2011-06-30, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slitet-Golv
Nu vet jag inte hur pass trovärdig sidan är, men jag läste precis detta.

http://www.dailynk.com/english/read.php?cataId=nk01500&num=7893

Vad tror ni? Kommer många oskyldiga att dö? haha, det är ingenting att skratta åt egentligen, men det är lite komiskt.

Intressant. Och källan verkar trovärdig även om det nog är väldigt svårt att verifiera uppgifter som kommer från NK.
Citera
2011-06-30, 10:13
Medlem
gurexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasjnikov
@bombayduck

Jag förstår ditt resonemang om att det lätt blir en svart/vitt-pajkastning i den här typen av frågor och jag håller givetvis med om att man alltid ska sträva mot att ge en så nyanserad bild som möjligt. Den åsikten delas nog av de flesta på det här forumet.

MEN... Det är egentligen ganska ointressant att tala om nyanser i det här fallet. Att det finns människor i landet som lever under de värsta förhållanden som Amnesty dokumenterat är ett alarmerande lågt betyg hur man än vrider och vänder på det. Att diskutera nyanser i det läget är som att diskutera två för ögat oskiljbara nyanser av kolsvart.

Skulle regimen falla kommer det givetvis finnas folk i eftervärlden som talar om "den gamla goda tiden" när Kim satt vid makten. Så är det i alla samhällen. Med tiden glömmer man de dåliga sidorna. På samma sätt minns man hur kul det var i lumpen när man satt och pratade skit med grabbarn på luckan. Då har man glömt hur mycket det sög att sitta i full mundering ute i skogen i minusgrader utan att ha bytt kalsonger på en vecka.

Nu vet jag inte om det finns många amnesty rapporter men den som kom för några månader sedan sågades ju vid fotknölarna av WHO för att ta ett exempel.

Det som gör Nordkoreadiskussionen mest intressant för mig är nog att de flesta har så starka åsikter om landet och hur sjukt det är utan att i stort sett ha en aning om någonting. För mig blir det ett mått på den hjärntvätt VI lever med.

Den information som man får om Nordkorea är ofta/alltid oerhört tveksam. Vissa sväljer Nordkoreas påståenden och vissa sväljer sydkoreas underättelsetjänsts (media) påståenden.
För mig är alla som är bergsäkra på att nordkorea är världens rövhål samma personer som stod längst fram i Nürnberg 33 eller jobbade i tuol sleng.
Citera
2011-06-30, 12:54
Medlem
Känns ju onekligen missvisande att referera till vad Amnesty säger. Med tanke på att Amnesty är en västerländsk organisation som använder kultur, moral, västerländskt lag/synsätt, klart att dem inte ger NK höga betyg.

Sen så tror jag onekligen att ledaren i NK är populär hos folket, låt tex säga att det skulle vara val i NK där Kim ställs mot en nordkoreansk politiker som anammar västerländsk marknadsliberalism dvs motsatsen till det Kim står för. Hade verkligen en majoritet röstat för den liberala politikern? Jag tror knappast det. En intressant fråga är då, hade folk då (tex folk här i tråden) accepterat det nordkoreanska folkets röst?
Citera
2011-06-30, 14:38
Medlem
morkfromorks avatar
Enligt en artikel i Straitstimes så har tom. militärna minskade ransoner, de har 'alltid' haft det bättre. En del ska till vardags äta gräs för att överleva.
Citera
2011-06-30, 17:38
Medlem
http://di.se/Artiklar/2011/6/30/239272/Nordkorea-kastar-ut-studenter-fran-universiteten/

Ser ut som att Nordkorea får sin egen variant av Maos "Down to the countryside movement". Intressant egentligen att landet befinner sig i något slags konstant kulturrevolution a la Kina 1966-76. Med precis lika efterblivna och tokroliga konsekvenser som följd.
Citera
2011-06-30, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjaeng
http://di.se/Artiklar/2011/6/30/239272/Nordkorea-kastar-ut-studenter-fran-universiteten/

Ser ut som att Nordkorea får sin egen variant av Maos "Down to the countryside movement". Intressant egentligen att landet befinner sig i något slags konstant kulturrevolution a la Kina 1966-76. Med precis lika efterblivna och tokroliga konsekvenser som följd.

"Nordkoreas ledning har skrämts av revolutionerna i Nordafrika och har köpt kravallutrustning av Kina de senaste månaderna, säger den Tokyobaserade professorn Toshimitsu Shigemura till Telegraph."

