2008-11-11, 20:00
Medlem
danyhs avatar
Hej.

Jag söker ett program som gör att jag kan kontrollera hur mycket varje dator på min router
ska få tillgång att ladda ner. Sen skulle jag även vilja kunna stänga av vissa uppkopplingar mot
Routern (men det är inte så viktigt).

Anledningen till detta är att jag sitter på en router här hemma där det är fyra datorer som använder samma,
och alla ska envisas med att ladda ner hela tiden.

Tacksam för svar!
mvh: Annelie
Citera
2008-11-11, 20:10
Medlem
jerryleelviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danyh
Hej.

Jag söker ett program som gör att jag kan kontrollera hur mycket varje dator på min router
ska få tillgång att ladda ner. Sen skulle jag även vilja kunna stänga av vissa uppkopplingar mot
Routern (men det är inte så viktigt).

Anledningen till detta är att jag sitter på en router här hemma där det är fyra datorer som använder samma,
och alla ska envisas med att ladda ner hela tiden.

Tacksam för svar!
mvh: Annelie

Det enklaste är att använda sig av programvaran i routern. Tyvärr är de flesta "hemmaroutrar" inte tillräckligt intelligenta i sin programvara. Men kolla gärna i den och se vad där finns. Även i enkla routrar brukar man kunna ställa in bandbredd på LAN och WLAN så om du kör kabel och övriga trådlöst kan du fixa så du får mest. Annars är det nog ett routerbyte som gäller.

Om du genom en programvara ska kontrollera detta via din dator måste du i så fall låta din dator ta över routerns roll i nätverket och all trafik ska gå igenom den. Det kan vara ganska komplicerat och fungerar garanterat dåligt. Satsa istället på routeruppgradering i så fall.
Citera
2008-11-12, 15:10
Medlem
danyhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerryleelvis
Det enklaste är att använda sig av programvaran i routern. Tyvärr är de flesta "hemmaroutrar" inte tillräckligt intelligenta i sin programvara. Men kolla gärna i den och se vad där finns. Även i enkla routrar brukar man kunna ställa in bandbredd på LAN och WLAN så om du kör kabel och övriga trådlöst kan du fixa så du får mest. Annars är det nog ett routerbyte som gäller.

Om du genom en programvara ska kontrollera detta via din dator måste du i så fall låta din dator ta över routerns roll i nätverket och all trafik ska gå igenom den. Det kan vara ganska komplicerat och fungerar garanterat dåligt. Satsa istället på routeruppgradering i så fall.

Okej, jag ska ta reda på om den har någon sån inställning. Men kan förövrigt tillägga att jag sitter på en D-Link 624+.
Men har funderat på att köpa en ny router länge nu men är tveksam på vilken.
Ifall du har något tips så är jag öppen för förslag.
Ps: JAg kan ställa in den LAN och WLAN.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in