Citat:
Ursprungligen postat av
svensk0kina
Jag gillar dig Lemmor men jag delar inte din asikt.
Forst maste USA erkanna sin skuld till att de inte erkande ett enat Korea 1945, ett Korea som hade levt under Japanskt fortryck i deciner. Istallet inforde de en fascist puppy state som var borjan till inbordeskriget. Sovjet som lange velat haft Korea som en del av Ryssland/Sovjet spelade med och satte Kim den 1e till ledningen.
Det fanns en bred demokratisk rorelse i Korea 1945 som under en kort tid hade makten.
NK kommer aldrig att avlecka karnvapen innan forhandling. Forst samtal och om typ 10 ar en avveckling av karnvapen och kanske 2050 kan vi ha ett enat Korea.
Las Art of War.
Detsamma till Dig svensk0kina, och Glad Påsk! Om du nu firar någon påsk i Kina.
Är inte skulden lika mycket Ussr:s? Dom tillsatte Kim I, som var deras "Gullegris" i Manchuriet/Sibiren kriget.
Valet hade kunnat bli ett faktum, för hela Korea, om inte Stalin satt sig emot detta, och det hölls bara ett "Tveksamt val" i Syd.
Det fanns väl ingen legitimitet för att USSR skulle invadera Korea i norr, efter det att dom bekämpat de Japanska styrkorna i Manchuriet? I vart fall ingen annan, än deras egen intention att fortsätta den kommunistiska expansionen, och göra hela Korehalvön kommunistisk.
För att Japan skulle kastats ut från Korea, skall vi komma ihåg att USSR och USA faktiskt var enade om delningen, till en början. Men geopolitiska spänningar, och den vid tidpunkten MYCKET STARKA misstroende känslan mellan USA och USSR, var ju orsaken till att, det enande man initialt var överrens om inte blev av, trots att de Japanska styrkorna kapitulerade till USSR i nord, och till USA i syd.
Att Stalin inte deltog i FN:s omröstning var också en bidragande orsak.
Upproren på spridda platser, av företrädesvis "Fattiga bönder" i Syd, där kommunisterna hade större "Fäste" än i Nord,
Nord som vid tillfället var "Rikare" och mer "Utvecklat", har säkert kopplingar till det tidiga "Bonde upproret" i Donghak 1894,
tillsammans med en rad andra faktorer, så komplexiteten i hela Koreaproblematiken är stor, mycket stor.
Jag vill inte bli för långrandig här, det finns ytterligare mängder av orsaker, att belysa i denna historik.
Men vi får ta det vid ett annat tillfälle.
Ett enande, om det blir något, eller, en agenda för samarbete under fredliga premisser, kommer nog att ta låååång tid,
som Du mycket riktigt påpekar.
Men, jag är övertygad om, att kraven på ett kärnvapenfritt Nordkorea kommer att kvarstå vid ett potentiellt möte med Trump.