2008-11-11, 22:52
Medlem
KnHunDeNs avatar
Vette sjutton hur jag ska formulera detta inlgg...

Bakom en del inlgg man lser i detta forum d och d, tycker jag mig sknja frfattare med avsevrd och beundransvrd bildning. Gissningsvis har dessa personer lst och tnkt en hel del.

Sjlv har jag lst en del litteratur som kanske kan klassas som filosofisk (mer eller mindre). Vidare har bl.a. seminarier varit ett stende inslag i min utbildning.

Min frga r helt enkelt om det r mjligt att diskutera filosofi med andra personer IRL? Frgan r om ngon/ngra vill bertta om sina erfarenheter vad gller "goda", filosofiska samtal? Vad isfall anser ni br prgla dessa samtal?

Personligen kan jag knna en oerhrd avsaknad av samtalspartners. Mina erfarenheter av dylika samtal r mestadels negativa. Har ibland suttit och funderat ver vilka de konkreta hindren har varit fr det "ideala" samtalet, ssom jag frestllt mig det. Kanske har det frmsta hindret varit en frga om rang, och olika synstt p hur ett samtal br fras. ena sidan har det handlat om ett allt fr ivrigt propagerande fr egna tolkningar och drigenom ohrsamhet infr sin omgivnings synstt. andra sidan har det varit omgivningens ofrmga eller ointresse att bemta utsagan.

r det ideala samtalet en utopisk frestllning? Har fr mig att Habermas talar om just ett idealt samtal. Argumentation obeflckad av simpla maktstrategier och statusskillnader. Vad anser ni?
Citera
2008-11-11, 23:11
Medlem
stilltons avatar
jag tycker att du enligt dina egna frutsttningar misslyckas kapitalt, eftersom jag fr knslan av att du stller dig ver och anser dig fr "fin" fr att samtala med vem som helst. med den attityden s kommer din utopiska diskussion aldrig ga rum, inte ens med en person som i ditt tycke r nog bildad fr att lgga ner tid fr ett samtal med. Prestigen ligger och gnager i bakgrunden.

nu verdriver jag mina argument en aning, fr sakens skull, och hoppas att det inte tas som "ivrigt propagerande"
Citera
2008-11-11, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
jag tycker att du enligt dina egna frutsttningar misslyckas kapitalt, eftersom jag fr knslan av att du stller dig ver och anser dig fr "fin" fr att samtala med vem som helst. med den attityden s kommer din utopiska diskussion aldrig ga rum, inte ens med en person som i ditt tycke r nog bildad fr att lgga ner tid fr ett samtal med. Prestigen ligger och gnager i bakgrunden.

nu verdriver jag mina argument en aning, fr sakens skull, och hoppas att det inte tas som "ivrigt propagerande"
Jag hller med, tror jag. Jag har haft mycket givande filosofiska samtal med mina grannar, mina vnner, mina frldrar, mina mor- och farfrldrar, mina syskon, och mina syskons barn. lder, kn, klass, utbildning, spelar ingen roll.

Egentligen r det nstan tvrtom, om man inte kan gra sig frstdd s r det ens eget fel. Man mste inte anvnda akademiska termer, som "intentionalitet" eller "hyperrealitet". Man kan verstta det till vardagliga termer, eller tminstone relatera det man menar till vardagliga situationer och objekt.

Dom mest intressanta diskussionerna har jag nog haft med dom som r minst insatta. Min 2rige systerson till exempel, handlar/sger/tnker saker som gr att man ifrgastter det mest basala och banala.

Nu sger jag det hr, men samtidigt har jag vnner som jag kan anvnda ett mer komplext sprk med. Vnner som lst socionom, antropologi, sprk, idhistoria, filosofi, statsvetenskap, ekonomi, allt mjligt egentligen. Man kan inte prata om allt med alla frsts, men filosofin r ju grunden till all vetenskap s det finns alltid en berringspunkt ngonstans.

Igr talade jag med min granne som lser sprk,
om hur vuxna "leker" lika mycket (om inte mer) n barn.
Som exempel tog jag upp vad som gr genom huvudet
p en person som r flygrdd.
Mnga olika scenarior spelas upp, kaptenen fr en stroke,
det brjar brinna i cockpit, turken bakom r terrorist,
vingen lossnar, hjulen lossnar, fnstren spricker, etcetera.
S mnniskan lever i den fantasivrlden,
dr Egot lter Alter spela ut en massa roller och handlingar
utefter eget tycke och smak.
Fantastiskt egentligen,
och det kanske bara r 5minuter av en vuxen mnniskas dag,
tnk allt annat som frsigr i en persons liv
Citera
2008-11-11, 23:37
Medlem
KnHunDeNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton

Hehe!

