2013-04-19, 12:42
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Fortfarande kan du inte hålla dig till fakta.

Det ENDA jag ifrågasatt är dina källor till JÄMFÖRELSEN mellan ryska och amerikansk demokrati.

Jag skiter i vilken president som är populärast eller vem som får Fredspriset; visa en seriös källa som säger Ryssland är mer demokratiskt än USA. Få se om du klarar något denna gång?
Men eftersom USA inte är demokratiskt men Ryssland är det...
Citera
2013-04-19, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurex
Fick inte Sydkorea enormt stora lån till väldigt bra villkor, speciellt under 80-talets första hälft har jag för mig vilket kickstartade landets produktion? Innan det så var det som jag förstått det bättre standard i den nordliga delen av Korea som också var mer industrialiserad. Det är väl mycket pga det som man (väldsbanken/wto osv) har kunnat lura/tvinga fattiga länder att ta lån som inte varit fördelaktig utan snarare ofördelaktiga.
Man använde sig utav reformer, vilket är en av de större orsakerna. Men det kan ha varit så som du säger, med lån.

Livsstandarden har jag ingen aning om hur den var, men det kan absolut ha varit så att Syd hade det bättre även när Nordkorea var "rikare".
Citera
2013-04-19, 14:32
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
Men eftersom USA inte är demokratiskt men Ryssland är det...

Jaha, MEN VISA DÅ DET!

Kom med ett seriöst index som visar att demokratin i USA står svagare än i Ryssland, hur svårt kan det vara att backa upp sina påståenden med fakta?
Citera
2013-04-19, 14:42
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Jaha, MEN VISA DÅ DET!

Kom med ett seriöst index som visar att demokratin i USA står svagare än i Ryssland, hur svårt kan det vara att backa upp sina påståenden med fakta?
Jamen faan, inget bevis duger ju åt dig. Jag gav länk till två respekterade akademiker och du skriker "bevisa" som ett litet barn". Jag fattar nog att detta är din debatteknik i sin helhet. Jag borde inte bekräfta din uppblåsthet egentligen.
Vafan vill du ha? En kommittera av ex-politiker i tvärsnitt från hela världen som genom akademisk peer review jämför länderna?

Visa ens att Ryssland är odemokratiskt. (Inget land är väl perfekt, men...) Pussy Riot skulle ha dömts mycket hårdare både i Kansas och Spanien. Å de va inte odemokratiskt heller.
Citera
2013-04-19, 14:46
Medlem
Om nordkorea nu var rikare än sydkorea långt inpå början av 80-talet så får jag säga att det var fanimej den snabbaste scenförändring jag nånsin sett.
Citera
2013-04-19, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bartolo
Om nordkorea nu var rikare än sydkorea långt inpå början av 80-talet så får jag säga att det var fanimej den snabbaste scenförändring jag nånsin sett.
Nordkorea har alltid varit fattigare än Sydkorea. Det ligger inbyggt i landets politiska system.
Citera
2013-04-19, 15:51
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
Jamen faan, inget bevis duger ju åt dig. Jag gav länk till två respekterade akademiker och du skriker "bevisa" som ett litet barn". Jag fattar nog att detta är din debatteknik i sin helhet. Jag borde inte bekräfta din uppblåsthet egentligen.
Vafan vill du ha? En kommittera av ex-politiker i tvärsnitt från hela världen som genom akademisk peer review jämför länderna?

Visa ens att Ryssland är odemokratiskt. (Inget land är väl perfekt, men...) Pussy Riot skulle ha dömts mycket hårdare både i Kansas och Spanien. Å de va inte odemokratiskt heller.

Det är utan tvekan du som är barnet här.

Ja, du har länkat två amerikaner ute på yttersta vänsterkanten som ifrågasätter demokratin i USA, det är sant. Nu är ju dessa inte representativa för huvudfåran av de akademiska uppfattningarna, men vi låter det vara därhän för ögonblicket.

