2021-01-11, 00:06
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paponim
Där har du fel! Korea är oerhört stolt över sitt traditionella sätt att värma upp hus! Dom skrattar dessutom åt japanerna som bara sitter med en liten kamin under en filt...

Läs på om "ondol" som i fråga om energi-effektivitet antagligen överglänser våra kakelugnar. I princip all värme blir kvar i huset så skorstenen kan t o m göras i trä utan att den tar eld.

Kolla in den här nordkoreanska filmen om en flicka som bor i ett gammalt slitet hus på landet och vill flytta till stan:
https://youtu.be/6oc7PSFDB1Q?t=2478

Någonstans vid 41:18 så håller dom på och fixar med skorstenen som verkar ha ruttnat sönder. Finns också ett ställe där det börjar brinna i huset p g a urusel elinstallation. När jag har bott i sådana hus har jag varit rädd för att just det ska hända. Ibland ruggigt dåliga eldragningar. En film som alltså skildrar hur det kan vara att bo i Nordkorea på ett rätt verklighetstroget sätt. Och jo, den har engelska undertexter. Bara att aktivera i YouTube-spelaren.
Schyst ska kolla in den. Jag generaliserade nog lite för hårt ang, bergsbefolkning annostädes som inte torkar sin ved i upp till två år som i våra klimatzoner. Också när det är svårt att bygga vedlager så åker alldeles för färsk ved in.
Citera
2021-01-11, 00:18
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Har försökt få fram något matnyttigt från Chiyoda i Tokyo och Chongryon/Zainichi grupperna, efter partikongressen i Pyongyang.

Verkar tyst, eller kan Kumabjorn uppdatera tråden?

Chongryon är märkligt tysta, får närmast intrycket att de inväntar manus från Pyongyang. Allt de har på sin japanska hemsida är en länk till Choson Sinbo deras japanskspråkiga tidning för zainichi. De har inte ens återgett den hälsning KJU framförde (rutinmässigt) i sitt tal till kongressen.

Citat:
Ursprungligen postat av RullRull
Jag frågar Lemmor och Kumabjörn, varför har inte Kina agerat då de knappast annat än önskar att NK "rättar in sig i ledet"?. Jag är väl medveten om att de önskar en viss status quo med NK som buffert. Men knappast bör de vara annat än djupt oroade av att "den sinnessjuka sysslingen" sitter på Bomben.

Har de gett upp?

Kina agerar utifrån strikta nationsintressen, oavsett om det gäller USA eller Nordkorea. Den senare delar en lång gräns med Kina och måste därför hanteras annorlunda. Jag har gett exempel på detta i en artikel om nordkoreanska avhoppare i Kina. De humanitära aspekter som ofta är utgångspunkten i den judeo-kristna idétraditionen existerar också inom buddismen, men inte lika påtagligt i konfucianismen där de vertikala relationerna tar överhanden. Kina har historiskt alltid ansett sig stå högst bland nationer i den hierarkin och uppvaknandet i slutet av 1800-talet blev en brutal påminnelse om att 5 000 års historia hade nått vägs ände.

Korea har genom historien varit en trogen och ödmjuk tributstat till Kina, oberoende av den dynasti som för tillfället besatt astraltronen. I kinesiska ögon är detta ett naturrättsligt givet tillstånd. Kina ser sig som en givmild och överseende storebror till en trilskandes men i grunden ofarlig lillebror. Det överstiger således aldrig syskonrivalitet. Jag kan nog tycka att de löper risken att lillebror en dag tar sig större friheter än storebror är förberedd på.

De tillåter helt enkelt Kim att ha kärnvapen -- och här är jag nog rätt övertygad om kineserna har varit betydligt bättre informerade om utvecklingen än ens USA -- då de inte ser dem utgöra ett hot mot det egna nationsintresset. Tvärtom kan de fungera som ett fokuseringsflytt, genom att omvärlden är mer upphetsade över Kims missiler ger det Kina handlingsutrymme i Sydkinesiska sjön med att färdigställa artificiella öar och på det sättet utöka sin territoriella zon. Nordkorea är naturligtvis inte omedvetna om den kinesiska synen och inställningen och försöker utnyttja den till att stärka möjligheterna till självständigt agerande.

Den minnesgode kommer säkert ihåg hur Kim inför och efter toppmötena i Singapore och Hanoi sammanträffade med Xi Jin-ping för att rådgöra och avrapportera. Så agerar en lydig och trogen lillebror gentemot en godmodig storebror; speciellt när han har behov av att manipulera honom.
Citera
2021-01-11, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Chongryon är märkligt tysta, får närmast intrycket att de inväntar manus från Pyongyang. Allt de har på sin japanska hemsida är en länk till Choson Sinbo deras japanskspråkiga tidning för zainichi. De har inte ens återgett den hälsning KJU framförde (rutinmässigt) i sitt tal till kongressen.

