2013-03-29, 19:33
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stighjalmar
Det är självklart att Kina aldrig skulle riskera handelssamarbetet med USA, det är en balansgång men deras största prioritet har varit och förblir att säkerställa fred och stabilitet i området. Det värsta för Kinas del skulle vara ett krigsutbrott med allt det för med sig; handelsavbrott, gigantiska flyktingströmmar, inrikespolitisk instabilitet mm.
Om krig bryter ut har Kina inte nödvändigtvis samma prioriteter som om de lyckas upprätthålla fred.
Citera
2013-03-29, 19:38
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
Om krig bryter ut har Kina inte nödvändigtvis samma prioriteter som om de lyckas upprätthålla fred.

Tror du alltså, helt seriöst, att Kina skulle gp i krig med USA för NK? Ett krig som skulle kollapsa världsekonomin och riskera att göra Kina till en glasöken?
Citera
2013-03-29, 19:40
Medlem
Briss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snezhinka
Nordkoreanska ambassaden i Sverige ligger på Lidingö. Jag bodde precis i närheten som barn och vi bevittnade de nordkoreanska diplomaterna renovera detta gamla kråkslott själva! De fixade upp trädgården också.

Fint hus men det var i princip fallfärdigt när köpte det. Folk hade givit upp när det gällde detta hus för länge sedan - det hade stått tomt.

Min pappa hatade att ha dessa som grannar men ingen kunde förneka att de fixade upp huset på ett otroligt imponerande sätt. De tog t.o.m. tillvara på all frukt och annat som växte i trädgården.
Tror allihop bodde i samma kåk faktiskt.

Varför hatade din pappa att ha riktiga koreaner som granne? Finare och mer hövligt folk får man leta långt efter.
Citera
2013-03-29, 19:44
Medlem
Citat:

Nu är det ju få analytiker som tror att ett krig kommer att bryta ut, men om man nu ska spekulera kring mer eller mindre osannolika scenarier, visst är det så. Med skademinimering som gemensamt mål kan man tänka sig att det finns ett flertal olika planer på plats att realisera vid olika händelser.
Citera
2013-03-29, 19:50
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stighjalmar
Nu är det ju få analytiker som tror att ett krig kommer att bryta ut, men om man nu ska spekulera kring mer eller mindre osannolika scenarier, visst är det så. Med skademinimering som gemensamt mål kan man tänka sig att det finns ett flertal olika planer på plats att realisera vid olika händelser.
För att vara specifik. Om krig bryter ut blir Kinas första prioritet att se till USA inte avancerar geopolitiskt mot Kina. Dvs. inga USA baser i det förenade Korea. Enda sättet att garantera det är att se till USA inte förmår stabilisera Koreahalvön.
Citera
2013-03-29, 19:55
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
För att vara specifik. Om krig bryter ut blir Kinas första prioritet att se till USA inte avancerar geopolitiskt mot Kina. Dvs. inga USA baser i det förenade Korea. Enda sättet att garantera det är att se till USA inte förmår stabilisera Koreahalvön.

Du sitter ju bara och hittar på, eller hur? Hur vet du att just det är Kinas prioritet om det bryter ut krig? Det vet du naturligtvis inte.

Vidare kan man fråga sig vad USA skulle kunna uträtta mot Kina från ett förenat Korea de inte kan i dag. Landkrig är något som inte finns på agendan.
Citera
2013-03-29, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seven-of-9
Kolla in det här superlyxiga dagiset i en landsortsstad i Nordkorea. Jag har varit på flera ställen in Nordkorea men känner inte ens till den här stan.

Direkt från deras egen stats TV.
Man får väl utgå från att de som bor i staden i fråga ser sändningen och känner till om detta är korrekt.
Lite tillrättalagt kanske, men det går inte att ifrågasätta att detta är ett mycket fint dagis som t.o.m. har egen pool och verkar arkitektdesignat för ändamålet.

http://www.youtube.com/watch?v=CrzyjzLuuaM

Undertiden envisas USA med att framställa hela landet som ett svältande fångläger vilket uppenbarligen inte är fallet.

Och du tror att om befolkningen mot all förmodan får se detta och ser att det är en försköning av verkligheten så kommer vi att få reda på det? Hur då? Tror du att nordkoreanerna kommer surfa in på Flashbacks skvallerforum och berätta sanningen?
Citera
2013-03-29, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nigeralia
USA sprider minst lika mycket propaganda. Det är lätt för den enskilde västerlänningen att ta parti för den västerländska kolonialmakten USA.
Man har en lättsinnig inställning till konflikten om man tar NK parti med tanke på hur mycket propaganda USA spridit.

Nu får du för fan tänka till lite grann. Det som visas i klippet är något extremt och som är en diametral motsats till hur majoritetsbefolkningen lever. Barnen i klippet är välregisserade nickedockor. Det är bland det värsta jag sett och kan inte jämföras med något som skett i väst under senmodern tid.
Citera
2013-03-29, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dalavita
Tror inte att Nordkorea vågar. De har trots allt koll på hur överlägsna USA är teknologiskt. De vet att ett anfall på USA kommer leda till deras undergång.

Man tycker att det borde vara så. Men tjockisen Kim Jong-Un kanske inte är smartare än att han tror att det går? Det här jävla kaxandet han håller på med känns inte bra tycker jag. Skulle vara lite orolig om jag bodde i USA, kan säkert ryka några amerikanska liv före man jämnar NK med marken om en attack sker?
Citera
2013-03-29, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Nu får du för fan tänka till lite grann. Det som visas i klippet är något extremt och som är en diametral motsats till hur majoritetsbefolkningen lever. Barnen i klippet är välregisserade nickedockor. Det är bland det värsta jag sett och kan inte jämföras med något som skett i väst under senmodern tid.

Jasså det säger du?

Här får västs smutsiga konspiratörer en tjej att ljuga för att rättfärdiga ett krig...DET, är mycket värre.

http://www.youtube.com/watch?v=LmfVs3WaE9Y
Citera
2013-03-29, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Nu ska vi inte tala om USA som de vore en förgrundsgestalt för altruism. USA spred propaganda via Disney-filmer. Man matade den yngre generationen (barnen) med krigspropaganda mao.
Citera
2013-03-29, 22:54
Medlem
Flandmans avatar
NK kommer bli jämnade med marken om dom startar ett krig, dock tror jag inte sådant är fallet.
Kim Jong Un är en relativt ung, ny ledare och vill garranterat visa musklerna bara för att visa folket vilken hyvens kille han är.
F.ö tror jag inte Kina kommer hjälpa NK om dom startar nått.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in