Citat:
Ursprungligen postat av
Arccosinus
Jag ber om ursäkt, jag läste ditt inlägg för snabbt så mitt förra svar blev tokigt.
Jag frågar istället:
Menar du att eftersom man inte kan använda traktorer och bevattningsutrustning på vintern, så är det ingen idé att utveckla och mekanisera jordbruket?
Har du fortfarande inte förstått att det synnerligen allvarliga läget i Nordkorea inte är någonting som uppkommit nyligen det är ett systemfel som funnits i alla tider.
Jordbruket har haft ett uppsving med ökade skördar i nordkorea tack vare små jordbruksreformer av KJU senaste årtiondet.
Det finns traktorer men man har svårt att få in reservdelar och bränsle på grund utav sanktionerna så bönderna har börjat ploga mer med oxar igen.
Nord Korea må ha en önskan att bli självförsörjande med sitt jordbruk men det är nog mycket svårt då landet är bergigt och saknar tillräckligt med brukbar mark.
Få länder är självförsörjande, sveriges självförsörjningsgrad är ca, 50%.
Det bästa vore om nordkorea kunde exportera tillverkade produkter och importera mer för att balansera tillgången.
Nu har dom dock haft två jävulskt dåliga skördeår pga, klimatet.
Men att använda mat i form av hjälp som politisk förhandlingsvara är inte heller det mest goda omvärlden kan göra.