Citat:
Det krävs förmodligen något slags maktskifte.
Muren föll när Ungern fick en premiärminister som insåg det ekonomiskt katastrofala att hålla igång deras del av järnridån. Han avvecklade den och tillät ett visst mått av resor över gränsen. DDR hade ingen mur mot Ungern. Den lilla sprickan i dammen skapade till slut att hela Warzawapakten kollapsade.
Nu är graden av totalitarism värre i NK än något land i Warzawapakten.
Men de har kontakter med Kina, och Kina växer fort materiellt. Jag tror inte det undgår nordkoreanerna, så jag gissar att något händer i den relationen som får det att mjukna.
Alltfler måste bjudas in till den lilla köttgryta som finns för att behålla makten, till sist blir det omöjligt.
Muren föll när Ungern fick en premiärminister som insåg det ekonomiskt katastrofala att hålla igång deras del av järnridån. Han avvecklade den och tillät ett visst mått av resor över gränsen. DDR hade ingen mur mot Ungern. Den lilla sprickan i dammen skapade till slut att hela Warzawapakten kollapsade.
Nu är graden av totalitarism värre i NK än något land i Warzawapakten.
Men de har kontakter med Kina, och Kina växer fort materiellt. Jag tror inte det undgår nordkoreanerna, så jag gissar att något händer i den relationen som får det att mjukna.
Alltfler måste bjudas in till den lilla köttgryta som finns för att behålla makten, till sist blir det omöjligt.
Ja, maktskifte i Nordkorea är vad hela världen önskar, inklusive Xi i Kina, som mer än gärna ser att Kimdynastin försvinnaer, till förmån för en helt Pekingstyrd puppetregim.
Visst, Kina styr redan Nordkorea till stora delar och har deras öde i sin hand, men inte helt och hållet, då KJU och eliten är oberäkneliga och opålitliga och oftast sjukligt obstruerande. Detta parat med en ”ad hoc” mentalitet som är både primitiv och har betydande inslag av kriminellt ADHD beteende.
Om Kina hade velat se ett maktskifte, så hade detta kunnat genomföras för länge sedan. Inget annat lands säkerhetstjänst har så långtgående infiltration och kontroll djupt in i Nordkoreanska regimen som Kinas, så ett planerat ”mord” på KJU, en planerad hjärtinfarkt eller fatal matförgiftning, hade den Kinesiska säkerhetstjänsten enkelt kunnat ordna, om man velat.
Varför har man då inte skickat tillbaka 3:e generationens gudomliga ledare till de röda skyarna ovanför Mt. Paektu? Jo, för att:
1. Man inte vet hur man skall integrera och försörja 26 miljoner nordkoreaner, som dessutom inte är önskade av de flesta Kineserna.
2. Man inte vet hur/om man skall få 100% lojalitet av den nordkoreanska militären och eliten samt hur man skall säkra kärnvapnen och övriga WMD:s.
Naturligtvis kan den Kinesiska militären slakta större delen av den nordkorenska befolkningen om man skulle vilja, men det vill man nog undvika i det längsta.
3. Att man inte vet hur USA/SK kommer att reagera och fortsatta fredsförhandlingar/återföreningsförhandlingar kommer att gestalta sig.
4. Att man inte vet hur man skall genomföra transformationen från den avgudadyrkan befolkningen haft av Kimdynastin i 7 deccenier, till CCP och Beijing med Xi som ledare med sin patentlösning som han kallar ”Konsultativ Leninism”.
5. Att man vet inte vet hur man skall motivera nordkoreanerna att följa en ny totalitär doktrin från Beijing, med Xi:s absoluta krav på att följa doktrinen om ”de 7 onämnbara ämnen man aldrig får ta upp”, vilka bland andra är, mänskliga rättigheter - pressfrihet - universiella västerländska värderingar - kommunistpartiets historiska misstag och illdåd - att den nya kapitalistiska klassen de facto står ovanför lagen. Dessutom måste Mao’s grundläggnde teser om dangxing resp renminxing läras ut till alla nordkoreaner och efterlevas.
Maktskifte ja, men frågan är om det kommer att ske genom att Nordkorea Kollapsar på ”egen hand” eller att Kina ”tar över” eller att en total internationell sjöblockad inleds, för att ”syna” var Kina står exakt i frågan, och som eventuellt kommer att framtvinga en kollaps eller väpnad aktion mot Nordkorea, gemensam med Kina och SK samt de västallierade, eller enbart av Kina.
Ingen vill egentligen ”ta över skiten” och problemen i Nordkorea, men ett maktskifte måste och kommer förr eller senare att ske.
Ju förr dess bättre, och jag hävdar, vilket jag konstant gjort i denna tråd, en total sjöblockad mot Nordkorea är vad som krävs och är bäst på lång sikt.
Senast redigerad av LEMMOR 2021-08-01 kl. 13:14.
Senast redigerad av LEMMOR 2021-08-01 kl. 13:14.