2019-10-23, 03:26
Medlem
Kumabjorns avatar
Ser att NK numera erkänner att det finns en ”marknadsfunktion” för won. Intressant nog ligger den på 8 000 won till en dollar. Det kan jämföras, i stora drag, med 1 000 sydkoreanska won till en dollar. Den nordkoreanska valutan bedöms således vara åtta gånger svagare än den sydkoreanska. Det verkar, rent intuitivt, vara en kraftig övervärdering. Det kan också jämföras med när man handlar i ”dollarbutiker” där man erhåller 100 won till en dollar. Således ett regelrätt statssanktionerat rån.

Enkelt kan valuta sägas vara den mest renodlade kapitalistiska varan. Den sätts renodlat av utbud och efterfrågan. Men utbud och efterfrågan baserar sig på en hel radda underliggande fundamentala fakta kring ekonomin. Sysselsättningsgrad, BNP, tillväxt, export, import, statsskuld och en oerhörd andra faktorer. Tar man hänsyn till dessa fakta, som naturligtvis i NKs fall alltid är minst sagt tveksamma, så borde växelkursen ligga närmare 32 000 — 35 000 won per dollar.

Samtidigt står den sydkoreanska won inför en skarp korrigering. Staten har följt tidigare japanska mönster och försöker hålla valutan undervärderad för att backa upp exportindustrin. Omvärlden reagerar förr eller senare över det. Tänk Plaza Accord 1985. När det sker kommer sannolikt en won att stiga till 500/$. Frågan blir då om det inte innebär att SK de facto kommer att kunna bära kostnaderna för en återförening?
Citera
2019-10-23, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Ser att NK numera erkänner att det finns en ”marknadsfunktion” för won. Intressant nog ligger den på 8 000 won till en dollar. Det kan jämföras, i stora drag, med 1 000 sydkoreanska won till en dollar. Den nordkoreanska valutan bedöms således vara åtta gånger svagare än den sydkoreanska. Det verkar, rent intuitivt, vara en kraftig övervärdering. Det kan också jämföras med när man handlar i ”dollarbutiker” där man erhåller 100 won till en dollar. Således ett regelrätt statssanktionerat rån.

Enkelt kan valuta sägas vara den mest renodlade kapitalistiska varan. Den sätts renodlat av utbud och efterfrågan. Men utbud och efterfrågan baserar sig på en hel radda underliggande fundamentala fakta kring ekonomin. Sysselsättningsgrad, BNP, tillväxt, export, import, statsskuld och en oerhörd andra faktorer. Tar man hänsyn till dessa fakta, som naturligtvis i NKs fall alltid är minst sagt tveksamma, så borde växelkursen ligga närmare 32 000 — 35 000 won per dollar.

Samtidigt står den sydkoreanska won inför en skarp korrigering. Staten har följt tidigare japanska mönster och försöker hålla valutan undervärderad för att backa upp exportindustrin. Omvärlden reagerar förr eller senare över det. Tänk Plaza Accord 1985. När det sker kommer sannolikt en won att stiga till 500/$. Frågan blir då om det inte innebär att SK de facto kommer att kunna bära kostnaderna för en återförening?

Kursen stämmer väl överens med den inofficiella kurs som Asia Press redovisar varje månad. Frågan är vad AP:s kurs baseras på?
Ap redovisar också priset för ett antal basvaror. Då Diktaturstaten är planekonomisk är priset på de olika varorna irrelevant då det inte är marknaden utan staten som sätter priserna.
Att man kan se fluktuationer av pris över tid är alltså ett spel för gallerierna, speciellt då det gäller bränslepriserna.

http://www.asiapress.org/rimjin-gang/north-k-korea-prices/
Citera
2019-10-24, 02:32
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Kursen stämmer väl överens med den inofficiella kurs som Asia Press redovisar varje månad. Frågan är vad AP:s kurs baseras på?
Ap redovisar också priset för ett antal basvaror. Då Diktaturstaten är planekonomisk är priset på de olika varorna irrelevant då det inte är marknaden utan staten som sätter priserna.
Att man kan se fluktuationer av pris över tid är alltså ett spel för gallerierna, speciellt då det gäller bränslepriserna.

http://www.asiapress.org/rimjin-gang/north-k-korea-prices/

Problemet är naturligtvis att en "marknadsfunktion" på intet sätt kan ersätta en fungerande marknad. Officiella eller inofficiella kurser är fiktioner, skulle NK won handlas som andra valutor hade det inneburit slutet för den nordkoreanska ekonomin. Venezuela hade plötsligt hållit i en hårdvaluta.
Citera
2019-10-24, 13:55
Medlem
Citat:
Problemet är naturligtvis att en "marknadsfunktion" på intet sätt kan ersätta en fungerande marknad. Officiella eller inofficiella kurser är fiktioner, skulle NK won handlas som andra valutor hade det inneburit slutet för den nordkoreanska ekonomin. Venezuela hade plötsligt hållit i en hårdvaluta.
Än värre håller det på att bli. Bitcoin faller handlöst vilket innebär att de av regimen stulna bitcoinmiljarderna tappar enormt i värde.

Regimen kanske gör en repris på vad som hände för tio år sedan då de beslagtog i stort sett alla kontanter från befolkningen och börjar om från början igen i förhoppning om att won ska få något värde?

Nationalekonomi är nog inget ämne som har studerats i någon större omfattning i Nordkorea, det tycks vara lite av ”trial and error” över regimens tafatta försök att få någon ordning på det hemgjorda ekonomiska systemet.

Bara en sådan sak, som Paponim hävdar, ”att det är bara att trycka nya sedlar” för att lösa ekonomiska problem visar ju på vilket nivå men befinner sig.
Vad ska man göra med sedlarna? Så som man gjorde/gör med tyska riksmark och venezuelansk boliviar: använda som toalettpapper?
Citera
2019-10-24, 15:30
Medlem
Kumabjorns avatar
Sydkoreas utrikesminister Kang sade idag att Nordkorea behöver vidta ”forward looking measures” och även om det inte är svårt att förstå hennes frustration över att Kim Jong-un lyckats placera syd utanförr spelplanen så undrar jag om det är så genomtänkt att i nuläget gå in och försöka diktera nords alternativ.

Uppenbarligen har NK betydligt allvarligare ekonomiska problem än omvärlden kanske insett och det borde öppna upp för konkreta påtryckningsmedel snarare än gymnasial retorik.
Citera
2019-10-24, 16:52
Medlem
Citat:
Sydkoreas utrikesminister Kang sade idag att Nordkorea behöver vidta ”forward looking measures” och även om det inte är svårt att förstå hennes frustration över att Kim Jong-un lyckats placera syd utanförr spelplanen så undrar jag om det är så genomtänkt att i nuläget gå in och försöka diktera nords alternativ.

Uppenbarligen har NK betydligt allvarligare ekonomiska problem än omvärlden kanske insett och det borde öppna upp för konkreta påtryckningsmedel snarare än gymnasial retorik.
Jag tror att den sydkoreanska regeringen är ganska sura över att det under de senaste dagarna har skrivits mycket om KJU:s order om att riva alla byggnader i Mount Kumgangområdet, en gång i tiden byggda och finansierade av Sydkorea.
Kim får det att låta som om de skall rivas p.g.a. att de är byggda av Sydkorea.
Citera
2019-10-25, 17:22
Medlem
Under de senaste dagarna har det publicerats många bilder där KJU besöker olika ”resorts”.
Synd att ett så vackert land har gjorts otillgängligt av en diktaturregim, både för de egna medborgarna och övriga världen.
Citera
2019-10-25, 20:32
Medlem
Paponims avatar
Citat:
Under de senaste dagarna har det publicerats många bilder där KJU besöker olika ”resorts”.
Synd att ett så vackert land har gjorts otillgängligt av en diktaturregim, både för de egna medborgarna och övriga världen.
Nu hittar du på igen! Även om det inte alltid är så enkelt att få fram fakta om Nordkorea så ska du inte tro att du kommer undan med rena falsarier!

Ska du ha någon som helst framgång som propagandamakare så se åtminstone till att det du skriver inte är helt uppåt väggarna galet. Som du går på tappar du allt vad trovärdighet heter.

