Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-11-10, 12:42
Medlem
Kräkchocks avatar
Efter en clean install av WinXP Pro så får jag (oxå) meddelandet att "hal.dll is corrupt or missing". Hal.dll finns i System32 foldern! Jag hävdar att dena tråden är annorlunda då de andra trådarna angående hal.dll oftast slutar med att ingenting fungerar och det blir en ominstallation ändå.

Alternativet att reparera windows med hjälp av installations CDn har försvunnit, kan endast göra ny installation eller ladda in reparationsmodulen i kommandotolken. I det sistnämda har jag testat att köra "bootcfg /rebuild" och efter det så startar XP fint. Varje gång datorn startas om så återkommer dock samma problem med att hal.dll är korrupt eller fattas. Kan det vara något i boot.ini som inte står rätt till, eller är det verkligen hal.dll som är paj.

Problemet verkar i min mening vara för konsekvent för att orsakas av en trasig hårddisk. I sådana fall brukar felen dyka upp mer sporadiskt och ta olika uttryck.

Varför fungerar det när jag kör bootcfg /rebuild?

Finns det något jag kan göra för att fixa problemet när XP startat upp efter bootcfg /rebuild proceduren?

Har också testat att kopiera hal.dll från installations CDn mha "extract" kommandot i DOS reparationsfönstret. Det fungerade inte heller...
Citera
2008-11-10, 13:33
Medlem
kan vara hårddisken som håller på att rasa. Hade liknande problem tidigare, men då var det inte alltid hal.dll det varnade om utan kunde vara lite olika filer.

Finns ofta program från tillverkaren av hårddisken som kan kontrollera om disken är okej eller inte. Hittar du inget kan du använda Seagate Seatools, vilket även fungerar på diskar från andra tillverkare.

//zekel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in