2017-12-30, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent
Siffror kan du få där siffror finns. Se nedan om vilka försvarsbudgetar DFR Korea skall försöka matcha.

Det är allmänt kända fakta att konventionella vapen är oerhört mycket dyrare för att kunna erhålla någorlunda liknande försvarsförmåga. Hur skall DFR Korea kunna matcha den enorma konventionella vapenkraft som USA förfogar över? Svaret är: genom asymmetrisk krigföring, vari kärnvapen är ett av de vapen som kan avskräcka USA.

Förutom denna logik, så kan man t ex hänvisa till vad A.Q Khan sade om kostnaden för utvecklingen av Pakistans kärnvapen som han satte till blott 10 miljoner dollar/år och senare det dubbla och han avvisar all propaganda om att det skulle ha kostat enorma summor. Se länk nedan.

Den första länken är publicerad förut, men i annat sammanhang. Skribenten förklarar sambandet mellan kärnvapen och ekonomisk utveckling. Således, det jag säger är strikt talat inte mina egna uppgifter, utan bara en referens till vad sakkunniga skriver:

"Besides trade, the North Korean nuclear program could be benefiting the economy by allowing the government to reallocate funds from conventional defense spending into development of people’s livelihoods. This seems to be the logic behind Kim Jong Un’s byungjin policy of simultaneous nuclear and economic development. North Korea’s security dilemma is that it cannot ensure national security through conventional defense spending because its military budget, said to be between $1.2 and $10 billion, is being hopelessly outspent by South Korea ($36 billion) and the United States ($606 billion)."
http://www.38north.org/2017/07/hferon071817/

Pakistan's A.Q. Khan: My Nuclear Manifesto
"There is a total misconception about the money spent on our nuclear program. When we started, our budget was just $10 million per year, increasing to $20 million per year when at full capacity, including all salaries, transport, medical care, housing, utilities, and purchases of technical equipment and materials. This is but half the cost of a modern fighter aircraft. The propaganda about spending exorbitant sums on the nuclear program circulated by ignorant, often foreign-paid, Pakistanis has no substance."
http://www.newsweek.com/pakistans-aq-khan-my-nuclear-manifesto-67529

Jag är inte ett dugg intresserad av dessa artiklar vilka jag redan tagit del av.
Skåpmat och irrelevant i den kontext vi befinner oss avseende Nordkorea.

Jag vill ha verifierade siffror, bottom line, vad Nordkorea gjort för nettobesparingar som Du hävdar att dom gjort,
genom att expandera kärnvapenutbyggnaden, och därmed kan investera i socioekonomisk utveckling,
samt undvika kollapsen av jordbruket och agronomin.

Du är osaklig - osammanhängande - oseriös.

Döda argument som vanligt!

Och, när får Sverige betalt av Nordkorea, för den utestående fordran vi har på 3.2 Miljarder kronor?
Citera
2017-12-30, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
晚上好, är go kväll.
Jag tackar men det är en ny dag som Nynningen sjöng. Äntlingen ( min stavning) en ny dag

Jag vet, drygt halv åtta hos Dig, eller?

Något nytt om den Nordkoreanske vetenskapsman som tydligen tog livet av sig innan återförande till Nordkorea?
Citera
2017-12-30, 00:39
Medlem
Citat:
Du kanske skulle sluta sprida lögner och insinuationer?

DFR Koreas representant i Sverige hittar du på ambassaden. Svensk-Koreanska är en vänskapsförening som givetvis inte uttalar sig i DFRKs namn på något sätt.

Sedan har du nog inte fattat vad Lundgren har sagt, men detta är förstås en annan fråga som du får försöka leva med.

Synnerligen svag retorik!

Svårt att vara saklig i avsaknad av argument och under press?
Citera
2017-12-30, 00:46
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Jag är inte ett dugg intresserad av dessa artiklar vilka jag redan tagit del av.
Skåpmat och irrelevant i den kontext vi befinner oss avseende Nordkorea.

Det kan knappast vara irrelevant då sakkunniga säger att det är detta (kostnadsbesparingar pga kärnvapenutvecklingen) som pågår i DFR Korea, eller då den som ansvarade för Pakistans kärnvapenprogram säger att konstnaden för dessa vapnen var ganska modesta i jämförelse med vad ett stridsflyplan kostar.

