Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-11-10, 17:54
Medlem
LanZas avatar
Har sökt en massa men har inte hittat något.

Köpte en ny dator för ca 1 vecka sedan och allting verkade fungera bra efter att diverse uppdateringar och sånt hämtats och installerats. Men efter att datorn har satts i viloläge och jag ska använda den igen så blir hela skärmen blå och det står massa saker och jag kan inte göra nånting utan jag får stänga av den.

Efter att jag har startat den igen så kommer en ruta upp om att datorn inte stängdes av korrekt och så finns det 3 alternativ hur jag vill starta windows igen, detta sker varje gång jag sätter den i viloläge.

Någon som vet vad detta beror på och hur ska jag te mej för att fixa så att skiten fungerar som vanligt ? Som ni redan kanske visste så är jag inte så haj på datorer och speciellt inte Vista som är helt nytt för mej.

Tacksam för svar.
Citera
2008-11-11, 17:01
Medlem
LanZas avatar
ingen ?
Citera
2008-11-11, 17:09
Medlem
Blå skärm på en ny dator är aldrig bra! Har du ringt dit du köpte datorn? Orkar du så inst om vista eller om det går till en tidigare återställningspunkt!
Citera
2008-11-11, 18:09
Medlem
macka-pärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LanZa
Har sökt en massa men har inte hittat något.

Köpte en ny dator för ca 1 vecka sedan och allting verkade fungera bra efter att diverse uppdateringar och sånt hämtats och installerats. Men efter att datorn har satts i viloläge och jag ska använda den igen så blir hela skärmen blå och det står massa saker och jag kan inte göra nånting utan jag får stänga av den.

Efter att jag har startat den igen så kommer en ruta upp om att datorn inte stängdes av korrekt och så finns det 3 alternativ hur jag vill starta windows igen, detta sker varje gång jag sätter den i viloläge.

Någon som vet vad detta beror på och hur ska jag te mej för att fixa så att skiten fungerar som vanligt ? Som ni redan kanske visste så är jag inte så haj på datorer och speciellt inte Vista som är helt nytt för mej.

Tacksam för svar.

Vad säger blåskärmen? Vad har du för dator? Om det är ett hemmabygge, vad vet du om moderkort, grafikkort, processor, minne osv?

Vi kan nog inte hjälpa dig om inte du kan tala om vad du har för grejer och, framför allt, vad du ser för text på blåskärmen.
Senast redigerad av macka-pär 2008-11-11 kl. 18:12.
Citera
2008-11-11, 20:54
Medlem
LanZas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorne71
Blå skärm på en ny dator är aldrig bra! Har du ringt dit du köpte datorn? Orkar du så inst om vista eller om det går till en tidigare återställningspunkt!

Nej det har jag inte. Tänkte kolla här först om det var någon som visste.
Citera
2008-11-11, 21:01
Medlem
LanZas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av macka-pär
Vad säger blåskärmen? Vad har du för dator? Om det är ett hemmabygge, vad vet du om moderkort, grafikkort, processor, minne osv?

Vi kan nog inte hjälpa dig om inte du kan tala om vad du har för grejer och, framför allt, vad du ser för text på blåskärmen.

Alina systems i Uppsala byggde ihop den. Jag vet inte vad som stod på blåskärmen, fick typ panik när det hände första gången och stängde av fort som fan

Grejerna som sitter i är

Processor Intel Core 2 Duo E8400 3.0GHz

Minne 4096 MB DDR 2

Hårddisk 640GB 7200RPM SATA

Moderkort Socket 775 & DDR2 P35

Grafikkort ATI Radeon HD4870 512MB GDDR5
Citera
2008-11-11, 21:16
Medlem
Noose..s avatar
Hade samma problem själv. Lösning hittade jag på nått engelskt forum där rådet var att uppdatera bios. Funkar utan problem nu

När jag fick blåskärm så stod det något om memory_management som inte funkar som den skulle.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in