Det här kan man ifrågasätta. Varför köpa kravallutrustning när man kan skjuta skarpt? Tror inte att regimen är tveksamma till att ta i med hårdhandskarna om det nu skulle bli
massdemonstrationer, vilket också är osannolikt. Men vad vet jag. Albanien föll. Det var ingen som trodde på det då.
Citera
2011-06-30, 19:06
Medlem
mega_techs avatar
http://www.guardian.co.uk/world/2011/jun/30/north-korean-defector-worlds-biggest-prison

Om en 21-årig tjej som har lyckats fly från ett arbetsläger (eller fängelse). Hon berättar om hur det är att få komma till Sydkorea och vad hon får för hjälp. Berättar också lite om hur hon hamnade i lägret och lyckades fly med hjälp av att någon mutade vakterna i lägret.

Intressant läsning helt klart.
Citera
2011-06-30, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mega_tech
http://www.guardian.co.uk/world/2011/jun/30/north-korean-defector-worlds-biggest-prison

Om en 21-årig tjej som har lyckats fly från ett arbetsläger (eller fängelse). Hon berättar om hur det är att få komma till Sydkorea och vad hon får för hjälp. Berättar också lite om hur hon hamnade i lägret och lyckades fly med hjälp av att någon mutade vakterna i lägret.

Den är dokumentären är sevärd: http://www.kimjongiliathemovie.com/?page=home
Om man är intresserad av samtida vittnesmål från människor som flytt landet.
Citera
2011-06-30, 20:02
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurex
Nu vet jag inte om det finns många amnesty rapporter men den som kom för några månader sedan sågades ju vid fotknölarna av WHO för att ta ett exempel.
Aha, det hade jag missat.
Citat:
Ursprungligen postat av gurex
Det som gör Nordkoreadiskussionen mest intressant för mig är nog att de flesta har så starka åsikter om landet och hur sjukt det är utan att i stort sett ha en aning om någonting. För mig blir det ett mått på den hjärntvätt VI lever med.

Den information som man får om Nordkorea är ofta/alltid oerhört tveksam. Vissa sväljer Nordkoreas påståenden och vissa sväljer sydkoreas underättelsetjänsts (media) påståenden.
För mig är alla som är bergsäkra på att nordkorea är världens rövhål samma personer som stod längst fram i Nürnberg 33 eller jobbade i tuol sleng.
Givetvis ska man ta alla data från alla läger med viss försiktighet, i synnerhet när det gäller ett land som är så pass dolt som Nordkorea.

Men att landet är så pass slutet är ju ett problem i sig. Om gränserna är så stängda att information varken kan komma in eller ut har varken vi eller nordkoreanerna några ordentliga data att bygga åsikter på. Det är ju den nordkoreanska regimen som själv satt sig i den sitsen. Hade gränserna varit öppna hade man enklare kunnat avgöra hur läget faktiskt ligger till. Nu får vi lydigt nöja oss med den information vi har, hur propagandaspäckad den än må vara.
Citera
2011-07-05, 18:06
Medlem
Ru-olegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mega_tech

Amerikansk propaganda när den är som sämst.
Citera
2011-07-05, 19:20
Medlem
Fris avatar
Har Nordkorea någonsin upplevt en period av framsteg för frihet och välstånd?
På Wikipedia står att perioden 1897-1910 var "partiellt" framgångsrik. I övrigt har de väl alltid levt under tyranner och ockupanter. Kanske är livet Nordkorea inte sämre än t.ex. den japanska ockupationen var, eller under tyrannerna före dess?

Hypotesen är att Nordkorea inte har försämrats, utan bara stått kvar på medeltidsnivå.
Citera
2011-07-05, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Har Nordkorea någonsin upplevt en period av framsteg för frihet och välstånd?
På Wikipedia står att perioden 1897-1910 var "partiellt" framgångsrik. I övrigt har de väl alltid levt under tyranner och ockupanter. Kanske är livet Nordkorea inte sämre än t.ex. den japanska ockupationen var, eller under tyrannerna före dess?

Hypotesen är att Nordkorea inte har försämrats, utan bara stått kvar på medeltidsnivå.

Det kanske var något bättre innan Sovjets upplösning 1991. Sovjet var en viktig biståndsgivare och handelspartner. Sedan måste också förbättringarna och framstegen inom teknik och vetenskap ha haft positiva effekter på även ett såpass slutet land som NK. Men visst några dramatiska förbättringar för den stora massan har nog inte skett. Men det är väl klart att NK har upplevt relativa framsteg i perioder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in