Citat:
Ursprungligen postat av stillton
jag tycker att du enligt dina egna frutsttningar misslyckas kapitalt, eftersom jag fr knslan av att du stller dig ver och anser dig fr "fin" fr att samtala med vem som helst. med den attityden s kommer din utopiska diskussion aldrig ga rum, inte ens med en person som i ditt tycke r nog bildad fr att lgga ner tid fr ett samtal med. Prestigen ligger och gnager i bakgrunden.
nu verdriver jag mina argument en aning, fr sakens skull, och hoppas att det inte tas som "ivrigt propagerande"

Jag hller med, tror jag. Jag har haft mycket givande filosofiska samtal med mina grannar, mina vnner, mina frldrar, mina mor- och farfrldrar, mina syskon, och mina syskons barn. lder, kn, klass, utbildning, spelar ingen roll.
Egentligen r det nstan tvrtom, om man inte kan gra sig frstdd s r det ens eget fel. Man mste inte anvnda akademiska termer, som "intentionalitet" eller "hyperrealitet". Man kan verstta det till vardagliga termer, eller tminstone relatera det man menar till vardagliga situationer och objekt.
Dom mest intressanta diskussionerna har jag nog haft med dom som r minst insatta. Min 2rige systerson till exempel, handlar/sger/tnker saker som gr att man ifrgastter det mest basala och banala.
Nu sger jag det hr, men samtidigt har jag vnner som jag kan anvnda ett mer komplext sprk med. Vnner som lst socionom, antropologi, sprk, idhistoria, filosofi, statsvetenskap, ekonomi, allt mjligt egentligen. Man kan inte prata om allt med alla frsts, men filosofin r ju grunden till all vetenskap s det finns alltid en berringspunkt ngonstans.
Igr talade jag med min granne som lser sprk,
om hur vuxna "leker" lika mycket (om inte mer) n barn.
Som exempel tog jag upp vad som gr genom huvudet
p en person som r flygrdd.
Mnga olika scenarior spelas upp, kaptenen fr en stroke,
det brjar brinna i cockpit, turken bakom r terrorist,
vingen lossnar, hjulen lossnar, fnstren spricker, etcetera.
S mnniskan lever i den fantasivrlden,
dr Egot lter Alter spela ut en massa roller och handlingar
utefter eget tycke och smak.
Fantastiskt egentligen,
och det kanske bara r 5minuter av en vuxen mnniskas dag,
tnk allt annat som frsigr i en persons liv