2008-11-13, 10:40
Medlem
miapetters avatar
Nu tillbaka till ämnet:
Att ge en massa tvärsäkra svar utifrån TS knapphändiga info går inte så här kommer lite frågor:
Är hunden frisk? Kan låta löjligt i en uppenbar situation men det är utterst relevant, det lovar jag!
Är det en tik eller hanne?
Om det är en tik: Löper hon eller har hon nyss löpt?
Ras?
Ålder?
Föregick husses utflytt av något gräl eller något som för hunden kan ha uppfattats som ett hot mot gravida matte?
Vem är högst på rangskalan hemma, eller VAR det innan detta hände?
Kan det månne varit matte?

Att göra något "the doggy stile" innebär (förutom det uppenbara) även att man först måste BEGRIPA VAD det är hunden håller på med! Puckon! Lär er läsa hundar!!!
Senast redigerad av miapetter 2008-11-13 kl. 10:49.
Citera
2008-11-13, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snakedoc
Vad ska jag göra kära flashback?

Se till att skjut fanskapet innan hunden skadar nåt barn eller så.
Citera
2008-11-13, 11:01
Medlem
cavalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMK
Se till att skjut fanskapet innan hunden skadar nåt barn eller så.
varför?

vad är det för fel, du måste ju veta eftersom du tvärsäkert säger att TS ska avliva hunden
Citera
2008-11-13, 11:12
Medlem
izzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kristall
Text
//Kristall

I grund och botten precis det som behövs, om inte hunden har någon dold sjukdom som gör att hunden har ont och därför markerar mot dig. Men, bita i läppen? Du är hjärtligt välkommen hem till mig att testa, kommer dock resultera i att du blir halvt ansiktslös.

Det viktigaste du skall tänka på i din situation är att inte vara rädd för hunden, rycker du bort handen så har din hund vunnit och är rang-hög. Var konsekvent och bestämd. Morrar hunden mot dig så markerar du direkt att det inte är ok, antingen genom att kommendera hunden till något kommando som ligg, sitt opp etc. Eller genom att lägga damen på rygg.

Lycka till.
Citera
2008-11-13, 11:56
Medlem
Meleks avatar
Funderat på om hunden kan ha ont och har svårt att visa detta?
Många hundar som visar aggressiva tendenser kan ha ont, i höfter eller i munnen tex. Finns enkla sätt att ta reda på det: ett veterinärbesök.

Är hon fullt frisk enligt veterinären så kontakta en hundinstruktör som får kolla på hunden, och se om du brister i ditt ledarskap och hur du skall kunna förändra detta.

Man skall aldrig riskera sina barn, eller kommande barn. Men det är din skyldighet som hundägare att ge hunden en chans.

Bara pinsamt när användare sitter o skriker "avlivning", i min värld kastar man inte bort sexårig vänskap utan att ta reda på om man kan rädda den. Hade jag iaf gjort för min gamle jycke.

Lycka till.
Citera
2008-11-13, 13:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av izzy
I grund och botten precis det som behövs, om inte hunden har någon dold sjukdom som gör att hunden har ont och därför markerar mot dig. Men, bita i läppen? Du är hjärtligt välkommen hem till mig att testa, kommer dock resultera i att du blir halvt ansiktslös.

Det viktigaste du skall tänka på i din situation är att inte vara rädd för hunden, rycker du bort handen så har din hund vunnit och är rang-hög. Var konsekvent och bestämd. Morrar hunden mot dig så markerar du direkt att det inte är ok, antingen genom att kommendera hunden till något kommando som ligg, sitt opp etc. Eller genom att lägga damen på rygg.

Lycka till.

Men snälla du tror inte att jag har gjort detta på större hundar också? Storleken har inte mycket med saken att göra faktiskt, hundar tänker inte så. Det är till stor del den mentala biten som segrar i detta läge.

Om jag misstänker att hunden är av det opålitligare slaget. Då skulle jag råda ägaren att avliva den omgående, då man inte kan ha en hund som sliter bort ansiktet på folk i närheten av barn. Man känner ju sin hund om man har haft den i 6 år, det var också just därför som jag skrev att man ”eventuellt” kunde göra så. Självklart måste man veta vad man sysslar med om det är en större hund, det är dock bara en markering och inget riktigt bett som det handlar om.

