2018-10-08, 05:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
En icke nyhet. Alla som har foljt NK kanner till d et. 

Det är ett faktum, ja.

Men, det MÅSTE ständigt belysas och upprepas, så att vi inte slappnar av och till slut accepterar regimen med "Hull och hår".

Risken är annars uppenbar, att Nordkorea tillåts fortsätta i samma spår, samtidigt som man nu hoppas på ett "Grönt kort", in i Sydkoreas och det internationella samfundets värld och gemenskap.

Nuvarande regim måste förändras.
Citera
2018-10-08, 07:24
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
Var har jag skrivit att Kina ar vasterlandskt?
Resten av ditt inlagg orkar jag inte bemota.

Jag tycker du ska försöka försvara ditt Kina faktiskt eftersom du anser det vara bra eller har jag missförstått saken? Jag vill även att försöker försvara Xi Jinpings auktoritära maktmissbruk som han utövar eftersom han vet att kineserna inte kan göra ett skit. Exakt samma struktur som i Nordkorea. Så sätt Kina i rätt sammanhang. Kina är Nordkoreas storebror, en stor elak sådan
Citera
2018-10-08, 07:40
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PUBG2018
Oj vilken rasist du var då mot öst-asiater. Näsan är i varv nu när det går bra för koreaner eller?

Jag har besökt Kina och Sydkorea många gånger och det är inget fel på landet eller folket i sig. De har en helt annan kultur och civilisation än nordiska folket, det kan jag intyga. Men att du sprider lögner att de skulle vara ett ociviliserat folk är mycket komiskt. Historiskt bär kineser och koreaner på en uråldrig civilisation och stordåd och har rikare kultur/arv än t.ex. Judar/Araber, Afrikaner och dylik! Detta är inte min personliga åsikter utan ren fakta från historia böckerna.

Vi förstår att du hatar Nordkorea som med sina 100 % homogena befolkning är ett självständigt land utanför globalismens inflytandesfär!

USA är rädda för lilla Iran, Nordkorea har kärnvapen, de är här för stanna! Sedan kommer världen förhoppningsvis se en förening av Syd-Nordkorea inom en snar framtid då hoppas vi på en öst asiatiskt demokrati och inte demokratur som i väst!

Du uttrycker dig så motsägelsefullt och inkonsekvent att man naturligtvis måste tro att du är utvecklingsstörd samt lider av undermålig dopaminhalt. Och vad du som utöver allt annat är nynazist bryr dig om östasiens politik är ju grumligt men kör på. Jag känner bara synd om Nordkoreas befolkning som är slavar i alla bemärkelser, likadant med Kinas befolkning. Induvidualism är något fullkomligt obegripligt och enligt Xi och Kimi bör vara kriminellt. Denna maktfullkomlighet gör dessa länder och speciellt Kina ytterst farliga. Kina är ytter destomera farligt pga dess långsinthet och strategiska tänk. Precis som spelaren i Risk som bara sparar kort och sakta men säkert lägger på manskap. Kina har ju köpt halva Afrika utan att nån har märkt det, va näst?
Citera
2018-10-08, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Jag tycker du ska försöka försvara ditt Kina faktiskt eftersom du anser det vara bra eller har jag missförstått saken? Jag vill även att försöker försvara Xi Jinpings auktoritära maktmissbruk som han utövar eftersom han vet att kineserna inte kan göra ett skit. Exakt samma struktur som i Nordkorea. Så sätt Kina i rätt sammanhang. Kina är Nordkoreas storebror, en stor elak sådan

Var pratar du om? Kan du svara mitt tidigare svar innon du skriver mer logner om mig.

Kina och NK ar helt olika, lar dig av historien innan du anklagar mig.
Citera
2018-10-08, 12:27
Medlem
Det som bifogad artikel belyser, är exakt det som komplicerar de pågående förhandlingarna!

Alldeles oavsett vad resultatet blir, i de nu pågående förhandlingarna, som endast fokuserar på fredsavtal och ett närmande mellan SK och NK, med ökat samarbete på bred front, så måste frågan om Nordkoreas MR till slut upp på bordet.

Om inte Nordkoreas befolkning ges möjlighet att få tillgång till adekvat och korrekt information, för att kunna fatta beslut, om man vill att nuvarande regim under Kim skall bestå, eller om man önskar en reformering och liberalisering, är Moon fast i ett moment 22.

www.ips-journal.eu/regions/asia/article/show/human-rights-in-north-korea-what-next-2736/
Senast redigerad av LEMMOR 2018-10-08 kl. 12:35.
Citera
2018-10-08, 16:00
Medlem
Paponims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Det som bifogad artikel belyser, är exakt det som komplicerar de pågående förhandlingarna!
Nej du! Det som komplicerar är att fredsarbetet motverkar USA:s maktintressen i området.

Artikelförfattaren, och antagligen du också, sitter i hemlighet och drömmer om en "Nordkoreansk vår" a la Libyen med allt vad det skulle innebära. Med andra ord så långt bort från mänskliga rättigheter man kan komma.

Som jag skrivit innan är det just mänskliga rättigheter Moon Jae-in i förlängningen ägnar sig åt hela tiden, men på riktigt och inte som en del i det propagandakrig som den där Andrew Wolman och nu du deltar i.

Han avslöjar sig genom att hans huvudpunkter är amerikanska fångar, hur få bort Nordkoreas kärnvapen, flyktingströmmar och så dom här ballongerna som mest verkar vara någon slags terapi för vilsna själar längst ut på högerkanten.

Samtidigt händer det massor just nu mellan dom olika spelarna på det ostasiatiska brädet. Ryssar och kineser kan nog tänka sig att leva med ett lagom starkt och stabilt Korea som inte står under direkt inflytande från andra stater. Skulle inte förvåna mig om allt slutar med att syd och nord så småningom lyckas hitta någon slags konfederativ lösning där dom tillsammans delar på kärnvapnen med vetorätt. Inte som "Militär 2.1" men möjligen "Militär 3.0". Då får Trump som han vill och kan ta hem sina soldater och lägga pengarna på att göra "Amerika stort igen". Dom makthavare i USA som inte vill förstå varthän det ändå barkar är förstås oerhört upprörda över dessa dystra utsikter.

Enda sättet att förändra Nordkorea är att göra det inifrån och på ett sätt som dom själva accepterar. Allt annat slutar i kaos och mänskliga tragedier av stora mått.

Och så mitt i all oredan tänker USA:s militär dra igång en större maktdemonstration/provokation i Sydkinesiska sjön. Dom höll ju på att krocka med ett kinesiskt fartyg härom veckan och med tanke på amerikanernas rätt pinsamma sjövettskonto (dom brukar ju t o m krocka med varandra) kan säkert vad som helst hända...
Citera
2018-10-09, 00:48
Medlem
PUBG2018s avatar
Citat:
Du uttrycker dig så motsägelsefullt och inkonsekvent att man naturligtvis måste tro att du är utvecklingsstörd samt lider av undermålig dopaminhalt. Och vad du som utöver allt annat är nynazist bryr dig om östasiens politik är ju grumligt men kör på. Jag känner bara synd om Nordkoreas befolkning som är slavar i alla bemärkelser, likadant med Kinas befolkning. Induvidualism är något fullkomligt obegripligt och enligt Xi och Kimi bör vara kriminellt. Denna maktfullkomlighet gör dessa länder och speciellt Kina ytterst farliga. Kina är ytter destomera farligt pga dess långsinthet och strategiska tänk. Precis som spelaren i Risk som bara sparar kort och sakta men säkert lägger på manskap. Kina har ju köpt halva Afrika utan att nån har märkt det, va näst?

Vad du hycklar, det är det som är jävligt tråkigt med sådana som er och ojämlika tankesätt! Ni kan inte argumentera saklig! Det är okej att någon annan köper land/mark som t.e.x "Palestina, eller fd koloniala länder invaderar länder höger och vänster men när Kina köper upp halva Afrika så är det ett nej nej? Jag ingen nynazist slödder!!
Citera
2018-10-09, 01:36
Medlem
frank-costellos avatar
Reuters skriver att Nordkoreas ledare Kim Jong Un och USAs utrikesminister Mike Pompeo under måndagens ska ha kommit överens om att arrangera ett andra möte mellan ländernas ledare "så snabbt som möjligt," och ska ha diskuterat potentiell amerikansk kontrollering av Pyongyangs steg mot kärnvapennedrustning. Detta ska Sydkoreas presidentdepartement ha sagt under söndagen.

