2018-04-30, 16:45
Medlem
arbetets avatar
Visst, tillsammans med honom själv och Kim.

Sydkoreas president: ”Trump borde få fredspriset”
Donald Trump borde få Nobels fredspris för sin insats för att få Nord- och Sydkorea att närma sig varandra.

Det tycker Sydkoreas president Moon Jae-In.

– President Trump borde tilldelas Nobels fredspris. Det vi behöver är fred, säger han under en pressträff, uppger Reuters.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jP744w/sydkoreas-president-trump-borde-fa-fredspriset
Citera
2018-04-30, 17:19
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet

Donald Trump borde få Nobels fredspris för sin insats för att få Nord- och Sydkorea att närma sig varandra.

– President Trump borde tilldelas Nobels fredspris. Det vi behöver är fred, säger han under en pressträff, uppger Reuters.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jP744w/sydkoreas-president-trump-borde-fa-fredspriset

Obama var ju svårflörtad, fick Fredspriset och begick sedan en massa krigsbrott. Trump är nog mer benägen att falla för smicker, vilket ju är bra.
Citera
2018-04-30, 17:31
Medlem
Tänk vad fel man kan ha!

Nu finns det tydligen röster som är FÖR ett fredspris till Kim.

Jag som trodde att Kim skulle in till domstolen i Haag, och en del andra rättsinstanser,
han har fribiljett till, för de brott han begått mot de mänskliga rättigheterna!

Därefter i det kommande vaxkabinettet, i "The Dictators Hall of Shame".

Men jag är tydligen fel ute.
Citera
2018-04-30, 17:46
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Tänk vad fel man kan ha!

Nu finns det tydligen röster som är FÖR ett fredspris till Kim.

Jag som trodde att Kim skulle in till domstolen i Haag, och en del andra rättsinstanser,
han har fribiljett till, för de brott han begått mot de mänskliga rättigheterna!

Därefter i det kommande vaxkabinettet, i "The Dictators Hall of Shame".

Men jag är tydligen fel ute.
Det är alldeles för tidigt att ropa hej. Att bara sluta tillverka kärnvapen duger ju inte om man redan har flera sådana färdiga. Vi har sett NK bryta sina löften så många gånger tidigare att jag inte firar något förrän det verkligen har hänt.
Citera
2018-04-30, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det är alldeles för tidigt att ropa hej. Att bara sluta tillverka kärnvapen duger ju inte om man redan har flera sådana färdiga. Vi har sett NK bryta sina löften så många gånger tidigare att jag inte firar något förrän det verkligen har hänt.

Så är det.

Det var endast ett försök av mig att vara cynisk, mitt i all denna absurditet.

I allt för tydligt minne, finns Kim II:s storvulna bluff, då han "Blåste" de närvarande och världen, genom inbjuden media, och sprängde vattentornet i Yongbyong 2008.

Titta nu kan vi inte framställa mer plutonium.

2 år senare var vattenkyltornet uppbyggt igen.

Pålitliga killar i den där Kim familjen, det räcker med ett handslag, sen är man BLÅST!
Citera
2018-04-30, 19:46
Medlem
Donald Trump vill ha mötet mellan honom och Kim i fredens hus!
Citera
2018-05-01, 02:38
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet

Vad Moon Jae-in säger i det uttalandet är att han tycker att han själv borde få fredspriset. Men säger man det är man körd. Alltså föreslår ha Trump eftersom han är mycket säker på att dennes aktier står lågt i Oslo.
Citera
2018-05-01, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Vad Moon Jae-in säger i det uttalandet är att han tycker att han själv borde få fredspriset. Men säger man det är man körd. Alltså föreslår ha Trump eftersom han är mycket säker på att dennes aktier står lågt i Oslo.

Kan ligga en hel del i det antagandet.

Dock är frågan, eftersom, kommittén i Oslo varit föremål för kritik de senare åren.
Följer man mediamajoriteten eller kommer man att leta i den mindre sfären?

Intressant att följa utveckling, är det sannerligen.
Citera
2018-05-01, 20:12
Medlem
Andrei Lankov publicerade idag sina tankar om mötet den 27:de, kanske inte fullt så översvallande som många andra skribenters

https://www.nknews.org/2018/04/dont-believe-the-hype-we-must-be-realistic-about-the-inter-korean-summit/?c=1525145641873
Citera
2018-05-02, 03:43
Medlem
frank-costellos avatar
Japans regering meddelde under tisdagen att man kommer stå som värd för ett möte mellan Japan, Sydkoreas president Moon Jae-in och Kinas premiärminister Li Keqiang, i Tokyo den 9:e maj, för att diskutera regionala frågor. Man skriver att analytiker anser att Nordkorea kommer ligga högt upp på agendan.

Man skriver vidare att mötet är ett årligt återkommande möte som har hållits årligen sedan 2008, och där man växlar vem som ska stå som värd. Detta är tredje gången som Japan står som värd.

Man skriver även att Li kommer att vara på statsbesök i Japan den 8-11 maj, under vilket han kommer att träffa den japanska kejsaren Akihito.
https://www.reuters.com/article/us-japan-summit/japan-to-host-summit-with-china-south-korea-on-may-9-idUSKBN1I23NO
Citera
2018-05-02, 09:16
Medlem
THE GLOBAL FUND, drar sig ur Nordkorea!

TBC - AIDS - MALARIA programmet, som Global Fund drivit i åtta år avslutas, abrupt.

Nordkorea är förmodligen det mest utsatta landet i världen vad avser TBC.
TBC finns i hela landet, från gränsen mot syd till alla gränser i norr.

Då inga andra organisationer, förutom just Global Fund, verkar i landet med sjukvårdshjälp,
kommer detta att drabba väldigt många i den Nordkoreanska befolkningen.

I och med beslutet från Global Fund, försvinner den i praktiken enda externa behandlingen som har varit möjlig för den Nordkoreanska befolkningen att få, mot TBC - AIDS och Malaria.

Anledningen är densamma i Global Funds fall, som för de övriga organisationer som avslutat arbetet med hälsa och sjukvårdsbistånd, samarbetssvårigheter med regimen samt den totala avsaknaden av transparens.

Det känns besvärande att, i denna euforiska "Hypetid" som råder, behöva få meddelanden av denna deprimerande art.

Det reser också frågan hos många, VARFÖR, om regimen nu slagit en på en SERIÖS och UPPRIKTIGT menad reformering och öppenhet med samarbete högst på agendan, tillåter man då inte full transparens och ÖKAR viljan till samarbete med organisationer som vill hjälpa den lidande befolkningen i Nordkorea?

Det rimmar väldigt illa med den senaste tidens "Nya tider för fred och gemensam framgång för KOREA".
som Kim så vackert deklarerat i media.

Jag får dåliga vibbar...........

www.nknews.org/2018/05/why-is-the-global-fund-pulling-out-of-north-korea/
Citera
2018-05-02, 13:46
Medlem
Kumabjorns avatar
Under förutsättning att mötet mellan Trump och Kim skall ske i Panmunjom, så är det väl inte osannolikt att han vill skicka någon liten goodwill delegation till Pyongyang före mötet, ungefär som Sydkorea skickade K-Pop artister.
Mitt lilla tips är Dennis Rodman, LeBron James och Harlem Globetrotters.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in