Citat:
Ursprungligen postat av Kalasjnikov
@bombayduck
Jag förstår ditt resonemang om att det lätt blir en svart/vitt-pajkastning i den här typen av frågor och jag håller givetvis med om att man alltid ska sträva mot att ge en så nyanserad bild som möjligt. Den åsikten delas nog av de flesta på det här forumet.
MEN... Det är egentligen ganska ointressant att tala om nyanser i det här fallet. Att det finns människor i landet som lever under de värsta förhållanden som Amnesty dokumenterat är ett alarmerande lågt betyg hur man än vrider och vänder på det. Att diskutera nyanser i det läget är som att diskutera två för ögat oskiljbara nyanser av kolsvart.
Skulle regimen falla kommer det givetvis finnas folk i eftervärlden som talar om "den gamla goda tiden" när Kim satt vid makten. Så är det i alla samhällen. Med tiden glömmer man de dåliga sidorna. På samma sätt minns man hur kul det var i lumpen när man satt och pratade skit med grabbarn på luckan. Då har man glömt hur mycket det sög att sitta i full mundering ute i skogen i minusgrader utan att ha bytt kalsonger på en vecka.
Nu vet jag inte om det finns många amnesty rapporter men den som kom för några månader sedan sågades ju vid fotknölarna av WHO för att ta ett exempel.
Det som gör Nordkoreadiskussionen mest intressant för mig är nog att de flesta har så starka åsikter om landet och hur sjukt det är utan att i stort sett ha en aning om någonting. För mig blir det ett mått på den hjärntvätt
VI lever med.
Den information som man får om Nordkorea är ofta/alltid oerhört tveksam. Vissa sväljer Nordkoreas påståenden och vissa sväljer sydkoreas underättelsetjänsts (media) påståenden.
För mig är alla som är bergsäkra på att nordkorea är världens rövhål samma personer som stod längst fram i Nürnberg 33 eller jobbade i tuol sleng.