Dom enda som inte fritt kan komma in i Nordkorea är sydkoreanska medborgare. Åtminstone vad jag vet, ska tilläggas. Även folk med USA-pass välkomnas utan problem. Jag hade f ö sällskap av en amerikansk medborgare 2018 som fick visum (på lösblad så det inte skulle framgå av hans pass) lätt och elegant. Han var med ända till väskinlämningen på Beijings flygplats men bestämde sig i sista stund för att avstå trots att han redan betalt biljetter och uppehälle. Han var alltså rädd för att amerikanska myndigheter skulle kunna luska ut vart han reste och sedan ge honom straff för detta när han väl kom hem igen.

Du kan förvisso inte bara hyra bil och åka runt på egen hand utan allt måste göras upp i förväg. Men du kommer bli bussad runt till mer vackra naturscenerier än du orkar med. Både Nord- och Sydkorea har massor av vacker natur och är väl värda ett besök. I båda halvorna kommer du dessutom upptäcka att människorna är vänliga och försöker göra din vistelse i deras land så bra som möjligt. Det enda du behöver göra är att vara hövlig och visa respekt. Den som däremot har problem med det kan lätt stöta på svårigheter, både i nord och syd.

Vanliga nordkoreaner besöker Paektusan och dom "revolutionära sevärdheterna" nedanför i stor utsträckning. Skulle gissa att det ingår som en del i militärtjänstgöringen att få "vallfärda" till dom "heliga platserna" för dom flesta.

När jag var i Kumgangsan mötte jag flera större grupper av turister med guide och allt som alla pratade koreanska. När jag tämligen trött av den tuffa vandringen satte mig ner och vilade vid stigen kom det ett gäng ungdomar på skolresa som jag pratade lite med och vi tog foton på varandra. Dom med sina Arirang och jag med min Samsung... Dom var närmast löjligt sugna på att få posera på bild med en ensam västerlänning för att sedan antagligen visa sina kompisar hemma. Jag frågade aldrig om dom tillhörde eliten men det gjorde dom säkert... Att ställa den typen av frågor i Nordkorea är förstås både oartigt och dumt. Ett vänligt "annjong hasumnikka?" gör däremot ofta underverk...
Citera
2019-10-25, 21:53
Medlem
Paponims avatar
Citat:

Någonstans runt 8000 NK won för en dollar är ju vad dom som studerar NKs ekonomi seriöst brukar komma fram till. Jag brukar tänka att 1 NK won = 0,1 öre i runda slängar och en sydkoreansk won = 1 öre. Just när det gäller nordkoreansk ekonomi så passar väl trådens rubrik rätt bra ändå... Tämligen svårgenomtränglig...

Som utlänning kan man alltså handla i en del affärer med NK won och resultatet i svenska pengar blir ofta en hel del billigare än motsvarande vara här men ändå rimligt. Sedan finns det andra där priset är extremt lågt om man tar växelkursen ovan. Vill man som utlänning handla där får man vackert pytsa upp hårdvaluta om det ens går. Och dessutom till en helt annan växelkurs runt 10 öre för en won eller så. I Wonsan såg jag t ex en digital febertermometer av märket Citizen för 600 won och två engångssprutor med någon slags anti-förkylnings-medicin (huga!) av japansk tillverkning för 500 won. Jag hajjade till lite över att dom hade ett flertal produkter just från Japan med tanke på färjan till Japan som ju inte går sedan ett antal år. Antingen smyger dom iväg med färjan över till Japan ändå på natten när ingen ser eller så har dom bunkrat upp rejält. Märkligt...

När jag vid ett tillfälle köpte en bok i en "vanlig affär" med dom här låga priserna var jag tvungen att betala med yuan till officiell kurs. Dom måste dessutom först ringa och cleara med ett myndighetskontor innan jag alls fick köpa den. Därefter var det bara att åka direkt till kontoret och få boken stämplad med en särskild utlänningsstämpel för att alls ha rätt att inneha den.
Citera
2019-10-25, 22:39
Medlem
Paponims avatar
Citat:
Angående Kim Jong-uns kondition och hälsa:
Satt just och kollade lite på bilderna när han var i Kumgangsan och tydligen vandrade han precis samma stig som jag själv gjort. Det är en tämligen brant stig med ibland inhuggna trappor i berget som går i en djup ravin upp till en utsiktspunkt vid ett tjusigt vattenfall. Den där promenaden var något av det jobbigaste jag varit med om. Höll knappt på att orka ner tillbaka sista biten. Benen bara skakade... Senare på kvällen hade jag sådan träningsvärk att jag knappt kunde gå. Jag är tämligen normaltränad utan övervikt och backar inte för att promenera en mil eller så i flack terräng och cyklar regelbundet till jobbet (17 km t o r) men den här branta stigen var fan så mycket jobbigare.

