-faktor). Även om drastiska temperaturvariationer generellt är en ganska liten faktor jämfört med andra, sådant som det toxemiska tillståndet i kroppen och andra enerverande faktorer och allt som stressar organismen (vilka är dom två enda orsakerna till sjukdomar i största allmänhet, som jag ser det).

Ta till ex. någon som går ut lättklädd i vinterkyla, och vistas där ett längre slag. beroende på invidivdens vitalitet och övriga faktorer kommer det sannolikt att orsaka förkylning ev. + feber, inte p.g.a. något påstått 'virus' som man råkat komma i 'kontakt' med, eller att immunförsvaret är försvagat utan snarare på grund av situationens enerverande konsekvenser på kroppen, som kroppen försöker balansera genom skapa en situation som kräver vila, då kroppen alltid i alla lägen eftersträvar homeostas

I så fall blir man förkyld av att titta på skräckfilm. Utsätta sig för något som kräver vila. Eller varför inte jogga. Eller desperat hitta på argument för att passa en motbevisad teori. Du är värst av alla, så enligt din teori bör du vara nedbäddad vid det här laget.
Citera
2010-08-07, 18:52
Bannlyst
läste den första, din mormor som blev förkyld.. inte så smart att gå svettig så i kyla ändå eller?måste kunna bli sjuk på annat sätt isåfall?`??
Citera
2010-08-07, 20:01
Medlem
Citat:
I så fall blir man förkyld av att titta på skräckfilm. Utsätta sig för något som kräver vila. Eller varför inte jogga. Eller desperat hitta på argument för att passa en motbevisad teori. Du är värst av alla, så enligt din teori bör du vara nedbäddad vid det här laget.

Vet inte vad ni har pratat om men jag rör mig ständigt i miljöer där temperaturen skiftar enormt, från -25 till + 25, in och ut.

Jag har haft problem sen jag började för kanske 5-6 månader sen. Rinnande näsa, nysattacker, hosta, kliande hals.

Brukar ha uppehåll nån vecka men sen kommer det tillbaka igen. Kan iofs vara nått annat som spökar.
Citera
2010-08-07, 21:50
Medlem
TheMules avatar
Anja Pärson är inte fet, hon har bara stora benmuskler
Citera
2010-08-07, 22:17
Medlem
Citat:

Det är cool. Man tolkar situationen baserat på sin egen utgångspunkt i vilket fall så allt kan verka rimligt eller orimligt.

Men ja, jag skulle påstå det är möjligt att jogga/träning leder till förkylning/liknande symptom, men allting är relaterat till individens vitalitet och i övrigt enerverade tillstånd.. Som du säkert känner till brukar atleter ganska ofta 'åka på' en förkylning/sjukdom efter en intensiv träningsperiod, eller efter ett stort mästerskap, som en reaktion på överansträngning påstår jag, själva brukar dom hitta rationalisera det genom deras egen rationaliseringsmodell, som är den allmänt accepterade, att dom "varit bland mycket folk", "råkat ta någon i handen", "har nedsatt immunförsvar p.g.a. yadda yadda", olika förklaringar som i analys förefaller mindre trovärdiga än att huvudanledningen (den verkliga orsaken) är just överansträngning. Så kallat 'nedsatt immunförsvar' orsakas just av toxemiska faktorer och stressfaktorer även enligt gängse verklighetsuppfattning, så i bästa fall kan 'nedsatt immunförsvar' vara en sekundär orsak till en påstådd virusinfektion, eftersom ett sådant tillstånd (av nedsatt immunförsvar) är en konsekvens av de primära orsakerna, som därmed blir de enda väsentliga i sammanhanget.

Vad gäller just kraftiga temperaturskillnader så är det generellt mer enerverande än att t.ex. jogga och påverkar kroppen annorlunda, därav är konsekvensen i allmänhet en annan.

Om man sitter uppe sent och tittar på skräckfilmer dagar i sträck så kan det säkert vara påfrestande, dock troligtvis mer p.g.a. att sömnbrist är enerverande, än beroende på själva filmen i sig (såvida man inte är överkänslig)

Men somsagt, whatever rocks our socks...
Senast redigerad av Werneritrekronor 2010-08-07 kl. 22:32.
Citera
2010-08-07, 23:27
Medlem
RockinMonsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ludomir
Myten är väll snarare att Apotekets sprit (96%) innehåller kräkmedel - vilket den inte gör...

Okej myten har väl börjat där nånstans... Men jag fick de argumentet MOT hembränt. Alltså man ska inte dricka hembränt för det innehåller inte kräkmedel därför är det lättare att supa ihjäl sig. Iförsig var det en gammal gubbe som sa att systemets sprit var farlig för då kan man kvävas av sina egna spyor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in