Sjlv ser jag mig givetvis inte som fr "fin" fr att samtala med vem som helst. Drmed inte sagt att du kanske har en pong. Det intressanta r vl hur det "fina" isfall manifesteras? Kan det vara s att vissa begrepp, srskilt akademiska sdana, kan utgra ett hinder fr mesidig frstelse? r det s du menar?

Sen ser jag nog det "goda" samtalet som ett samtal som till viss del inkluderar prestige. Det knepiga r ju att det mste rda ngon sorts balans tnker jag. Prestigen, viljan att vinna argumentationen genom att hnvisa eller fra fram nya kreativa tolkningar r vl till viss del ett "brnsle" i en god diskussion? Samtidigt s fr detta "brnsle" inte st ivgen fr ambitionen till msesidig frstelse. Allts, ngonstans tnker jag mig ett gott samtal bde som ett individuellt spel dr tv motparter mts. Men samtidigt ett lagspel, dr ens motpart spelar i samma lag som en sjlv, och dr syftet r att lta skilda sikter och tolkningar korsbefrukta ngot som kan bli till ngot nytt.

Egentligen tnker jag inte denna trd som en trd dr jag diskuteras, eftersom jag knappast vill pst mig sjlv vara ngon bildad person eller duktig samtalspartner. Mina exempel var bara konkretiseringar fr det jag tnkte diskutera.

Dremot tycker jag du har en pong - Min tolkning r att kanske den akademiska "retoriken", begreppen e.t.c. kan vara till hinder fr diskussionen? Kan man d anvnda synonymer eller frklaringar av dessa begrepp, fr exempelvis en person som inte knner till dem, utan att drigenom besudla dem med sina egna tolkningar? Fregr man d inte de eventuella slutsatser som tv skilda synstt i mtet kan erbjuda?

Haha, gr det att frst det jag skriver?
Citera
2008-11-12, 00:00
Medlem
KnHunDeNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Jag hller med, tror jag. Jag har haft mycket givande filosofiska samtal med mina grannar, mina vnner, mina frldrar, mina mor- och farfrldrar, mina syskon, och mina syskons barn. lder, kn, klass, utbildning, spelar ingen roll.

Egentligen r det nstan tvrtom, om man inte kan gra sig frstdd s r det ens eget fel. Man mste inte anvnda akademiska termer, som "intentionalitet" eller "hyperrealitet". Man kan verstta det till vardagliga termer, eller tminstone relatera det man menar till vardagliga situationer och objekt.

Hller till viss del med. Jag r nog rdd att denna trd blivit lite vl inriktad p just det "akademiska" sprket som det sprk som rknas som "fint". Samtidigt tnker jag p mnga begrepp som jag funderar p. Dessa r ju ganska abstrakta skapelser, dr avstndet till de verkliga fenomen de var avsedda att fnga ibland r ganska lngt. I vissa sammanhang anvnds ju dessa abstrakta begrepp i frbifarten, bara fr att bygga upp ngot annat. I andra sammanhang utgr dessa begrepp sjlva fokus fr diskussion, och d r ju de olika tolkningsprocesserna det som hller begreppen vid liv.

Mina mest intressanta diskussioner jag haft, har varit de diskussioner d ingendera parten velat "ge sig". Dessa samtal har ofta givit mig nya uppslag till nya synstt som jag kunnat njuta av ett bra tag efter sjlva diskussionen.

Samtidigt r ju "viljan att vinna" en diskussion ocks ett hgst tve-eggat svrd. Sannolikt i mnga fall den drift som ibland helt kan frstra ett gott samtal. Man kan ju tnka sig den akademiska "retoriken" som en strategi i linje med "viljan att vinna". andra sidan finns det ju en mngd andra strategier: Man kan t.ex. avbryta motparten, signalera aktivt ointresse e.t.c. En mngd "maktstrategier" fr att frminska motstndaren och drigenom vinna.

