2008-11-11, 12:49
Bannlyst
Hej! Använder ni som bor i Stockholmsområdet er av gitarrfuktare i Januari/februari/mars om det slår till och blir riktigt kallt? Eller klarar man sig på dom här breddgraderna; jag har nyss köpt en jamaha mahogny solid top och jag börjar bli lite orolig nu inför vintern.
Citera
2008-11-11, 20:06
Bannlyst
Kom igen nu, hur skall jag göra med min förbannade gitarr, behöver jag en sån där fuktare i låddan eller?
Citera
2008-11-11, 22:24
Medlem
BratBashers avatar
Ja det kan vara en bra ide. Det kostar ju typ inget att skaffa. Jag har det för att jag blev rekomenderad att ha det luften blir så sjukt torr att gitarren riskerar att spricka. Men nått som e mycket viktigare e att inte ha den stå under fönster eller vid element eller till och med inte vid yttervägg alls. Sen när du byter strängar oljar du in halsen med olja. De små trixen kommer göra att den håller mycket längre
Citera
2008-11-12, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BratBasher
Ja det kan vara en bra ide. Det kostar ju typ inget att skaffa. Jag har det för att jag blev rekomenderad att ha det luften blir så sjukt torr att gitarren riskerar att spricka. Men nått som e mycket viktigare e att inte ha den stå under fönster eller vid element eller till och med inte vid yttervägg alls. Sen när du byter strängar oljar du in halsen med olja. De små trixen kommer göra att den håller mycket längre

Bra tips, tackar!!
En fråga om vilken olja man skall använda bara?
Citera
2008-11-12, 00:45
Medlem
Björnbärs avatar
Denna exempelvis: http://www.jimdunlop.com/index.php?page=products/pip&id=222&pmh=products/maintenance
Citera
2008-11-12, 19:00
Medlem
Miles smiless avatar
Dunlops Lemon Oil är skitbra... men olja inte in halsen, bara greppbrädan Använd inte så mycket, utan ta ett par droppar på en trasa och gnugga bort all smuts så oljar du in halsen samtidigt (ett par droppar ska räcka till fem band åtminstone). Sen torkar du bort kvarvarande olja direkt efter när du oljat in hela halsen.
Citera
2008-12-04, 21:48
Medlem
Hellscums avatar
En annan gammal klassisk och mer ekonomisk metod är att ha en halv rå potatis liggandes i caset vintertid. Byt ut potatisen en gång i veckan så räcker det gott och väl.
Citera
2008-12-04, 22:29
Medlem
Om man inte kan köpa Dunlop Lemon Oil, vad använder man för att olja in greppbrädan med?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in