2021-01-07, 18:31
Medlem
Paponims avatar
Jag måste bara delge tråden detta:
https://www.thesun.co.uk/news/13672819/north-korea-textspeak-slang-ban/

Verkar inte vara någon hejd på vad dom förbjuder numera!
Citera
2021-01-07, 18:40
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Jag ber om ursäkt, jag läste ditt inlägg för snabbt så mitt förra svar blev tokigt.

Jag frågar istället:
Menar du att eftersom man inte kan använda traktorer och bevattningsutrustning på vintern, så är det ingen idé att utveckla och mekanisera jordbruket?

Har du fortfarande inte förstått att det synnerligen allvarliga läget i Nordkorea inte är någonting som uppkommit nyligen det är ett systemfel som funnits i alla tider.
Jordbruket har haft ett uppsving med ökade skördar i nordkorea tack vare små jordbruksreformer av KJU senaste årtiondet.
Det finns traktorer men man har svårt att få in reservdelar och bränsle på grund utav sanktionerna så bönderna har börjat ploga mer med oxar igen.
Nord Korea må ha en önskan att bli självförsörjande med sitt jordbruk men det är nog mycket svårt då landet är bergigt och saknar tillräckligt med brukbar mark.
Få länder är självförsörjande, sveriges självförsörjningsgrad är ca, 50%.
Det bästa vore om nordkorea kunde exportera tillverkade produkter och importera mer för att balansera tillgången.
Nu har dom dock haft två jävulskt dåliga skördeår pga, klimatet.
Men att använda mat i form av hjälp som politisk förhandlingsvara är inte heller det mest goda omvärlden kan göra.
Citera
2021-01-07, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Jordbruket har haft ett uppsving med ökade skördar i nordkorea tack vare små jordbruksreformer av KJU senaste årtiondet.
Det finns traktorer men man har svårt att få in reservdelar och bränsle på grund utav sanktionerna så bönderna har börjat ploga mer med oxar igen.
Nord Korea må ha en önskan att bli självförsörjande med sitt jordbruk men det är nog mycket svårt då landet är bergigt och saknar tillräckligt med brukbar mark.
Få länder är självförsörjande, sveriges självförsörjningsgrad är ca, 50%.
Det bästa vore om nordkorea kunde exportera tillverkade produkter och importera mer för att balansera tillgången.
Nu har dom dock haft två jävulskt dåliga skördeår pga, klimatet.
Men att använda mat i form av hjälp som politisk förhandlingsvara är inte heller det mest goda omvärlden kan göra.
Tycker du därmed att det genom åren har varit bättre att satsa på kärnvapen och andra vapensystem än att utveckla jordbruket?
Är odlingsytan så liten att det inte är någon idé att mekanisera jordbruket?
Citera
2021-01-07, 19:11
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Tycker du därmed att det genom åren har varit bättre att satsa på kärnvapen och andra vapensystem än att utveckla jordbruket?
Är odlingsytan så liten att det inte är någon idé att mekanisera jordbruket?
Det finns traktorer men inga reservdelar pga, sanktionerna, vad ska dom utveckla ? Det går inte utveckla fram ny jordbruksmark.
Dom har haft rimliga skördar i förhållande till odlad areal när klimatet varit bra. Mer rimligt än många andra länder. Dom har inte sämre bönder och praktik än många andra jordbrukare i asien. Men det räcker ändo inte till för att bli självförsörjande på mat. Det måste till import av vissa livsmedel.
Citera
2021-01-07, 19:33
Medlem
Citat:
Det finns traktorer men inga reservdelar pga, sanktionerna, vad ska dom utveckla ? Det går inte utveckla fram ny jordbruksmark.
Dom har haft rimliga skördar i förhållande till odlad areal när klimatet varit bra. Mer rimligt än många andra länder. Dom har inte sämre bönder och praktik än många andra jordbrukare i asien. Men det räcker ändo inte till för att bli självförsörjande på mat. Det måste till import av vissa livsmedel.
Jag skulle kunna ösa på med en massa siffror men jag föreslår att du söker själv för att bilda dig en uppfattning om vad ett mekaniserat jordbruk skulle kunna innebära för produktivitet och produktion.

Jag nöjer mig med att citera FN:s livsmedels- och jordbruksorganisation (FAO):
Priority Area 5. Improvement in institutional capacity for agricultural research, extension and administration
Major problems to be addressed and gaps to be bridged in development of DPR Korea agriculture and rural sector are of technological character. Hence, technological innovation can serve as a major means in developing DPR Korea agriculture and rural sector.