I grund och botten så ska man som ägare kunna göra så på sin hund när den ligger i underkastelse läge. Jag skulle aldrig äga en hund som var så förbannat dum att den försökte bita mig i ansiktet, när den ligger still i underkastelseläge. Det ska inte spela någon roll om hunden är en lite hår boll eller en stor rottis, det är den mentala biten som avgör hur hunden kommer att reagera. Är hunden frisk psykiskt och man gör på rätt sätt så kommer den inte att bitas i det läget, det du gör när du bitter den i läppen markerar där, det handlar just om att du visar för hunden att du inte är rädd för dens vapen, är du rädd eller osäker i detta läget då kommer hunden att märka det och kanske bita.

Sammanfattningsvis: är du rädd för din hund och misstänker att den kan slita av dig ansiktet, avliva eller ge bort den till någon annan som kan hantera dessa hundar.

Själv tycker jag att det skulle krävas licens för kamphundar, då det finns så många idiot ägare som skaffar sig dessa, dom verkar nästan fungera lite som idiot magneter faktiskt. Det är tråkigt då dom är jättefinna hundar om man uppfostrar dom på rätt sätt. Sällskaps hundar som biter folk i ansiktet ska avlivas speciellt om man har barn.

//Kristall
Senast redigerad av Kristall 2008-11-13 kl. 13:37.
Citera
2008-11-13, 13:31
Medlem
miapetters avatar
Risken är större att du råder någon att markera för kraftigt mot en mycket vek hund som i ren panik hugger sin ägare...
Förutsätt inte att den genomsnittlige hundägaren vet vad den har i snöret...
Citera
2008-11-13, 13:47
Medlem
MisterToms avatar
Det enda jag skulle våga tipsa om såhär på ett forum är att verkligen se över ditt förhållande med hunden. Håller även med någon föregående talare om att det behövs enormt mycket mer info innan man kan uttala sig, men det jag tänkte säga är att sånt här oftast brukar handla om bristande förtroende.

Om hunden vet att du är en enorm resurs, allt roligt går genom matte/husse och du är väääärldens bästa människa brukar inte sånna här situationer hända (om inte hunden blir enormt rädd eller har jättejätteont osv). Alltså om hunden behöver söka sig till dig i princip alltid för att få som den vill kommer den att värdera dig högst. T.ex. kan du alltid se till att hunden söker ögonkontakt med dig och sedan får den sin mat, eller få lukta på vad den vill lukta på eller få sin leksak eller vad det nu kan vara. Du blir en RESURS som man alltid kan lita på och som alltid vet bäst.
Citera
2008-11-13, 13:48
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Hej!
Det är så att jag och frugan va ifrån varandra i ca 2veckor för ca 2månader sedan.
Hon hade våran 6åriga tik kvar hemma undertiden.

Och nu ända sedan jag kom hem så har hon varit sur på mig.
Det syns kraftigt, te.x hon vill inte ta imot något godis ifrån mig som hon annars älskar.
Hon tar inte äns imot kött ifrån mig utom hon vänder sonika och går därifrån.

Hon lyder mig till punkt och prick om jag tar i med rösten.
Innan så kunde jag nästan viska dom olika kommandonen så lydde hon.

Nu idag så satt vi i soffan, direkt jag närmade henne så visade hon tänderna för mig och det röck i läpparna på hunden.
Hon gjorde också utfall mot mig dock stannade hon halvvägs fram imot mig.
Hon morrade inte när hon visade tänderna utom hon gav ifrån sig ett mer skrikaktigt skall.

Jag klappade henne lite kärleksfullt tidigare idag, då gjorde hon två snabba markeranden mot min handled.

Kan tillägga att jag aldrig har lagt min hand på denna hund.
Jag har bara markerat om hon har smitit hemifrån genom att ta i med rösten.

Vi kommer få en bäbis inom kort, och om hon beteer sig på detta vis då mot mig och inte låter mig göra saker osv så måste jag ta bort hunden.
Det är ju ändå jag som bestämmer, men jag vill ju självklart att ha kvar min trogne vänn.
Inte för det verkar som att hon är vänn med mig längre men men.

