2010-03-26, 17:49
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wittgenstein
Om det nu är Nordkorea som medvetet sänkt Cheonan så är det mer eller mindre att betrakta som en krigsförklaring. Kommer som sagt att bli några intressanta dagar framöver.

Citat:
Teorin om ett nordkoreanskt angrepp stärks av att ett sydkoreanskt fartyg ska ha beskjutit ett oidentifierat fartyg i området, skriver ABC News.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/misstankt-nordkoreansk-attack_4485661.svd

Nu vet jag inte vad begreppet "beskjuta" betyder i stridssammanhang, men jag antar att det också är vad just det Sydkoreanska skeppet utsattes för. Det är väl mycket sannolikt att den som sänkt skeppet är allierad med, eller troligen tillhör samma armé, som det skepp som Sydkorea hade beskjutit innan? Och detta lär ju vara Nordkorea, ja, men "vem som började" tycker jag inte är helt klart?
Citera
2010-03-26, 17:50
Medlem
Vicious Edds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saturos
Det håller äntligen på att börja....återföreningen av Korea under den kära Kim Jong Il!!

Hela den koreanska befrielsearméns styrka och makt med hjälp av dess kärnvapen kommer garantera en vinst i det kommande kriget!

Var är ni som påstod att Nordkorea inte vågade anfalla Sydkorea nu?
Varför är du så säker på att detta är en del av ett anfall mot Sydkorea?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lommi
För bara några månader sedan så totalförstörde Sydkorea ett Nordkoreanskt fartyg.

Då likt nu kommer det inte leda till krig.

troligtvis inte. vad för fartygstyp var det som förstördes den gången?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vicious Edd
Hoppas på ett enormt krig.
Be en bön för ett storkrig på den koreanska halvön, hoppas att Gud hör dig.
Senast redigerad av Tiwonk2 2010-03-26 kl. 18:07.
Citera
2010-03-26, 17:51
Medlem
Troians avatar
Citat:
För bara några månader sedan så totalförstörde Sydkorea ett Nordkoreanskt fartyg.

Då likt nu kommer det inte leda till krig.

Var kan man läsa om det?
Citera
2010-03-26, 17:52
Medlem
2,3,5,7,11...s avatar
Citat:
Nord- och Sydkorea ligger redan i krig. Det är således inte att betrakta som en krigsförklaring.

En upptrappning av ett lågintensiv-krig vore väl en korrekt benämning?
Citera
2010-03-26, 17:52
Medlem
xuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saturos
Det håller äntligen på att börja....återföreningen av Korea under den kära Kim Jong Il!!

Hela den koreanska befrielsearméns styrka och makt med hjälp av dess kärnvapen kommer garantera en vinst i det kommande kriget!

Var är ni som påstod att Nordkorea inte vågade anfalla Sydkorea nu?

Tror du verkligen att Nord kommer ha en chans att inta syd? Krig går ju inte till som på 50-talet längre... De har väl ingen imponerande flygflotta alls i Nord. Sedan vet jag inte om det går att säga att Nord "anfaller Syd" genom att sänka ett av flertalet skepp under en stor övning som Syd genomför.

Ifall det är så att Nord ligger bakom vilket det förmodligen inte är, så är det väl främst bara för att visa upp sig och inte släppa Syd för tätt inpå. Men Något anfall tror jag inte att det är. Rätt dåligt isåfall. Överraskningen uteblir en smula om de tänker köra en stor push över gränsen nu...
Citera
2010-03-26, 17:53
Bannlyst
Kapitalisterna i tråden visar sin rätta sida genom att önska ett stort krig. Kriget kommer men det är tråkigt dock oundvikligt i längden.

Jag skrev att kriget snart äntligen börjar då fred aldrig kommer ske så länge amerikanska soldater finns i Korea.
Citera
2010-03-26, 17:53
Medlem
Frågan är vad NK får ut av att totalförstöra Seol?? för att sen se sitt eget land totalförstört av vedergällningen. Syds krigsmakt är väl top 5 i världen.
Citera
2010-03-26, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anckarström
Frågan är vad NK får ut av att totalförstöra Seol?? för att sen se sitt eget land totalförstört av vedergällningen. Syds krigsmakt är väl top 5 i världen.

dock kan man ju betänka att NK troligtvis har någon form av kärnvapen
Citera
Medlem
Naikons avatar
Jag är inte insatt i det här, men varför vill vissa av er att det ska bli krig? Eller är ni bara sarkastiska...?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av xul
Tror du verkligen att Nord kommer ha en chans att inta syd? Krig går ju inte till som på 50-talet längre... De har väl ingen imponerande flygflotta alls i Nord. Sedan vet jag inte om det går att säga att Nord "anfaller Syd" genom att sänka ett av flertalet skepp under en stor övning som Syd genomför.

Ifall det är så att Nord ligger bakom vilket det förmodligen inte är, så är det väl främst bara för att visa upp sig och inte släppa Syd för tätt inpå. Men Något anfall tror jag inte att det är. Rätt dåligt isåfall. Överraskningen uteblir en smula om de tänker köra en stor push över gränsen nu...

Det finns tiotals tunnlar från Nordkorea till Sydkorea där massa tanks och annat kan åka igenom, Nordkorea behöver bara transportera sin armé dit genom tunnlarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in