Det bästa är precis som jag sade någon form av demokrati-index, tex detta:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Democracy_Index

Nu finns massvis tester, och jag säger inte just detta är det bästa, men där kan man se en seriös jämförelse mellan USA och Ryssland. Om du anser att Ryssland är mer demokratiskt än USA så kan du väl länka till något som stödjer den tesen?
Citera
2013-04-19, 17:22
Medlem
hannes156s avatar
Vad exakt tjänar Kina på att backa Nordkorea? Förstår inte riktigt det hela, varför är det så farligt att ha USA vid sin gräns?

Spelar det fortfarande någon roll att Nordkorea är kommunistiskt?
Citera
2013-04-19, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Nordkorea har alltid varit fattigare än Sydkorea. Det ligger inbyggt i landets politiska system.
Nej, Nordkorea har haft det bättre ekonomiskt. De hade en väldigt bra "start" och fick stor hjälp från Sovjet.

Det varade dock inte länge, trots hjälpen från Sovjet. Efter kriget så kunde man sakta men säkert se hur Nordkorea förföll medan Sydkoreas välstånd ökade. När Sovjet sedan föll så blev det inte precis bättre. Det jag är mest fascinerad över är hur de fortfarande kan klamra sig fast vid Juche, när landet är så väldigt beroende av att bli försörjt utifrån. Det var över två decennier sedan, och det ser knappast ut att bli bättre
Citera
2013-04-19, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hannes156
Vad exakt tjänar Kina på att backa Nordkorea? Förstår inte riktigt det hela, varför är det så farligt att ha USA vid sin gräns?

Spelar det fortfarande någon roll att Nordkorea är kommunistiskt?
Man vet aldrig vad som kan hända då, men krig är nog uteslutet. Däremot ser man hellre en regim som är mer eller mindre trogen Kina, än en marionett till USA. Om Nordkorea faller i deras händer, kanske kineserna blir missnöjda och undrar varför Kinas regering tillåtet detta. Såna småsaker kan utvecklas och bli jobbiga problem. Så det är bättre att ha någon som man kan hålla koll på.

Nordkoreas såkallade kommunism är nåt som håller banden mellan Kina och Nordkorea. Även Kinesiska kommunistpartiet har blivit Kinesiska kapitalistpartiet, finns det ändå vissa ideologiska band som sagt.

Wikileaks har avslöjat att många yngre politiker i Kina gärna ser ett återförenande mellan syd och nord, under Sydkoreas ledning. Kanske är det för att de yngre ej känner ideologiska band som många av de äldre gör (som växt upp under Mao Zedong).
Citera
2013-04-20, 02:25
Medlem
hannes156s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GallusGallus
Man vet aldrig vad som kan hända då, men krig är nog uteslutet. Däremot ser man hellre en regim som är mer eller mindre trogen Kina, än en marionett till USA. Om Nordkorea faller i deras händer, kanske kineserna blir missnöjda och undrar varför Kinas regering tillåtet detta. Såna småsaker kan utvecklas och bli jobbiga problem. Så det är bättre att ha någon som man kan hålla koll på.

Nordkoreas såkallade kommunism är nåt som håller banden mellan Kina och Nordkorea. Även Kinesiska kommunistpartiet har blivit Kinesiska kapitalistpartiet, finns det ändå vissa ideologiska band som sagt.

Wikileaks har avslöjat att många yngre politiker i Kina gärna ser ett återförenande mellan syd och nord, under Sydkoreas ledning. Kanske är det för att de yngre ej känner ideologiska band som många av de äldre gör (som växt upp under Mao Zedong).

Men vad tjänar Kina på att Nordkorea är kommunistiskt?
Citera
2013-04-20, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hannes156
Men vad tjänar Kina på att Nordkorea är kommunistiskt?
Banden som är knutna mellan Kina och NK är tack vare den gemensamma ideologin, kommunism. Sen är det ju inte mycket till kommunism som man följer i dessa länder.

Hade NK varit kapitalister och demokratiska hade man istället valt USA som allierad, troligtvis iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in