A.Q. Khan förtjänar dessutom ett hedersomnämnande i denna tråd. Han är en anti-imperialistisk hjälte, då han hjälpte DFRK med att utveckla kärnvapnen:

"Abdul Qadeer Khan has made available documents that he says support his claim that he personally transferred more than $3 million in payments by North Korea to senior officers in the Pakistani military, which he says subsequently approved his sharing of technical know-how and equipment with North Korean scientists."
https://www.washingtonpost.com/world/national-security/pakistans-nuclear-bomb-maker-says-north-korea-paid-bribes-for-know-how/2010/11/12/gIQAZ1kH1H_story.html
Citera
2017-12-30, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alsson
Varför får inte Sverige tillbaka sina pengar SecundusSilent?
De svenska företagen gick skadeslösa, det gjorde dock inte den svenska befolkningen.
Ingår det i Juchestrategin?

Sverige och alla andra länder som blivit blåsta på mångmiljardär, kommer aldrig få tillbaka sina pengar!

Bara detta faktum att Nordkorea på ett flagrant kriminellt sätt, visat att man inte har för avsikt att betala tillbaka vad man är skyldig, borde räcka för att kräva internationellt samförstånd om "Tvångsförvaltning" eller "Chapter 11" konkurs med rekonstruktion.

Vi har finansierat denna skurkstat tillräckligt...........
Citera
2017-12-30, 01:14
Medlem
Citat:
Det kan knappast vara irrelevant då sakkunniga säger att det är detta (kostnadsbesparingar pga kärnvapenutvecklingen) som pågår i DFR Korea, eller då den som ansvarade för Pakistans kärnvapenprogram säger att konstnaden för dessa vapnen var ganska modesta i jämförelse med vad ett stridsflyplan kostar.

A.Q. Khan förtjänar dessutom ett hedersomnämnande i denna tråd. Han är en anti-imperialistisk hjälte, då han hjälpte DFRK med att utveckla kärnvapnen:

"Abdul Qadeer Khan has made available documents that he says support his claim that he personally transferred more than $3 million in payments by North Korea to senior officers in the Pakistani military, which he says subsequently approved his sharing of technical know-how and equipment with North Korean scientists."
https://www.washingtonpost.com/world/national-security/pakistans-nuclear-bomb-maker-says-north-korea-paid-bribes-for-know-how/2010/11/12/gIQAZ1kH1H_story.html

Vi vet alla att Nordkorea inte drar sig för någonting, för att uppnå sina mål, så denna info är också irrelevant.

Det förvånar väl ingen, om Nordkorea snart också marknadsför och säljer kärnvapen till terrorister världen över!

Jag vill ha bottom line, netto siffror på de besparingar man gjort som Du hävdar, och var dessa pengar investeras i.

Döda argument är som att duka ett bord utan att ha mat att ställa fram!
Citera
2017-12-30, 01:35
Medlem
Citat:
Jag vet, drygt halv åtta hos Dig, eller?

Något nytt om den Nordkoreanske vetenskapsman som tydligen tog livet av sig innan återförande till Nordkorea?

Vet ej vad du pratar om.
Jag försöker undvika enskilda historier, det finns mycket propaganda.
Mina källor är bekanta till mig eller döttrars dkö kompisar, jag skriver även om historacoch kulturealla.

Nästa dotter till dans
Citera
2017-12-30, 01:48
Medlem
Vad används sällsynta jordartsmetaller till? Finns det ett samband att omvärlden behöver det i advance elektronik och att NK har stora fyndigheter?
Kanske har det skrivits tidigare.
Citera
2017-12-30, 01:51
Medlem
Citat:
Apropå detta ämnesområde...

Skeppet "Lighthouse Winmore", som Seoul håller kvar i hamn, har enligt uppgift tömt olja på uppdrag av ett bolag i Taiwan. Att t ex Trump skyller på Peking är i det sammanhanget ganska komiskt.

Det av det taiwanesiska bolaget hyrda skeppet hämtade först olja i en hamn i S.Korea och skall sedan ha tömt över olja till ett skepp från DFRK, för att återvända till S.Korea. Detta låter också komiskt.

Intressant, tack
Citera
2017-12-30, 01:53
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Vi vet alla att Nordkorea inte drar sig för någonting, för att uppnå sina mål, så denna info är också irrelevant.

Det förvånar väl ingen, om Nordkorea snart också marknadsför och säljer kärnvapen till terrorister världen över!

Jag vill ha bottom line, netto siffror på de besparingar man gjort som Du hävdar, och var dessa pengar investeras i.

Döda argument är som att duka ett bord utan att ha mat att ställa fram!

Appropå att ”inte dra sig för någonting”...
Du menar t ex mord på DFR Koreas medborgare som befinner sig utomlands, iscensatta av CIA et al?

Den som är intresserad av sådana, kan kolla in detta dokument – vars äkthet till 100% inte kan verifieras, förstås. Dokumentet består av ett brev år 1998 till A.Q Khan från DFR Koreas ansvarige för kärnvapenprogrammet, kamrat Jon Byong Ho.

