Citat:
Ursprungligen postat av izzy
I grund och botten precis det som behövs, om inte hunden har någon dold sjukdom som gör att hunden har ont och därför markerar mot dig. Men, bita i läppen? Du är hjärtligt välkommen hem till mig att testa, kommer dock resultera i att du blir halvt ansiktslös.
Det viktigaste du skall tänka på i din situation är att inte vara rädd för hunden, rycker du bort handen så har din hund vunnit och är rang-hög. Var konsekvent och bestämd. Morrar hunden mot dig så markerar du direkt att det inte är ok, antingen genom att kommendera hunden till något kommando som ligg, sitt opp etc. Eller genom att lägga damen på rygg.
Lycka till.
Men snälla du tror inte att jag har gjort detta på större hundar också? Storleken har inte mycket med saken att göra faktiskt, hundar tänker inte så. Det är till stor del den mentala biten som segrar i detta läge.
Om jag misstänker att hunden är av det opålitligare slaget. Då skulle jag råda ägaren att avliva den omgående, då man inte kan ha en hund som sliter bort ansiktet på folk i närheten av barn. Man känner ju sin hund om man har haft den i 6 år, det var också just därför som jag skrev att man ”eventuellt” kunde göra så. Självklart måste man veta vad man sysslar med om det är en större hund, det är dock bara en markering och inget riktigt bett som det handlar om.
I grund och botten så ska man som ägare kunna göra så på sin hund när den ligger i underkastelse läge. Jag skulle aldrig äga en hund som var så förbannat dum att den försökte bita mig i ansiktet, när den ligger still i underkastelseläge. Det ska inte spela någon roll om hunden är en lite hår boll eller en stor rottis, det är den mentala biten som avgör hur hunden kommer att reagera. Är hunden frisk psykiskt och man gör på rätt sätt så kommer den inte att bitas i det läget, det du gör när du bitter den i läppen markerar där, det handlar just om att du visar för hunden att du inte är rädd för dens vapen, är du rädd eller osäker i detta läget då kommer hunden att märka det och kanske bita.
Sammanfattningsvis: är du rädd för din hund och misstänker att den kan slita av dig ansiktet, avliva eller ge bort den till någon annan som kan hantera dessa hundar.
Själv tycker jag att det skulle krävas licens för kamphundar, då det finns så många idiot ägare som skaffar sig dessa, dom verkar nästan fungera lite som idiot magneter faktiskt. Det är tråkigt då dom är jättefinna hundar om man uppfostrar dom på rätt sätt. Sällskaps hundar som biter folk i ansiktet ska avlivas speciellt om man har barn.
//Kristall