Kina agerar utifrån strikta nationsintressen, oavsett om det gäller USA eller Nordkorea. Den senare delar en lång gräns med Kina och måste därför hanteras annorlunda. Jag har gett exempel på detta i en artikel om nordkoreanska avhoppare i Kina. De humanitära aspekter som ofta är utgångspunkten i den judeo-kristna idétraditionen existerar också inom buddismen, men inte lika påtagligt i konfucianismen där de vertikala relationerna tar överhanden. Kina har historiskt alltid ansett sig stå högst bland nationer i den hierarkin och uppvaknandet i slutet av 1800-talet blev en brutal påminnelse om att 5 000 års historia hade nått vägs ände.

Korea har genom historien varit en trogen och ödmjuk tributstat till Kina, oberoende av den dynasti som för tillfället besatt astraltronen. I kinesiska ögon är detta ett naturrättsligt givet tillstånd. Kina ser sig som en givmild och överseende storebror till en trilskandes men i grunden ofarlig lillebror. Det överstiger således aldrig syskonrivalitet. Jag kan nog tycka att de löper risken att lillebror en dag tar sig större friheter än storebror är förberedd på.

De tillåter helt enkelt Kim att ha kärnvapen -- och här är jag nog rätt övertygad om kineserna har varit betydligt bättre informerade om utvecklingen än ens USA -- då de inte ser dem utgöra ett hot mot det egna nationsintresset. Tvärtom kan de fungera som ett fokuseringsflytt, genom att omvärlden är mer upphetsade över Kims missiler ger det Kina handlingsutrymme i Sydkinesiska sjön med att färdigställa artificiella öar och på det sättet utöka sin territoriella zon. Nordkorea är naturligtvis inte omedvetna om den kinesiska synen och inställningen och försöker utnyttja den till att stärka möjligheterna till självständigt agerande.

Den minnesgode kommer säkert ihåg hur Kim inför och efter toppmötena i Singapore och Hanoi sammanträffade med Xi Jin-ping för att rådgöra och avrapportera. Så agerar en lydig och trogen lillebror gentemot en godmodig storebror; speciellt när han har behov av att manipulera honom.

Tack!

Ja det är mycket märkligt med tystnaden från Chongryon.

Jag vill här nämna att jag har fått höra ett rykte från en källa i Seoul, att det skall föreligga någon form av konflikt mellan Chongryon och Pyongyang. Vad den konflikten skulle ha för orsak vet jag däremot ännu inte.

Men konstigt och avvikande är deras beteende i vilket fall.
Citera
2021-01-11, 01:54
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Tack!

Ja det är mycket märkligt med tystnaden från Chongryon.

Jag vill här nämna att jag har fått höra ett rykte från en källa i Seoul, att det skall föreligga någon form av konflikt mellan Chongryon och Pyongyang. Vad den konflikten skulle ha för orsak vet jag däremot ännu inte.

Men konstigt och avvikande är deras beteende i vilket fall.

De driver koreanskspråkiga skolor i Japan som inte erhåller ekonomiskt stöd från japanska staten (precis som exempelvis Amerikanska skolan) och jag har fått höra att det ekonomiska stöd de erhållit från Pyongyang minskat. Beloppen jag fått höra varierar, men det skulle ligga på ungefär 40 % mindre än de erhöll tidigare. Den officiella orsaken skall vara lägre nativitet och därmed på sikt färre skolplatser. Samtidigt går det stick i stäv med kraven på att de skall föröka sig för att kunna möta den japanska dominansen.

Här ses naturligtvis de minskande bidragen som ett uttryck för en allt sämre fungerande nordkoreansk ekonomi.
Citera
2021-01-11, 02:00
Medlem
Kumabjorns avatar
Arbetarpartiets kongress avslutades med att utnämna Kim Jong-un till partiets Generalsekretrare, en post som far och farfar innehade och om minnet inte sviker tog det också ungefär tio år för farsan att uppnå den posten. Reellt lär det inte innebära några förändringar, men en konsekvens är att man därmed också sitter med Svarte Petter i knäet när något brakar åt helvete. Det blir svårare att överflytta ansvaret på andra.

