2008-11-12, 16:58
Medlem
RedXs avatar
Gah!!!

Nu har jag misslyckats för femtielfte gången med att göra en riktigt god potatisgratäng. Av någon anledning får jag inte till den där krämiga konsistensen som "alla andra" alltid får till. När man tar upp gratängen ur pannan är den nästan soppliknande i sin konsistens.

Hur tusan gör man för att få den mer krämig?
Citera
2008-11-12, 17:01
Medlem
brydolfs avatar
Du kanske har för mycket vätska i förhållande till mängd potatis? Eller om du använder någon magrare variant av grädde så blir den helt enkelt inte lika krämig som med vispgrädde, enligt mina erfarenheter.
Citera
2008-11-12, 17:06
Medlem
jag gjorde en gratäng exakt efter Anthony Bourdains recept och den blev extremt bra. Tricket- som var helt okänt för mig - var att koka potatisskivorna i grädden en stund, sen hälla över det i formen och toppa med ost och sen en lång stund i ugn.
(vill du ha recept så får du gärna PM:a, orkar inte skriva här om du kanske redan gör så...)
Citera
2008-11-12, 17:10
Bannlyst
Fet grädde skall det vara. Key to success!
Citera
2008-11-12, 17:11
Medlem
BF_Swedens avatar
Ett annat knep är att riva osten över varje varv av potatis ( och hälla på grädde på varje varv också.) Lite smörklickar här och där gör också susen.
Citera
2008-11-12, 18:10
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Gah!!!

Nu har jag misslyckats för femtielfte gången med att göra en riktigt god potatisgratäng. Av någon anledning får jag inte till den där krämiga konsistensen som "alla andra" alltid får till. När man tar upp gratängen ur pannan är den nästan soppliknande i sin konsistens.

Kan du tala om exakt hur du bär dig åt??

~Paul~
Citera
2008-11-12, 18:38
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Kan du tala om exakt hur du bär dig åt??

~Paul~

Jag har provat lite olika varianter men det blir alltid likadant. Senast gjorde jag på följande sätt (jag citerar receptet rakt av):

Citat:
1 kg potatis
2 gula lökar
5 dl mjölk
3 dl vispgrädde
2-3 tsk salt
2 krm malen svartpeppar
2 krm vitlökspulver
3-4 dl riven ost

Skala potatis och skär i skivor. Skär lök och hacka i små bitar.

Häll mjölk och vispgrädde, salt, peppar och vitlök i en stor kastrull och lägg i potatis och lök. Låt koka upp och koka på svag värme ca 3-5 minuter. Att man kokar detta gör att potatisgratängen går fortare att göra och att kryddorna fördelar sig bättre och potatisen och löken blir mjuka.

Häll allt i en ugnsform. Strö över riven ost.

Gratinera i mitten av ugnen i 225 grader i 20 minuter.
Citera
2008-11-12, 19:20
Medlem
Vitlökspulver
Citera
2008-11-12, 19:25
Medlem
Snurrens avatar
Har läst någonstans att det ska vara fast potatis, inte mjölig. Man kan läsa på påsen filken typ det är.
Citera
2008-11-12, 19:27
Medlem
slabadans avatar
Skippa mjölken och ha typ 6-7 dl grädde istället. Då blir det fan krämigt ska du se.
Citera
2008-11-12, 19:31
Medlem
AnnaAnderssons avatar
Själv kör jag gratängen på väldigt hög värme ifrån början så att grädden börjar koka snabbt, då sänker jag värmen och lägger försiktigt över folie. Sen får den gå klart i ca 200 grader tills den är mjuk och krämig. Jag använder bara grädde, pressad vitlök, salt och peppar till den vanliga potatisgratängen och det lyckas alltid.
Citera
2008-11-13, 18:56
Medlem
Lilla hjärtats avatar
jag kör:

Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Gah!!!

en ugnform av valfri storlek..
skala och skiva potatis tunt(valfri mängd)
koka upp ett par dl vatten släng i en buljongtärning(grönsak) pressa i vitlök hur mycket beror på hur stor vitlöksfantast du är

lägg ett lager potatis/riv lite ost/ klutta i lite buljong/ vitlök
nästa lager potatis /ost ..osv
När formen är nästan full så häller du på så mycket buljong att den når 1/4 upp i formen..allt som allt
sen skjuts in i ugnen på 200-225 grader i ca 25-30 min
sen plockar du ut formen.. drämmer på med en trea grädde(mer om du har en stor form).. det måste vara fetgrädde för att det ska få bra konsistens...
in i ugnen igen ... denna gång ca 20 minuter.. grädden ska bubbla och gosa sig i ugnen... känn på potatisen med sticka eller kniv...är den inte genommjuk(gärna lite övermjuk) så dräm in den en stund till.. När du är nöjd.. så tar du ut den och låter den svalna en 10 minuter (gör så jävla ont att bränna sig i munnen på gratäng) och dessutom kommer smakerna fram bättre när den svalnar lite... ett hett tips är att gratängen är ÄNNU godare dagen efter

Denna kan du inte misslyckas med!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in