Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-11-11, 20:44
Medlem
rufuuuss avatar
Tjena!
Jag har en mac som skoldator, och kör lite allt möjligt på den. Säger inte att det är olagligt, men vi får inte ha en del saker som jag har på min!
Jag har försökt googla fram något utan resultat så nu frågar jag:
Finns det något snabbraderings-program för macen som tar bort förvalda program och filer med bara några knapptryck?

Så om det skulle bli en kontroll kan man bara lite snabbt och smidigt ta bort allt som inte borde vara där?

Tacksam för svar!
Citera
2008-11-11, 21:04
Medlem
Impulse202s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rufuuus
Tjena!
Jag har en mac som skoldator, och kör lite allt möjligt på den. Säger inte att det är olagligt, men vi får inte ha en del saker som jag har på min!
Jag har försökt googla fram något utan resultat så nu frågar jag:
Finns det något snabbraderings-program för macen som tar bort förvalda program och filer med bara några knapptryck?

Så om det skulle bli en kontroll kan man bara lite snabbt och smidigt ta bort allt som inte borde vara där?

Tacksam för svar!

Kan vara ute på djupt vatten, och är kanske inte det smidigaste om et fungerar.. men en bat-fil?
Citera
2008-11-11, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Impulse202
Kan vara ute på djupt vatten, och är kanske inte det smidigaste om et fungerar.. men en bat-fil?

Är ingen expert, men tror bat-filer är en windows fil.
Citera
2008-11-11, 21:25
Medlem
Glockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impulse202
Lite djupt vatten är du ute på, men tanken är rätt. =)

Ha allt i en mapp på skrivbordet, radera den om någon är på g?

Någon lite mer programmeringsinriktad än jag kanske kan slänga ihop något script till dig...
Citera
2008-11-11, 21:54
Medlem
rufuuuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glocken
Lite djupt vatten är du ute på, men tanken är rätt. =)

Ha allt i en mapp på skrivbordet, radera den om någon är på g?

Någon lite mer programmeringsinriktad än jag kanske kan slänga ihop något script till dig...

Jo, du har rätt! Jag drar nog alla programfiler o skit till en mapp! Tack för alla svar
Citera
2008-11-12, 00:45
Medlem
Satt och lekte lite i Automator precis och fixade nog det du ville ha.

Mitt OS X är på engelska så sakerna heter nog inte samma men tror att du förstår ändå.

1. Högerklicka på skrivbordet > More > Automator > Create Workflow..
2. Nu öppnas ett program och i sökfältet ska du skriva delete och dubbelklicka på "Move Finder Items to Trash"
3. Till höger ska det nu finnas två rutor. I den översta tar du bort "Desktop" och sedan addar du alla filer du vill ska bort.
4. Välj File > Save as Plug-in och spara som Plug-in för Finder.

Sen när du vill ta bort filerna högerklickar du bara på skrivbordet eller i Finder och väljer More > Automator > Namnet du döpte filen till.

Har ingen erfarenhet av Automator men det verkade fungera för mig så hoppas att det gör det för mig också
Citera
2008-11-12, 13:59
Medlem
rufuuuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinw_
Satt och lekte lite i Automator precis och fixade nog det du ville ha.

Mitt OS X är på engelska så sakerna heter nog inte samma men tror att du förstår ändå.

1. Högerklicka på skrivbordet > More > Automator > Create Workflow..
2. Nu öppnas ett program och i sökfältet ska du skriva delete och dubbelklicka på "Move Finder Items to Trash"
3. Till höger ska det nu finnas två rutor. I den översta tar du bort "Desktop" och sedan addar du alla filer du vill ska bort.
4. Välj File > Save as Plug-in och spara som Plug-in för Finder.

Sen när du vill ta bort filerna högerklickar du bara på skrivbordet eller i Finder och väljer More > Automator > Namnet du döpte filen till.

Har ingen erfarenhet av Automator men det verkade fungera för mig så hoppas att det gör det för mig också

Jag satte mig precis och testade detta, och de funkade perfekt! Tack så mkt
Citera
2008-11-12, 14:08
Medlem
rufuuuss avatar
fel...

Jag testade att spara och allt funkade.. nu när jag precis körde de så la den mitt skrivbord i papperskorgen!!! Och jag kan inte få ut det därifrån! hjäälp!!
Citera
2008-11-12, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rufuuus
Jag testade att spara och allt funkade.. nu när jag precis körde de så la den mitt skrivbord i papperskorgen!!! Och jag kan inte få ut det därifrån! hjäälp!!

Gissar på att du glömde ta bort Desktop från listan. Starta om datorn så ska det fungera igen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in