• 3
  • 4
2019-05-11, 17:36
Låten kunde vara skriven i dag.

Men Owe själv har väl tagit avstånd från den, kan jag tänka mig. Alla kändisar är vänster och fega.
En släkting till mig festade med Owe på 70-talet, förresten. En annan pratade politik med Lars-Erik Berenett på en fest, också på 70-talet, ni skulle bara veta hur han resonerade och hur han reagerade när min släkting slog hål på hans kommunistiska drömmar.
Citera
2020-04-20, 14:31
Medlem
Ördögs avatar
Jag letar i KB:s tidningsarkiv för att få veta hur Thörnqvists Sverigebesöket togs emot då låten kom ut 1981. I Göteborgs-Posten den 24 januari 1982 skriver Sven-Eric Lindberg uppskattande om Owes 50-talsproduktion, som
--- tål sannerligen att dammas av som en aldrig sinande källa till glädje och inspiration. Lika roligt och spännande är det inte att konfronteras med Owe Thörnqvist i dag även om han då och då förmår visa prov på sin forna lyskraft. Titelsången på hans nya LP (Sverigebesöket) är tycker jag ett exempel på Thörnqvist när han är som sämst, en smått patetisk uppgörelse med sitt hemland, helt utan finess.
https://tidningar.kb.se/4112714/1982.../1/page/16.jpg

Låten var alltså patetisk och utan finess, men inte rasistisk, främlingsfientlig eller nazistisk. Alltid något.

Och i GT den 28 december 1981 används samma adjektiv. Johan Wopenka menar att Owe
--- fortfarande är en av våra roligaste och idérikaste underhållare.

Detta trots att några låtar - bl a titelspåret - är väl patetiska.
https://tidningar.kb.se/2636667/1981.../1/page/13.jpg
Senast redigerad av Ördög 2020-04-20 kl. 14:39.
Citera
2020-04-20, 16:18
Medlem
Mjälls avatar
Synd att det är en typisk styltig agitation där budskapet går före musiken. Låten existerar bara för texten. Det blir inte slagkraftigt. Det blir bara en gubbe med en gubbkonservativ åsikt.

"Frågor till far" är den enda bra mångkultur-kritiska låten jag hört. Det skulle inte förvåna mig om melodin där är plagierad.
Citera
2020-04-21, 08:51
Moderator
Ancistruss avatar
Integration och Invandring --> Musik Allmänt

/Mod
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto