Flashback bygger pepparkakshus!
2008-11-10, 20:07
Medlem
Eobolas avatar
God afton.

Har letat som en idiot i en timmas tid nu, kan verkligen inte hitta nån info om hur jag "fixar" RAID 0

Fick hem 2 nya diskar i förra veckan Sata 500 gig's, och har fortfarande inte fått bukt med hur jag ska bära mig åt för att koppla ihop dem.

Eftersom diskarna är tomma, så måste jag Raid koppla dom utan windows..

aja, jag har ingen koll.. någon som kan hjälpa mig lite på traven..
Citera
2008-11-10, 20:44
Medlem
Dust0rs avatar
Hade du tänkt ha Windows på ditt raid, eller hur menar du? 1TB för en OS-partition är lite att ta i...

BIOS:
Se till att de SATA-kanaler du pluggar i diskarna i är satt som Raid-kanaler om så är möjligt. Och om det finns en option att ha på eller av raid controllern.

Raid controller:
Efter det att möjligheten att gå in i bios snurrat förbi bör du få ett annat option att gå in i din setup för raid controllern. ( F2, F3 eller liknande )

I raid-menyn kan du lägga till eller ta bort diskar att ha i ditt array.
Du väljer med pilarna. (ofta)
Välj typ av raid.
Raid0 skrivs som Stripe vanligtvis.

Spara och den skall starta om auto.

Voila. Du har ett raid0.

Se till att ha drivers för din raidcontroller redo om du hade tänkt att köra Windows på det (vilket jag inte hoppas du skall göra).

Skall du ändå ha OS på Raidet, och hade tänkt att använda Vista med mer är 3GB Ram, OCH upptäcker att du får bluescreen när du skall installera det med felkod :
STOP: 0x0000007E m.m
Plocka ur 1GB och kör med 2GB endast. Sen efter installation är klart går du hit:

http://www.microsoft.com/DOWNLOADS/details.aspx?FamilyID=240ac3f3-2b60-4b70-b709-06b2bc5b1336&displaylang=en
(Vista 32bit version.)
Eller:
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyId=91672C7C-614B-404C-850C-377541E93C18&displaylang=en
(Vista 64bit version)

Drar ner den och installera. Stäng av och tryck i de minne(n) du plockade ur, och starta upp igen.

Sådär...täckt av det mesta jag stött på med Raid.

Skall du inte köra Windows på ditt raid kan du bortse från den onödigt långa texten under 'Voila etc....'
Citera
2008-11-10, 20:58
Medlem
Eobolas avatar
omg... helt sjukt vad folk lägger ner tid på att hjälpa andra.. tack som fa an Dust0r <3
Citera
2008-11-10, 20:59
Medlem
Eobolas avatar
ja jag kör windows vista 32 bits på 2 gig ram
Citera
2008-11-10, 21:04
Medlem
Dust0rs avatar
Har du endast 2GB ram så behöver du inte tänka på att dra ner nån fil som jag nämnde.

Men ha för Guds skull inte 1TB som OS-partition.
Citera
2008-11-10, 21:12
Medlem
Eobolas avatar
shiet, jag blir osäker nu.. har 2*250 gig samsung 7200 rpm 2 år gamla och 2* 500 gig samsung 7200 rpm... hur fan ska jag göra för att få till nått bra :S
min farsa skulle hjälpa mig med allt detta.. men vi blev ovänner för ett tag sen.. så jag tror inte han e så sugen på det nu, å jag vettefasen hur jag ska göra för att det ska bli bra

har du något förslag ?
Citera
2008-11-10, 21:28
Medlem
Dust0rs avatar
Raid0 är den snabbare typen av raid. Den skriver till båda diskar samtidigt.
Skall du köra Windows på den arrayn och vad jag förmodar, spara massa skräp på (film, spel etc..) så förtar du funktionen med ett snabbt raid. Plus att du förlorar mer info om det skulle ske nån olycka så ditt raid blir förstört av nån anledning.

Jag hade byggt mitt system på 2 små, snabba diskar i Raid0 som OS och ett större Raid0 som lagring. ( Eller inget raid för lagring )
Snabbt litet raid för OS för snabb formatering/ominstallation vid behov.

Skall du ha OS och lagring på samma Raid kommer det att skrivas/läsas till konstant och eliminera hastigheten du vunnit på att köra raid0.

Chansa på att dina 250 diskar är friska nog för att köra som OS och ha de andra till lagring?

Eller gör som du hade tänkt från början.
Citera
2008-11-10, 21:31
Medlem
Eobolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dust0r
Chansa på att dina 250 diskar är friska nog för att köra som OS och ha de andra till lagring?

aah de lät bra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in