Allts, vad jag menar r ju att ett samtal eller en diskussion mnga gnger handlar om att "vinna" gehr fr sina tolkningar (nu tror jag som sagt att denna "drift" bde utgr brnsle fr diskussionen men ven ibland utgr hinder). Ett stt att verka vertygande r ju bl.a. den akademiska retoriken. Jag tror det finns andra stt, bl.a. de jag exemplifierade.

r det s att det "goda" samtalet r fritt frn viljan att vertyga? Att man helt mste slppa denna fr att skapa msesidighet?
Citera
2008-11-12, 00:22
Medlem
Alla samtal har ngon form av maktspel i sig. I alla fall face-to-face relationer. Det beror p att tv fysiska kroppar inte kan vara p samma plats samtidigt. Sjlvet upplever alltid Den Andre som en konflikt. Det r drfr det finns intersubjektivitet verhuvudtaget. Man mste frhandla, komma verens (kanske om att inte vara verens). Alla objekt fungerar frsts ocks p detta stt, med potential till att ge en ngest. Man kan inte g rakt igenom en skog, man mste vja fr alla trd. Men mnniskor kan man kommunicera med, och man kan frst deras sida av saken (om man accepterar att Den Andre ocks r ett subjekt). Genom denna frhandling med andra subjekt kan man lindra sin ngest ver att dom (som objekt) begrnsar ens frihet. Det r en illusion naturligtvis, egentligen kan man inte gra ngot t att andra subjekt ocks r objekt. Men ven en illusorisk knsla av kontroll r nd en reell knsla, som pverkar ens upplevelse av verkligheten (ssom huruvida ett samtal upplevs som positivt eller negativt). Fr att f den knslan av kontroll krvs det en form av balans mellan en sjlv som subjekt och den andre som objekt (fr det som oftast gr att man inte knner sig i kontroll r antingen att Den Andres nrvaro vervldigar en eller tvrtom att Den Andre frminskas s mycket s att man inte knner igen sig sjlv och per frlngning inte knner igen tillvaron verhuvudtaget - vilket gr att verkligheten upplevs som negativt eftersom man fr mer eller mindre existentiell ngest).

Freudianskt frklaras det genom att man alltid har bde positiva och negativa laddningar i en relation, vilket gr att desto mer personen man samtalar med betyder fr en, desto mer ngest innebr relationen vid en konflikt. Det r drfr lttare att tala med hunden om politik n det r att prata med ens mor om ens nya flickvn.

Nr man talar med en som frstr och kan anvnda samma sorts ord som en sjlv, s flyter frhandlingen p utan strre problem. Men, s fort meningen med orden som symboler betyder vldigt olika saker mellan parterna som samtalar, s rr sig samtalspartern mer mot att vara en "frmling" n att vara en "vn". Alla man talar med rr sig hela tiden mer eller mindre mellan att vara mer eller mindre en del av subjekt/objekt - sjlv/andre. Det gr man ven sjlv nr man interagerar med andra. Det mrks vldigt tydligt nr man skiftar mellan att anvnda ordet "man" istllet fr "jag" eller "du". nnu mer mrks det nr man hjer rsten och slutar lyssna p argumenten, eller nr man blir tyst och gr ivg. Att vgra spela spelet r det snabbaste och simplaste sttet att "vinna" en argumentation (men d finns ju ingen dialog, och d lr man sig inget).
Citera
2008-11-12, 00:30
Medlem
Hotdangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnäHunDeN
Vette sjutton hur jag ska formulera detta inlgg...

Bakom en del inlgg man lser i detta forum d och d, tycker jag mig sknja frfattare med avsevrd och beundransvrd bildning. Gissningsvis har dessa personer lst och tnkt en hel del.

Sjlv har jag lst en del litteratur som kanske kan klassas som filosofisk (mer eller mindre). Vidare har bl.a. seminarier varit ett stende inslag i min utbildning.

Min frga r helt enkelt om det r mjligt att diskutera filosofi med andra personer IRL? Frgan r om ngon/ngra vill bertta om sina erfarenheter vad gller "goda", filosofiska samtal? Vad isfall anser ni br prgla dessa samtal?

Personligen kan jag knna en oerhrd avsaknad av samtalspartners. Mina erfarenheter av dylika samtal r mestadels negativa. Har ibland suttit och funderat ver vilka de konkreta hindren har varit fr det "ideala" samtalet, ssom jag frestllt mig det. Kanske har det frmsta hindret varit en frga om rang, och olika synstt p hur ett samtal br fras. ena sidan har det handlat om ett allt fr ivrigt propagerande fr egna tolkningar och drigenom ohrsamhet infr sin omgivnings synstt. andra sidan har det varit omgivningens ofrmga eller ointresse att bemta utsagan.

r det ideala samtalet en utopisk frestllning? Har fr mig att Habermas talar om just ett idealt samtal. Argumentation obeflckad av simpla maktstrategier och statusskillnader. Vad anser ni?

