Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Gah!!!
Nu har jag misslyckats för femtielfte gången med att göra en riktigt god potatisgratäng. Av någon anledning får jag inte till den där krämiga konsistensen som "alla andra" alltid får till. När man tar upp gratängen ur pannan är den nästan soppliknande i sin konsistens.
Hur tusan gör man för att få den mer krämig?
en ugnform av valfri storlek..
skala och skiva potatis tunt(valfri mängd)
koka upp ett par dl vatten släng i en buljongtärning(grönsak) pressa i vitlök hur mycket beror på hur stor vitlöksfantast du är
lägg ett lager potatis/riv lite ost/ klutta i lite buljong/ vitlök
nästa lager potatis /ost ..osv
När formen är nästan full så häller du på så mycket buljong att den når 1/4 upp i formen..allt som allt
sen skjuts in i ugnen på 200-225 grader i ca 25-30 min
sen plockar du ut formen.. drämmer på med en trea grädde(mer om du har en stor form).. det måste vara fetgrädde för att det ska få bra konsistens...
in i ugnen igen ... denna gång ca 20 minuter.. grädden ska bubbla och gosa sig i ugnen... känn på potatisen med sticka eller kniv...är den inte genommjuk(gärna lite övermjuk) så dräm in den en stund till.. När du är nöjd.. så tar du ut den och låter den svalna en 10 minuter (gör så jävla ont att bränna sig i munnen på gratäng) och dessutom kommer smakerna fram bättre när den svalnar lite... ett hett tips är att gratängen är ÄNNU godare dagen efter
Denna kan du inte misslyckas med!