I brevet säger Jon Byong Ho att frun till en general från DFRK mördades i Pakistan i ett samarbete mellan CIA, den S.Koreanska säkerhetstjänsten och den pakistanska dito – ett mord som dock var avsett för generalen, som dagen efter mordet flögs hem från Pakistan till DFRK.

Detta är onekligen en intressant historia. Mer finns att hitta via Google.

Brevet från Jon Byong Ho till A.Q. Khan:
https://archive.org/details/215331-jon-byongho-letter-to-a-q-khan

Artikel i WP om detta dokument:
”In the letter, Jon first thanks Khan for his assistance to North Korea’s then-representative to Islamabad, Gen. Kang Tae Yun, in the aftermath of a bizarre shooting incident in which an assailant supposedly gunning for Kang accidentally killed his wife.”
Citera
2017-12-30, 02:30
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Appropå att ”inte dra sig för någonting”...
Du menar t ex mord på DFR Koreas medborgare som befinner sig utomlands, iscensatta av CIA et al?

Den som är intresserad av sådana, kan kolla in detta dokument – vars äkthet till 100% inte kan verifieras, förstås. Dokumentet består av ett brev år 1998 till A.Q Khan från DFR Koreas ansvarige för kärnvapenprogrammet, kamrat Jon Byong Ho.

I brevet säger Jon Byong Ho att frun till en general från DFRK mördades i Pakistan i ett samarbete mellan CIA, den S.Koreanska säkerhetstjänsten och den pakistanska dito – ett mord som dock var avsett för generalen, som dagen efter mordet flögs hem från Pakistan till DFRK.

Detta är onekligen en intressant historia. Mer finns att hitta via Google.

Brevet från Jon Byong Ho till A.Q. Khan:
https://archive.org/details/215331-jon-byongho-letter-to-a-q-khan

Artikel i WP om detta dokument:
”In the letter, Jon first thanks Khan for his assistance to North Korea’s then-representative to Islamabad, Gen. Kang Tae Yun, in the aftermath of a bizarre shooting incident in which an assailant supposedly gunning for Kang accidentally killed his wife.”

Det finns en god analys av brevet i länken nedan, en analys som betraktar brevet som äkta. Analytikern går igenom olika detaljer i brevet, bland annat står "BY HAND" inte för att det är skrivet för hand, utan levererat för hand - varför det inte behövde kodas. Sedan görs en del intressanta noteringar över mutorna och inte minst DFRKs samarbete inte bara med Pakistan, utan även med andra länder där DFRK har stått för missilteknologin.

Memo from Jon Byong Ho
https://www.armscontrolwonk.com/archive/204234/memo-from-jon-byong-ho/
Citera
2017-12-30, 08:22
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Svårt spekulera om denna filur. Han var dessutom inte ambassadör. Men misstänkte han att DFR Koreas myndigheter var ute efter honom pga brott begångna, då var det förstås stora vinster för honom att hoppa av. Han är dock knappast trovärdig i sig själv. Han är diplomat och diplomater säger alltid vad som förväntas sägas. Dessutom måste man förstå att han inte kan säga annat än vad han säger, då hans framtid baseras på att han blir en del av S.Koreas propagandaapparat.

Folket i DFR Korea är annars ganska välinformerat om hur det går för avhoppare i S.Korea - vilka har varit föremål för många dokumentärer i TV i DFRK, varav du kan finna flera med engelsk översättning på youtube. Det är just därför att folket i DFRK är välinformerat som vi ser så oerhört få avhopp från landet.

Nå, det är ju inte direkt obekant utav stater/myndigheter att baktala/svärta ned med beskyllningar på sk "whistleblowers" som kommer med obekväm information, eller hur ?

Skulle han vara ett peddo, så väljer jag nog att tro att NK`s effektiva polis skulle ha tagit honom tidigare.., likaså så valde denna "kriminella" diplomat att ta med sin familj..(en enorm risk i sig att vänta på de)

Jo, ger dig nog en poäng att jag har sett folk (avhoppare) som längtar tillbaka till NK, likaså ser jag de som inte önskar det..

Citat:
Alla påståenden måste grundläggas. Vad tyder på att ”Songbun” existerar i DFRK? Ingenting. Det är istället en passande konspirationsteori som används i propagandan, eftersom det motsatta inte av DFRKs fiender kan accepteras, nämligen att DFRKs själva stat och samhället i stort inskärper vikten av enighet grundat i jämlikhet.

Jag har svårt att se att en stat skulle erkänna att ett sådant feodal-system existerar, det är ju inte bara generande globalt (o att behålla ansikte i asien betyder ju "en hel del"), utan "för jävligt" helt enkelt.
Senast redigerad av Snapcount 2017-12-30 kl. 08:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in