Lite alkohol/annat milt berusande gr det lttare (frmst fr Svenskar) att fra sdana diskussioner med folk som vanligtvis inte pallar / r intresserad. Om du snackar med filosof Noobs s borde du begrnsa termer/namn s att du verkar mindre pretansjs och att fokus ligger p diskussionen - inte vad du kan, finns fan inget drygare n att snacka filosofi med ngon som bara vill visa upp sina skillz om gamla tnkare.
Citera
2008-11-12, 01:26
Medlem
KnHunDeNs avatar
Nu tror jag andemeningen i mitt inlgg gick fram! Allts, det du fr fram tolkar jag som det bakomliggande dilemmat med det "goda samtalet". Kan frtydliga detta nnu en gng. Avsikten med denna trd var inte stta mig sjlv p en hg hst och beklaga mig ver andras ofrmga att frst mig.

Citat:
Alla samtal har ngon form av maktspel i sig. I alla fall face-to-face relationer. Det beror p att tv fysiska kroppar inte kan vara p samma plats samtidigt. Sjlvet upplever alltid Den Andre som en konflikt. Det r drfr det finns intersubjektivitet verhuvudtaget. Man mste frhandla, komma verens (kanske om att inte vara verens). Alla objekt fungerar frsts ocks p detta stt, med potential till att ge en ngest. Man kan inte g rakt igenom en skog, man mste vja fr alla trd. Men mnniskor kan man kommunicera med, och man kan frst deras sida av saken (om man accepterar att Den Andre ocks r ett subjekt). Genom denna frhandling med andra subjekt kan man lindra sin ngest ver att dom (som objekt) begrnsar ens frihet. Det r en illusion naturligtvis, egentligen kan man inte gra ngot t att andra subjekt ocks r objekt. Men ven en illusorisk knsla av kontroll r nd en reell knsla, som pverkar ens upplevelse av verkligheten (ssom huruvida ett samtal upplevs som positivt eller negativt). Fr att f den knslan av kontroll krvs det en form av balans mellan en sjlv som subjekt och den andre som objekt (fr det som oftast gr att man inte knner sig i kontroll r antingen att Den Andres nrvaro vervldigar en eller tvrtom att Den Andre frminskas s mycket s att man inte knner igen sig sjlv och per frlngning inte knner igen tillvaron verhuvudtaget - vilket gr att verkligheten upplevs som negativt eftersom man fr mer eller mindre existentiell ngest).

Massa frgor tornar upp sig i mitt huvud i klvattnet av ovanstende stycke. Jag tror du lyckas formulera de mekanismer bakom samtalet, och interaktioner fr vrigt, som jag hoppades frska nrma mig.

I ditt begrepp 'sjlvet', det r begreppet fr de autonoma psykiska "krafter" som 'jaget' i egenskap av social skapelse (ibland) sker tygla? r det sjlvet i Freudiansk mening? d.v.s. i relation till jaget och verjaget?

Knslan av kontroll som du beskriver, den som utgr frn sjlvet. Dess avsikt r att "lindra ngest" ver att "dom begrnsar ens frihet". Kan detta motsatsvis lsas som att sjlvet utkar sin makt? Allts, jag tnker mig att om jag via frhandlingar med min omvrld genom mitt maktspel frmr pfra min omgivning mina definitioner/tolkningar av tillvaron, och de accepterar dem, ja d lever dom "i min tillvaro". r detta det som Nietzche kallade viljan till makt som grundlggande princip?

Fr hr tnker jag att man kan terknyta till det "brnsle" som jag menade utgjordes av t.ex. prestige, rang och maktstrategier.

Citat:
Freudianskt frklaras det genom att man alltid har bde positiva och negativa laddningar i en relation, vilket gr att desto mer personen man samtalar med betyder fr en, desto mer ngest innebr relationen vid en konflikt. Det r drfr lttare att tala med hunden om politik n det r att prata med ens mor om ens nya flickvn.

