2019-02-17, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
Redan Mencius skrev för snart 2500 år sen att det viktigaste för medborgarna var låga skatter och att lagen kändes rättvist och säker ( Mencius säger inget om att alla skall ha lika mycket) Endast då kunde bonden investera för framtiden.
Han bodde i Shandong, nära Korea och blev under neo konfunismen den näst största.

Ok, då vet vi det.
Citera
2019-02-17, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Ok, då vet vi det.

Ja finner neo konfunismen mycket viktigare för att förstå konfunismen än svenska politiker eller ekonomer.
Citera
2019-02-17, 14:40
Medlem
Citat:
Ja finner neo konfunismen mycket viktigare för att förstå konfunismen än svenska politiker eller ekonomer.

Ok, då vet vi det också!

Men vad det har att göra med Sveriges hållning i Nordkoreanska exportsatsningsfrågor eller mekaniseringen av dagens jordbruk, förstår jag inte?
Citera
2019-02-17, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Ok, då vet vi det också!

Men vad det har att göra med Sveriges hållning i Nordkoreanska exportsatsningsfrågor eller mekaniseringen av dagens jordbruk, förstår jag inte?

Tråden handlar om Nordkorea. Och dess Jordbruk, ekonomi och kultur finner jag.

.
Citera
2019-02-17, 23:47
Medlem
Citat:
Jag har aldrig sett en oxe eller häst arbeta i vattern ris odling i Kina.
Varken jag eller FNs rapport har nämt något specifikt beträffande risodling, rapporten behandlade Nordkoreas omekaniserade jordbruk såväl som min kommentar om oxe och plog.
Citera
2019-02-18, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Gjorde för några år sedan en jämförelse mellan Nordkoreas jordbruk och det som bedrevs i Japan under Tokugawa shogunatet.

För den som är intresserad.

Precis som Kina bedriver Japan risodling i terrasser på bergssidorna, men till skillnad från kineserna har de mekaniserat det eftersom jordbruket snarare än familjeföretag är äkta make företag.

Tack för artikeln, du skriver ris och kål, i FNs redovisningar är det ris och majs. I sammanhanget spelar det ingen roll men i de officiella rapporter jag har läst står ris och majs för ungefär 80% av produktionen.
Med tanke på allt kimchiätande så känns de officiella siffrorna fel
Citera
2019-02-18, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Tack för artikeln, du skriver ris och kål, i FNs redovisningar är det ris och majs. I sammanhanget spelar det ingen roll men i de officiella rapporter jag har läst står ris och majs för ungefär 80% av produktionen.

I Kina anvands over 90% av majsproduktionen till att foda upp grisar. Min frus svager och svagerska gor bra affarer pa att kopa majs fran nordostra Kina och transportera det till mellersta Kina.
Citera
2019-02-18, 01:31
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:

Nordkoreas egen redovisning kan man ha mycket funderingar kring. Emellanåt får utländska journalister emellanåt besöka nordkoreanska demonstrationsjordbruk och då visas det upp betydligt mer kål än majs. När föräldrarna skall försöka gifta bort dottern är det hennes förmåga att tillaga god kimchee som framhålls, inte hennes majssoppa.
Citera
2019-02-20, 03:07
Medlem
Kumabjorns avatar
Hade en diskussion med en man som passerat bron mellan Siniuju och Dandong, han berättade att det är enkelriktad trafik. De tar tydligen omväxlande tur i riktning till och från Kina. Onekligen en indikation på att det knappast är en av världens mest trafikerade broar.
Citera
2019-02-20, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Hade en diskussion med en man som passerat bron mellan Siniuju och Dandong, han berättade att det är enkelriktad trafik. De tar tydligen omväxlande tur i riktning till och från Kina. Onekligen en indikation på att det knappast är en av världens mest trafikerade broar.

Om jag förstått det rätt har väl bron endast ett körfält vilket knappast kan göra den särskilt trafikerad relativt stora broar.
Eller har den nya flerfiliga bron öppnats?
Citera
2019-02-20, 08:38
Medlem
Lankov beskriver skälen till en att sammanslagning av de båda länderna i princip är omöjlig.
Inte heller en konfederation skulle enligt Lankov vara möjlig.

https://www.nknews.org/2019/02/why-despite-improving-inter-korean-ties-unification-remains-as-tricky-as-ever/
Citera
2019-02-20, 08:38
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Om jag förstått det rätt har väl bron endast ett körfält vilket knappast kan göra den särskilt trafikerad relativt stora broar.
Eller har den nya flerfiliga bron öppnats?

Ett körfält och ett järnvägsspår. Den nya bron ör väl klar, men tillfartsvägarna på nordkoreanska sidan är väl begränsad till getter och åsnor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in