2011-01-18, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av submariner
hej,

någon mäklare som vågar säga huruvida den höjda räntan och ev. krav på amoteringar fått budgivningarna att bli lugnare, eller om det är samma ös som under hösten?

Kan endast relatera till marknaden i Sthlm gällande din fråga...

År 2011 har startat med ett lägre utbud av bostäder än förväntat. Däremot så är efterfrågan på bostader fortfarande STOR. Inflyttningen till huvudstaden från landsbygden fortskrider, arbetsmarknaden ser ljusare ut och folk mår helt enkelt bättre och har mer pengar på fickan. Det innebär att vi ser oss om efter nytt boende för att kanske göra en liten förändring i vårt vardagliga liv. Eftersom efterfrågan just nu är större än utbudet så säljs bostäderna till riktigt höga prisnivåer.

Vad som skall göra att trenden vänder vet jag inte! Men just nu ser det iaf ut som att denna prisnivå kommer hålla i sig ett tag trots försök från både riksbanken och finansinspektionen att dämpa prisutvecklingen på bostäder...

Mvh
Citera
2011-01-19, 12:38
Medlem
ostresss avatar
hej jag har en liten fråga.
har kollat lite på hemnet efter köpes lägenheter och stöter ibland på ordet gavellägenhet eller t.ex Gavelläge vån 3/3!
vad är gavel för nått?? är det nått som är eftertraktat?
tack på förhand
Citera
2011-01-19, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ostress
hej jag har en liten fråga.
har kollat lite på hemnet efter köpes lägenheter och stöter ibland på ordet gavellägenhet eller t.ex Gavelläge vån 3/3!
vad är gavel för nått?? är det nått som är eftertraktat?
tack på förhand

En gavellägenhet ligger på ena änden av byggnaden. Normalt sett har man då fönster åt tre väderstreck samt granne på endast en sida av bostadens väggar.

Om det är gavel vån 3/3 har man endast en granne under och en bredvid.

Hörnläge har fönster åt två väderstreck...

Mvh
Citera
2011-01-20, 01:30
Medlem
ostresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McRoadkill
En gavellägenhet ligger på ena änden av byggnaden. Normalt sett har man då fönster åt tre väderstreck samt granne på endast en sida av bostadens väggar.

Om det är gavel vån 3/3 har man endast en granne under och en bredvid.

Hörnläge har fönster åt två väderstreck...

Mvh
jaha okej då förstår jag! tack så mycket för infon! höjer det värdet på lägenheten att det är gavelläge?
Citera
2011-01-20, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ostress
jaha okej då förstår jag! tack så mycket för infon! höjer det värdet på lägenheten att det är gavelläge?

Absolut, många uppskattar de 3 väderstrecken samt fördelen med att inte ha grannar åt varje håll.
Citera
2011-01-20, 23:11
Medlem
KillenArCPs avatar
Vilka områden i Stockholms innerstad kommer troligtvis ha bäst, respektive sämst prisutveckling, tänker då inom det närmaste året?
Citera
2011-01-22, 01:12
Medlem
lepops avatar
Hur vanligt är det med "stegar" i prissättningen, dvs upp till 2 000 000 2% i arvode och allt över ex 10%? Går folk verkligen på den idiotin? Är det sant att eran smärtgräns är fast arvode 40 000kr?
Citera
2011-01-22, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Vilka områden i Stockholms innerstad kommer troligtvis ha bäst, respektive sämst prisutveckling, tänker då inom det närmaste året?

Jag vill haka på denna frågeställning då jag väntar mig att priserna går ner i reala termer de kommande åren. Vart tror ni mäklare priserna kommer gå ner mest om det inträffar? I Innerstaden eller i ytterområdena? Kommer bostadsrätter tappa mer än villor i pris om det går göra såna generella antaganden?
Citera
2011-01-22, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lepop
Hur vanligt är det med "stegar" i prissättningen, dvs upp till 2 000 000 2% i arvode och allt över ex 10%? Går folk verkligen på den idiotin? Är det sant att eran smärtgräns är fast arvode 40 000kr?

Provisionsnivåerna bland FM är helt beroende på var i landet du är verksam. I storstäderna är arvodet bra mkt högre än på landsbyggden. Framför allt eftersom det handlar om betydligt högre försäljningspriser på objekten. Så den s.k. "smärtgränsen" är helt individuell och upp till FM att avgöra.

Sen när det gäller idiotin på provisionsstegar så är det upp till var och en som anlitar en FM att välja upplägg av arvodering. Låt oss säga att värdering och marknadsväde på ett objekt är 2.000 tkr.

Antingen väljer man en rak procentsats om 2% mot köpeskillingen.

Eller så väljer man en stege - 1,70% upp till 2.100 tkr och i förekommande fall 10% på del av köpeskilling överstigande 2.100 tkr.

Som sagt, det är upp till säljaren att välja upplägg.

Mvh
Citera
2011-01-24, 11:44
Medlem
Jumbles avatar
Hej, Herr Mäklare.

Jag har inte börjat universitet än men jag kan inte tänka mig någon annan utbildning än just fastighetsmäkleri. Har alltid varit en person som innerst inne, tvivlat lite på mig själv. Dock har jag blivit mer och mer inställsam till detta yrke och tror jag skulle klara av det. Har hört och läst om de tunga veckorna, stora variationerna och saftiga lönerna. Enda jag undrar över är om du har något tips? Har ganska stora framtidsplaner med eget boende utanför storstaden så småningom. Det är där jobbet och fritiden kör ihop sig.

Hur ska en bra mäklare vara? Jag var en servitör på en restaurang i London nyligen och där fick jag kontakt med mina kunder genom att vara mig själv och slänga in mycket humor. Dock visade det sig att inte alla gillade det. Att vara sig själv förstår jag är a och o, men man kan ju vinkla sin personlighet lite...

Vilka andra egenskaper och kvalifikationer bör man ha?

Vore enormt hjälpsamt och varmt välkomnat om du kunde ge ett så utförligt svar som möjligt.

I utbyte för dina tjänster så ska jag inte rivalisera med dig i dina områden.
Citera
2011-01-26, 16:56
Medlem
Hej Mäklare

Är det läge att köpa lägenhet i Stockholm eller tycker du man ska avvakta vad ev. höjd ränta m.m. har för effekt på marknaden till våren och framöver?

Jag tjänar ca 25k efter skatt och funderar på att gå in i bostadsmarknaden och köpa typ 40 kvm innanför tullarna. Har 15% handpenning cash. Råd/tips?
Citera
2011-01-28, 13:13
Medlem
BetweenTheBarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumble
text

Mitt heta tips: Plugga inte till mäklare. Jag hoppade av utbildningen och hoppade på något mer gediget istället. Anledningen? Visst, man kan tjäna bra, men det är ett i mitt tycke jävla stressigt och enformigt yrke. Och utbildningen är så jävla begränsad. Om man tröttnar på jobbet så sitter man där med en fil. kand i fastighetsrätt i bästa fall. Och kan jobba som.... vad för nåt? Mäklare. Eller föreläsare i fastighetsrätt. KUL! Jag vill inte bara ösa skit över yrket, det passar säkert jättemånga. Jag personligen är en kreativ människa och då är det helt jäkla fel bransch.

Varför inte plugga något vettigt och göra nytta för samhället istället. Lägg på 2 år på studietiden så kan du bli jurist, civilekonom, läkare eller arkitekt istället. Studerar du till mäklare så blir du mäklare. 2 år är ingenting i det stora hela.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in