Citat:
Ursprungligen postat av
Kumabjorn
En av de frågor som får stor påverkan på hur den säkerhetspolitiska situationen på den koreanska halvön kan tänkas utveckla sig är huruvida Japan kan komma att anskaffa egna kärnvapen.
I den här artikeln diskuteras förutsättningarna och möjligheterna för en sådan utveckling,
Tack för en informativ och som vanligt sakkunnig och välskriven artikel!
Jag skulle vilja inleda med att konstatera följande:
Ett Japan med kärnvapen är Kinas absolut värsta mardröm och skulle utlösa panik i Peking!
Du har den största poängen i det klarsynta konstaterandet, att det idag råder ett totalt förändrat säkerhetspolitiskt läge i regionen.
Men först en liten tillbakablick och därtill några frågor som Du kanske kan vidimera att jag inte fått om bakfoten, när det gäller den inrikespolitiska debatten i Japan nu liksom under 60 - 80 talets slut.
Att Japan vid kapitulationen hade en upparbetad infrastruktur för att starta egen kärnvapentillverkning vet vi, men den var inte tillnärmelsevis så långt framskriden som i Nazityskland.
USA förstörde, om jag inte missminner mig, all denna infrastruktur så gott som direkt efter Japans kapitulation.
USA har väl så gott som konstant, fram till dags dato motarbetat eller till och med förhindrat de som förespråkat att Japan borde skaffa egna kärnvapen, om jag inte återigen missminner mig, var Japans PM under 60-70 talen Eisako Sato, stark förespråkare för att skaffa kärnvapen, och det med kravet att det skulle ske snabbt och omfattande eftersom han ansåg att Kina om några decennier kommer att bli en aggressiv nation och allvarlig fara i regionen.
USA har de facto fått hålla igen, både debatten och kärnvapenlobbyisterna i Japan, vilket de flesta kanske inte känner till.
Jag tror att om konsensus mellan Japan och USA hade uppnåtts tidigare, låt säga tex 1965-66, så hade man säkerligen kunnat finna vägar att kringgå både 9:e tillägget och motståndet.
Vid brytningen mellan Kina och Sovjet blev läget också ytterligare komplicerat, skulle eventuella Japanska kärnvapen medföra att konflikten mellan Kina och Sovjet upphörde och de båda istället enades och stärktes?
Idag är läget seriöst allvarligt, vilket jag påpekat flertalet gånger i denna tråd.
Nordkorea är nu en kärnvapenmakt, och deras upprustning fortgår i högönskelig välmåga. Kina blir alltmer aggressivt och expansionistiskt.
Spänningarna i Sydkinesiska sjön och kring Taiwan ökar dag för dag, läget är mycket allvarligt. Detta borde fler inse, och inte vifta bort på det naiva sätt många gör.
Jag tror att Kina de facto är LIVRÄDDA för att Japan skall skaffa egna kärnvapen.
Att upprustningen kommer att intensifieras kan vi förutsätta, stora omfattnde planer pågår mellan Japan-USA och alla dess allierade samt ett utökat paraplyskydd av Sydkorea, vilket innebär både defensivt anti-missil försvar samt nya taktiska kärnvapen om än inte direkt på Sydkorensk mark. Men, om Moon förlorar valet tror jag att vi snart får se kärnvapen på Sydkoreansk mark, om inte Nordkorea avvecklar sina kärnvapen.
Min bedömning är att om Nordkorea skulle avvfyra en ny missil oavsett typ, eller om den, vilket vi får hoppas inte sker landar på Hokkaido eller i närheten, så blir svaret kraftigt och resolut, fullskalig invasion av Nordkorea tror jag inte man inleder direkt, men kirurgiska attacker som slår ut alla kända kärn och missilanläggningar samt centrla delar av den Nordkoreanska militären och centralledningen kommer definitivt att ske.
Att Japan kommer att få ett utökat kärnvapenförsvar är ett faktum direkt och indirekt genom samarbetet med USA.
Egna Japanska kärnvapen?
Troligtvis. 50/50 är min bedömning.
Mycket beror på om Nordkorea kan avväpnas och om Japan och Sydkorea kan enas om ett fullödigt samarbete på alla fronter, med eller utan ett enat Korea.
Om ett enat Korea, UTAN Japanskt inflytande eller samarbete blir verklighet, då kommer Japan troligtvis skaffa egna kärnvapen på ett par år, hotet från ett enat expansivt nytt Korea, och Kinas fortsatta aggressivitet, blir för stort och hämmande för Japan, så egna kärnvapen blir då en logiskt realitet.