Att du inte har några synpunkter på prioritet vad beträffar vapenutveckling kontra agrikulturutveckling säger kanska mycket om din agenda...
Citera
2021-01-07, 19:46
Medlem
Giant Squids avatar
Det är inte mekanik isig som ger större skördar i nordkorea, all odlad yta som går att odla är redan upptagen. Och brukas för fullt utan maskiner, som man gjort i 5000 år, som man fortfarande gör i stora delar av asien.
Vill man öka skördarna så är det andra jordbrukstekniker man kan implementera.
Du får inte en större skörd bara för en kille kan ploga med traktorn eller hundra jobba med hacka på samma areal.
Det är sanktionerna som ställer till det.
Men KJU har gjort mycket bra förbättringar för jordbruket senaste 10 åren.
Samma gäller nu för fågelindustrin. Han har dömt ut kycklingfarmarna som föråldrade och uppdaterat ett par kycklinggårdar enligt moderna normer. Detta vill han nu sprida till alla platser i landet. Det är bara att hoppas dom kan få in den teknologi som krävs för detta.
Senast redigerad av Giant Squid 2021-01-07 kl. 19:51.
Citera
2021-01-07, 20:21
Medlem
Citat:
Det är inte mekanik isig som ger större skördar i nordkorea, all odlad yta som går att odla är redan upptagen. Och brukas för fullt utan maskiner, som man gjort i 5000 år, som man fortfarande gör i stora delar av asien.
Vill man öka skördarna så är det andra jordbrukstekniker man kan implementera.
Du får inte en större skörd bara för en kille kan ploga med traktorn eller hundra jobba med hacka på samma areal.
Det är sanktionerna som ställer till det.
Men KJU har gjort mycket bra förbättringar för jordbruket senaste 10 åren.
Samma gäller nu för fågelindustrin. Han har dömt ut kycklingfarmarna som föråldrade och uppdaterat ett par kycklinggårdar enligt moderna normer. Detta vill han nu sprida till alla platser i landet. Det är bara att hoppas dom kan få in den teknologi som krävs för detta.
Den som tror att ett mekaniserat jordbruk ger samma utbyte per areal som det gjorde för 5000 år sedan borde nog sätta sig på en skolbänk.

Om jag får lust framöver kan jag presentera lite siffror på nordkoreanernas behov av odlade växter, hur mycket som saknas, och hur stor ökning en mekanisering av jordbruket ger.
Citera
2021-01-07, 20:42
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Den som tror att ett mekaniserat jordbruk ger samma utbyte per areal som det gjorde för 5000 år sedan borde nog sätta sig på en skolbänk.

Om jag får lust framöver kan jag presentera lite siffror på nordkoreanernas behov av odlade växter, hur mycket som saknas, och hur stor ökning en mekanisering av jordbruket ger.
Toppen.
Ska bli kul att höra från en lekman inom området, om jag får lust att läsa det förstås.

Se till att dom får reservdelar till maskinparken som redan finns där.
Citera
2021-01-07, 22:30
Medlem
Citat:
Toppen.
Ska bli kul att höra från en lekman inom området, om jag får lust att läsa det förstås.

Se till att dom får reservdelar till maskinparken som redan finns där.
Vad ska de med reservdelar till? Jordbruket är ju lika effektivt utan maskinell utrustning, lika effektivt som det var för 5000 år sedan! Eller hur var det nu...
Citera
2021-01-07, 22:58
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Vad ska de med reservdelar till? Jordbruket är ju lika effektivt utan maskinell utrustning, lika effektivt som det var för 5000 år sedan! Eller hur var det nu...
Har jag sagt något om effektivitet?
En vänd bit jord är lika vänd oavsett om den görs av en hacka eller plog. Visst det går snabbare och kräver mindre arbetskraft med en oxe eller traktor. Men det är knappast nordkoreas problem gällande jordbrukets skördar. Oavsett om alla har en traktor i nordkorea så kan man inte vara självförsörjande på mat enbart genom jordbruket. Fattar du trögt?
Citera
2021-01-07, 23:08
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:

Om ambitionen är att Nordkorea skall var självförsörjande på livsmedelstillverkning är då inte en rimlig ambition att man börjar med att kunna förse sin maskinpark själva med reservdelar? Det är liksom själva essensen i juche. Det slår mig alltid som märkligt att gnälla över och kritisera sanktionerna, ett land som har autarki som upphöjd statsideologi kan rent definitionsmässigt inte bli föremål för sanktioner då de är fullt ut kapabla att förse sig själva med allt som behövs.
Citera
2021-01-07, 23:11
Medlem
Kumabjorns avatar
För att återgå till 8:e partikongressen, som förvisso är mer aktuell än jordbruket, noterade jag att KJU haft på sig den obligatoriska nålen med far och farfar. Den går han annars aldrig omkring med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in