Det jag funderar p r balansen. ena sidan frestller jag mig att de verkligt djupa samtalen, de samtal som man tillsammans med en annan mnniska kan avtcka/synliggra nya dimensioner av tillvaron med, r dem man verkligen knner djup frtrogenhet med. I mina fantasier r det t.ex. en flickvn, eller en annan person vilken man knt vldigt lnge. Jag tnker att man mste ha en gedigen relation med den man avser samtala med. Kanske behver man ha fixerade maktpositioner sig emellan? Jag tnker iallafall att behovet av att ha en gemensam sprklig referensram (allts nu inte ndvndigtvis akademisk sdan) och msesidig knnedom r av yttersta vikt.

andra sidan innebr en sdan relation ocks att samtalet medfr de eventuella spnningar du ptalar. Jag fr nstan en knsla av att det kan finnas en sorts paradox hr. Att tillsammans via samtalet utforska ngot, med ngon man knner sdant frtroende fr som samtalet frutstter, skapa ny frstelse utan att ngon ger avkall p sig sjlv (ett drigenom msesidigt nrmande av varandras subjekt) samtidigt som relationen som sdan kan medfra risken att man "gr tillbaka" hellre n att riskera konflikten.

Citat:
Nr man talar med en som frstr och kan anvnda samma sorts ord som en sjlv, s flyter frhandlingen p utan strre problem. Men, s fort meningen med orden som symboler betyder vldigt olika saker mellan parterna som samtalar, s rr sig samtalspartern mer mot att vara en "frmling" n att vara en "vn". Alla man talar med rr sig hela tiden mer eller mindre mellan att vara mer eller mindre en del av subjekt/objekt - sjlv/andre. Det gr man ven sjlv nr man interagerar med andra. Det mrks vldigt tydligt nr man skiftar mellan att anvnda ordet "man" istllet fr "jag" eller "du". nnu mer mrks det nr man hjer rsten och slutar lyssna p argumenten, eller nr man blir tyst och gr ivg. Att vgra spela spelet r det snabbaste och simplaste sttet att "vinna" en argumentation (men d finns ju ingen dialog, och d lr man sig inget).

Oj r sent nu. Mste terkomma till detta stycke. Fr tacka fr givande lsning!
Citera
2008-11-12, 22:37
Medlem
Defenestrations avatar
Det handlar om att balansera det absurt verproportionerade egot hos en fanatiker med det icke existerande hos en Bodhisattva. Det ger en bra argumentation iallafall.
Citera
2008-11-13, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnäHunDeN
[_ _ _]

I ditt begrepp 'sjlvet', det r begreppet fr de autonoma psykiska "krafter" som 'jaget' i egenskap av social skapelse (ibland) sker tygla? r det sjlvet i Freudiansk mening? d.v.s. i relation till jaget och verjaget?

Knslan av kontroll som du beskriver, den som utgr frn sjlvet. Dess avsikt r att "lindra ngest" ver att "dom begrnsar ens frihet". Kan detta motsatsvis lsas som att sjlvet utkar sin makt? Allts, jag tnker mig att om jag via frhandlingar med min omvrld genom mitt maktspel frmr pfra min omgivning mina definitioner/tolkningar av tillvaron, och de accepterar dem, ja d lever dom "i min tillvaro". r detta det som Nietzche kallade viljan till makt som grundlggande princip?

[_ _ _]
Urskta att jag inte svarar p allting,
jag ska ka utomlands en svng och har lite brttom att packa

Sjlvet r relativt, allt r relativt. Men det r utifrn sjlvet man betraktar omvrlden, oavsett om sjlvet endast r den individuella kroppen eller om sjlvet r hela huset man bor i. Det betyder att sjlvet kan tillskrivas bde intrapsykiska och extrapsykiska aspekter. Till exempel, det vi skulle kalla trauma, kan en annan kultur (och per frlngning ocks subjekten i den) tillskriva frfders eller gudars inblandning (vilket inte r s konstigt om vi lever i en vrld dr orsak-verkan r en av dom ultimata lagarna). S, nej, jag tror inte sjlvet r relaterat till Freuds Id, Ego, Superego kategorisering. Fr den indelningen i sig sjlvt r ett resultat av vr kulturs konstruktion av Sjlvet. Men Superegot r vldigt nra nd mste jag sga, till en mer generell beskrivning av det allmnmnskliga pluralistiska Sjlvet.

Nr en person talar, kan det allts vara utifrn ens egna personliga erfarenheter och/eller utifrn ens sociala och materiella milj-mssiga frutsttningar.

S fort man ger ngot, r Den Andre i skuld till ens Sjlv. Att diskutera, en dialog, ett samtal, r ett konstant ge och ta. Jag kan inte tala samtidigt som Dig, d kommer inte budskapet fram i ett stycke. Frsker man tala samtidigt som ngon annan s blandar man mycket lttare in moral i det hela. Istllet r det "perfekta" samtalet mindre om en jmstlldhet, och mer om en frmga att frndra den jmstlldheten frn mening till mening, frn ord till ord...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in