Nåt liknade hände med min ena schäfer då jag hade fått jobb. Jag hade innan dess varit arbetslös och hemma nästan varje dag. Sen började jag jobba och vara borta. Sen en dag så morrades det och utfall osv. Då visade jag helt enkelt vart skåpet skulle stå. Det blev tre slagsmål samma kväll och sen fick jag åka in till vårdcentralen med handen för jag råkade bli lite biten där men jag visade som sagt vart skåpet skulle stå och nu vet hunden att mig är det inte lönt att käfta med.

Har fått några morrningar till från hunden ibland, då räcker det att jag bara stirrar på hunden och morrar lite själv så går han iväg och skakar som ett löv och sedan kommer han glatt underlägsen med en hundleksak direkt efter och vill bli klappad.

Men gosig och snäll är han iallafall =)

Sambon förklarade det som att hunden hade försökt klättra i rang. Sambon är ju alfaledare och jag är på andra plats och hunden tredje. Han skulle visst ha försökt ta min plats.

Kan det vara samma hos dig?
Citera
2008-11-13, 13:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Risken är större att du råder någon att markera för kraftigt mot en mycket vek hund som i ren panik hugger sin ägare...
Förutsätt inte att den genomsnittlige hundägaren vet vad den har i snöret...

Jo med det tycker jag att man som hundägare borde veta. 6 år då känner man ju sin hund innan och utantill, något annat har jag svårt att tänka mig.

Men det är klart att det kanske var dumt av mig att förutsätta detta, det har du rätt i nu när jag tänker efter.

//Kristall
Citera
2008-11-13, 14:01
Avstängd
Citat:
Hej!
Det är så att jag och frugan va ifrån varandra i ca 2veckor för ca 2månader sedan.
Hon hade våran 6åriga tik kvar hemma undertiden.

Och nu ända sedan jag kom hem så har hon varit sur på mig.
Det syns kraftigt, te.x hon vill inte ta imot något godis ifrån mig som hon annars älskar.
Hon tar inte äns imot kött ifrån mig utom hon vänder sonika och går därifrån.

Hon lyder mig till punkt och prick om jag tar i med rösten.
Innan så kunde jag nästan viska dom olika kommandonen så lydde hon.

Nu idag så satt vi i soffan, direkt jag närmade henne så visade hon tänderna för mig och det röck i läpparna på hunden.
Hon gjorde också utfall mot mig dock stannade hon halvvägs fram imot mig.
Hon morrade inte när hon visade tänderna utom hon gav ifrån sig ett mer skrikaktigt skall.

Jag klappade henne lite kärleksfullt tidigare idag, då gjorde hon två snabba markeranden mot min handled.

Kan tillägga att jag aldrig har lagt min hand på denna hund.
Jag har bara markerat om hon har smitit hemifrån genom att ta i med rösten.

Vi kommer få en bäbis inom kort, och om hon beteer sig på detta vis då mot mig och inte låter mig göra saker osv så måste jag ta bort hunden.
Det är ju ändå jag som bestämmer, men jag vill ju självklart att ha kvar min trogne vänn.
Inte för det verkar som att hon är vänn med mig längre men men.

Du måste kämpa för att vinna tillbaka hennes förtroende, du åkte bort och svek världens lojalaste djur i två veckor
Citera
2008-11-13, 14:02
Medlem
Sigrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b0gfetto
Nej, vissa vill att hundarna ska bita folk i hälsenorna och härja vilt hemma, vissa vill inte det. En chansning är att du har en typ paris hilton hund som får sitta i knät när du äter och du lyfter upp den "för att den är rädd" (när ägaren själv framkallar rädslan hos hunden med det beteendet) när det kommer en vanlig hund?

Det händer att hunden hoppar upp i knät men bära den på armen har aldrig hänt sen den var liten valp.

Den är väluppfostrad, trygg och vänlig. Älskar alla människor, speciellt barn och äldre personer och så sina hundkompisar förstås som är av varierande storlek.

Enda problemet är en katt som numera lärt sig att hålla sig undan när hundarna är ute.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in