Mycket förvånande att Kim Jong-un med sin tämligen välmatade kroppshydda orkade så långt som han gjorde. Jag fortsatte förvisso en bit till (ca 50 höjdmeter) efter den bro han lät sig fotas på, men ändå...

Jag fotade alltså just den hängbro han står på i artikeln:
https://en.yna.co.kr/view/AEN20191024004451325

Bron han står på ligger här:
https://goo.gl/maps/wbFacVzdGZ1nPCyd7

Enligt min gps var höjden någonstans mellan 505-540 m ö h just vid bron och själva stigen börjar vid en restaurang (märkt Moglangwan på kartan) på runt 200 m ö h. Alltså över 300 meters stigning i bitvis rätt oländig terräng. Det går ingen parallell väg genom ravinen och det skulle knappast gå att släppa ner honom från helikopter heller utan att det skulle bli direkt farligt... Märkligt...
Citera
2019-10-26, 09:07
Medlem
Paponims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paponim
Angående Kim Jong-uns kondition och hälsa:
Satt just och kollade lite på bilderna när han var i Kumgangsan och tydligen vandrade han precis samma stig som jag själv gjort. Det är en tämligen brant stig med ibland inhuggna trappor i berget som går i en djup ravin upp till en utsiktspunkt vid ett tjusigt vattenfall. Den där promenaden var något av det jobbigaste jag varit med om. Höll knappt på att orka ner tillbaka sista biten. Benen bara skakade... Senare på kvällen hade jag sådan träningsvärk att jag knappt kunde gå. Jag är tämligen normaltränad utan övervikt och backar inte för att promenera en mil eller så i flack terräng och cyklar regelbundet till jobbet (17 km t o r) men den här branta stigen var fan så mycket jobbigare.

Mycket förvånande att Kim Jong-un med sin tämligen välmatade kroppshydda orkade så långt som han gjorde. Jag fortsatte förvisso en bit till (ca 50 höjdmeter) efter den bro han lät sig fotas på, men ändå...

Jag fotade alltså just den hängbro han står på i artikeln:
https://en.yna.co.kr/view/AEN20191024004451325

Bron han står på ligger här:
https://goo.gl/maps/wbFacVzdGZ1nPCyd7

Enligt min gps var höjden någonstans mellan 505-540 m ö h just vid bron och själva stigen börjar vid en restaurang (märkt Moglangwan på kartan) på runt 200 m ö h. Alltså över 300 meters stigning i bitvis rätt oländig terräng. Det går ingen parallell väg genom ravinen och det skulle knappast gå att släppa ner honom från helikopter heller utan att det skulle bli direkt farligt... Märkligt...
Jag måste allt rätta mig själv här! Jag så fel på broarna och i själva verket ligger den bro som Kim Jong-un stod på nere vid Samilpo:
https://goo.gl/maps/VoVqD6TtYGfsSmr97

Den bron ligger som synes betydligt närmare bilparkeringen rakt söder därom. Även här går en tämligen brant stig upp över berget och sen ner mot hängbron men det är inte alls lika långt.
Citera
2019-10-26, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paponim
Nu hittar du på igen! Även om det inte alltid är så enkelt att få fram fakta om Nordkorea så ska du inte tro att du kommer undan med rena falsarier!

Du kan förvisso inte bara hyra bil och åka runt på egen hand utan allt måste göras upp i förväg. Men du kommer bli bussad runt till mer vackra naturscenerier än du orkar med.

Vilka falsarier? Det är ju sant det jag skriver.
Att inte kunna resa fritt och utforska ett land gör att vi den fria världen brukar betrakta det landet som otillgängligt...
Att nordkoreaner inte kan resa fritt i sitt eget ett land strider mot FN:s stagar.
Kan du berätta om ”Checkpoint 10”? Eller någon annan intressant ”Checkpoint”?

För övrigt gillar jag din medverkan i tråden, den tillför
Senast redigerad av Arccosinus 2019-10-26 kl. 17:58. Anledning: Stafvfel och sär skrivningar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in