Efter avslutningen verkar de ha genomfört en ny stor nattlig militärparad.
Citera
2021-01-11, 02:10
Medlem
Även ryssarna nuförtiden tycker att Nordkorea är bisarrt:

https://www.youtube.com/watch?v=ZpUKJ6-LMI8
https://www.youtube.com/watch?v=M1LclZKwuxo

Det ironiska är att liknande dokumentärer, fast om Sovjetunione,n kunde man se på svensk teve för inte alltför länge sedan.
Citera
2021-01-11, 02:19
Medlem
Citat:
De driver koreanskspråkiga skolor i Japan som inte erhåller ekonomiskt stöd från japanska staten (precis som exempelvis Amerikanska skolan) och jag har fått höra att det ekonomiska stöd de erhållit från Pyongyang minskat. Beloppen jag fått höra varierar, men det skulle ligga på ungefär 40 % mindre än de erhöll tidigare. Den officiella orsaken skall vara lägre nativitet och därmed på sikt färre skolplatser. Samtidigt går det stick i stäv med kraven på att de skall föröka sig för att kunna möta den japanska dominansen.

Här ses naturligtvis de minskande bidragen som ett uttryck för en allt sämre fungerande nordkoreansk ekonomi.

Det kan vara en orsak till konflikten, absolut.

Ekonomin i Nordkorea kommer ju att bli om möjligt ännu sämre nu direkt efter kongressen och de kommande åren, så bidragen lär inte ökas.
Citera
2021-01-11, 02:25
Medlem
Citat:
Arbetarpartiets kongress avslutades med att utnämna Kim Jong-un till partiets Generalsekretrare, en post som far och farfar innehade och om minnet inte sviker tog det också ungefär tio år för farsan att uppnå den posten. Reellt lär det inte innebära några förändringar, men en konsekvens är att man därmed också sitter med Svarte Petter i knäet när något brakar åt helvete. Det blir svårare att överflytta ansvaret på andra.

Efter avslutningen verkar de ha genomfört en ny stor nattlig militärparad.

Hoppas att Generalsekreteraren har ordentligt på fötterna, nu när han lovat att ”Ärkefienden USA” skall bringas ”Ner på knä”.

Jag ser med spänning fram emot HUR det skall gå till.......
Citera
2021-01-11, 03:29
Medlem
Kumabjorns avatar
Moon Jae-in har hållit sitt traditionella nyårstal. Det andas desperation. Han talar om ett sista desperat försök att få till stånd förhandlingar med Nordkorea, sätter sina förhoppningar till samarbete och stöd relaterat till Covid-19. Med tanke på hur Nordkorea har valt att hantera problemet, inte minst retoriskt, skulle det tvinga dem att backa några kilometrar. Föga troligt. Intuitivt blir känslan att talet vänder sig mer till de egna supportrarna än till ett ärligt försök att leta rätt på startkablarna.
Citera
2021-01-11, 06:07
Medlem
Citat:
Moon Jae-in har hållit sitt traditionella nyårstal. Det andas desperation. Han talar om ett sista desperat försök att få till stånd förhandlingar med Nordkorea, sätter sina förhoppningar till samarbete och stöd relaterat till Covid-19. Med tanke på hur Nordkorea har valt att hantera problemet, inte minst retoriskt, skulle det tvinga dem att backa några kilometrar. Föga troligt. Intuitivt blir känslan att talet vänder sig mer till de egna supportrarna än till ett ärligt försök att leta rätt på startkablarna.

Moon ÄR desperat!

Han vet inte vad han skall göra eller säga.
Han har inga kort kvar i leken att spela ut.
Citera
2021-01-11, 06:48
Medlem
Vad har historien lärt oss?

Vad brukar hända när diplomatin givit upp eftersom orden tagit slut och dialogen upphört?

Den tysta diplomatin tog slut även den, för flera månader sedan.....
Senast redigerad av LEMMOR 2021-01-11 kl. 06:58.
Citera
2021-01-11, 08:31
Medlem
En god väns son, som har för avsikt att välja en tjänst inom Svenska UD, visade mig igår, 2020 års skriftliga prov för antagningen till UD:s Diplomatprogram.

Jag blev inte direkt upprörd, men för att vara 2020/21, ändock mäkta förbryllad att där fanns 1 st ja, EN FRÅGA, av 123 st, som berörde Koreahalvön!

Frågan var:

På Koreahalvön finns 2 stater, ROK och DPRK. Vilken formell relation råder mellan dessa idag?

a) De är i krig med varandra
b) Det råder vapenstillestånd
c) Det finns ett fredsvtal
d) De har långt gående planer för att bilda en union
e) Inget av ovanstående

Man tager sig för pannan!

Anno 2020 och en av världens idag
mest instabila och säkerhetspolitiskt sett absolut farligaste region, Korea med pågående konflikt, får EN fråga i detta prov.

Jag är mållös!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in