Citat:
Ursprungligen postat av
Arccosinus
Under de senaste dagarna har det publicerats många bilder där KJU besöker olika ”resorts”.
Synd att ett så vackert land har gjorts otillgängligt av en diktaturregim, både för de egna medborgarna och övriga världen.
Nu hittar du på igen! Även om det inte alltid är så enkelt att få fram fakta om Nordkorea så ska du inte tro att du kommer undan med rena falsarier!
Ska du ha någon som helst framgång som propagandamakare så se åtminstone till att det du skriver inte är helt uppåt väggarna galet. Som du går på tappar du allt vad trovärdighet heter.
Dom enda som inte fritt kan komma in i Nordkorea är sydkoreanska medborgare. Åtminstone vad jag vet, ska tilläggas. Även folk med USA-pass välkomnas utan problem. Jag hade f ö sällskap av en amerikansk medborgare 2018 som fick visum (på lösblad så det inte skulle framgå av hans pass) lätt och elegant. Han var med ända till väskinlämningen på Beijings flygplats men bestämde sig i sista stund för att avstå trots att han redan betalt biljetter och uppehälle. Han var alltså rädd för att amerikanska myndigheter skulle kunna luska ut vart han reste och sedan ge honom straff för detta när han väl kom hem igen.
Du kan förvisso inte bara hyra bil och åka runt på egen hand utan allt måste göras upp i förväg. Men du kommer bli bussad runt till mer vackra naturscenerier än du orkar med. Både Nord- och Sydkorea har massor av vacker natur och är väl värda ett besök. I båda halvorna kommer du dessutom upptäcka att människorna är vänliga och försöker göra din vistelse i deras land så bra som möjligt. Det enda du behöver göra är att vara hövlig och visa respekt. Den som däremot har problem med det kan lätt stöta på svårigheter, både i nord och syd.
Vanliga nordkoreaner besöker Paektusan och dom "revolutionära sevärdheterna" nedanför i stor utsträckning. Skulle gissa att det ingår som en del i militärtjänstgöringen att få "vallfärda" till dom "heliga platserna" för dom flesta.
När jag var i Kumgangsan mötte jag flera större grupper av turister med guide och allt som alla pratade koreanska. När jag tämligen trött av den tuffa vandringen satte mig ner och vilade vid stigen kom det ett gäng ungdomar på skolresa som jag pratade lite med och vi tog foton på varandra. Dom med sina Arirang och jag med min Samsung... Dom var närmast löjligt sugna på att få posera på bild med en ensam västerlänning för att sedan antagligen visa sina kompisar hemma. Jag frågade aldrig om dom tillhörde eliten men det gjorde dom säkert... Att ställa den typen av frågor i Nordkorea är förstås både oartigt och dumt. Ett vänligt "annjong hasumnikka?" gör däremot ofta underverk...