2008-11-12, 18:54
Medlem
Drooms avatar
Hej!

Har så gott som aldrig suttit vid en Mac innan och vill få igång fjärrstyrning. Har heller inget tangentbord. Min första undran är alltså hur jag kan skriva tecken utan skrivbord. Tänkte tanka hem Yuuguu så jag kunde fjärrstyra den.

Någon som har några heta tips?
Citera
2008-11-12, 19:07
Medlem
karlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Droom
Hej!

Har så gott som aldrig suttit vid en Mac innan och vill få igång fjärrstyrning. Har heller inget tangentbord. Min första undran är alltså hur jag kan skriva tecken utan skrivbord. Tänkte tanka hem Yuuguu så jag kunde fjärrstyra den.

inbyggda VNC-serern går att använda.

Systeminställningar -> Delning -> Fjärrhanterare.
Citera
2008-11-12, 19:07
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Hej!

Du kanske fixar det med hjälp av teckenpaletten när det gäller att mata in tecken. Men det kommer att ta en jäkla tid.
Citera
2008-11-12, 19:16
Medlem
Drooms avatar
Får no matching security options. Ska prova runt med lite olika Viewers, någon som har tips?
Senast redigerad av Droom 2008-11-12 kl. 19:24.
Citera
2008-11-12, 20:08
Medlem
karlans avatar
Citat:
Får no matching security options. Ska prova runt med lite olika Viewers, någon som har tips?
Vad kör du för OS på burken du ska fjärrstyra ifrån?

Till mac, Chicken of the VNC

windows: RealVNC

Bägge beprövade och funkar tillfredsställande båda 2.

Edit: i knappen "Datorinställningar" har du lite inställningar att trixa med:
http://img360.imageshack.us/my.php?image=bild1ew7.png
Senast redigerad av karlan 2008-11-12 kl. 20:11.
Citera
2008-11-12, 20:15
Medlem
Drooms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlan
Vad kör du för OS på burken du ska fjärrstyra ifrån?

Till mac, Chicken of the VNC

windows: RealVNC

Bägge beprövade och funkar tillfredsställande båda 2.

Jag kör från Vista till Leopard. MEd RealVNC får jag No Matching security types. Med UltraVNC händer ingenting om jag kör med MSRC4 och utan det får jag incompatible version. Har senaste versionen av båda.
Citera
2008-11-12, 20:54
Medlem
Drooms avatar
Fick det att funka nu, var tvungan ett tanka nått som jag tror heter Vine Server.
Citera
2008-11-14, 23:20
Medlem
S Nubbens avatar
Har också råkat ut för samma problem med att det ej går att ansluta till macens inbyggda VNC-server med diverse olika VNC-klienter. Lösning: Kör fullfärg, reducera inte till 256 färger eller liknande. Då funkar det.

Men eftersom det kan vara lite trögt om man sitter och fjärrstyr över internet så har även jag anammat Vine som är en utmärkt VNC-server, och ja, man kan köra båda samtidigt om man väljer att inte köra på standardporten i Vine.

Men är det nån som lyckats få åäö och andra tecken än bara de vanliga A-Z, a-z och 0-9 att funka?
Senast redigerad av S Nubben 2008-11-14 kl. 23:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in