Pompeo ska ha sagt att hans senaste besök, det fjärde, till Pyongyang var "ytterligare ett steg framåt" mot kärnvapennedrustning och att han haft en "bra produktiv konversation" med Kim, men att med behövde att göras.

Sydkoreas president Moon Jae-in ska ha hållit samtal med Pompeo i Seoul efter Pompeos tre timmar långa möte med Kim. Den korta resan resan till Pyongyang hade målet att få slut på ett dödläge vad gäller kärnkraftssamtalen länderna emellan.

Man skriver att Pompeos besök i Pyongyang skedde samtidigt som det kommit negativa signaler från Nordkorea vars agerande inte har levt upp till Washingtons krav om en komplett nedmontering av dess kärnvapen och oåterkalleliga steg för att ge upp sin arsenal som potentiellt hotar USA.

Pompeo sade att han och Kim diskuterade steg för att Nordkorea skulle kärnvapennedrusta och hur den amerikanska regeringen ska kontrollera dessa steg, vilket Washington ser som viktigt, och vilka åtgärder USA kan tänkas att genomföra i utbyte. Detta enligt Moons presidentdepartement.

I ett uttalande ska utrikesdepartementets talesperson Heather Nauert sagt att Kim hade bjudit in inspektörer att besöka provsprängningsplatsen Punggye-ri för att bekräfta att den hade nedmonterats för gott.

Kim och Pompeos möte ska ha varat under två timmar, varpå de ska ha haft en lunch tillsammans, som varade en och en halv timme, vid Paekhwawon, eller 100 Flower Garden, som man skriver är ett gästhus med hög prestige.

"Det är en verklig fin dag som ger löften om en god framtid för båda länder," ska Kim, som talade via en översättare, ha sagt, under lunchen med Pompeo.

"Tack för att du är värd, president Trump skickar sina hälsningar, och vi har haft en väldigt lyckad morgon, så tack ska du ha och jag ser fram emot vår tid här nu under lunchen också," ska Pompeo ha sagt.
https://www.reuters.com/article/us-northkorea-nuclear-pompeo/pompeo-says-has-good-meeting-with-north-koreas-kim-but-more-needs-to-be-done-idUSKCN1MH02M
Citera
2018-10-09, 03:18
Medlem
Citat:

Du kan ga tillbaka till Menzi alternativt Mencious.
Mencius said “The people are the most important element in a nation; the spirits of the land and grain are the next; the sovereign is the lightest”. He also argued that before a monarch decides to employ anyone, unemploy anyone or kill anyone, he should hear people's opinions. He said “The sovereign cannot give the throne to another”. He mentioned when Shun (the first king in Chinese history) got the throne, it was Heaven and people that gave it to him. He also expressed some other opinions like “killing a tyrant”, “when the sovereign made serious mistake and didn't listen to others, we can change the sovereign

Menzi menade att det det var ratt att gora revolt, men att kravdes utbildning for att bli en bra ledare. Typ som Herman Hesse Glasparlespelet.

Nu levde Menzi innan Jesus, och tyvar Mongloernas och Manchu ockupation av Kina, utveckl ades Kina inte. Det fanns nya filosofer under 1500  talet som forsvann under Manchu 

Jag bodde i Liaoning under 10 ar, darfor ville jag  undvika krig. Under denna tid larde jag mig om Ry ssarnas ockupation och deras hemska syn pa Kineser , det Rysk Japanska kriget 1904/5 var i Kina. 
Citera
2018-10-09, 08:12
Medlem
Kumabjorns avatar
Hmm, verkar som om någon bytt bil. Hur det nu går till under pågående restriktioner. Om inte annat visar det väl att det har funnits mer finmaskiga nät.
Citera
2018-10-09, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paponim
Nej du! Det som komplicerar är att fredsarbetet motverkar USA:s maktintressen i området.

Artikelförfattaren, och antagligen du också, sitter i hemlighet och drömmer om en "Nordkoreansk vår" a la Libyen med allt vad det skulle innebära. Med andra ord så långt bort från mänskliga rättigheter man kan komma.

Som jag skrivit innan är det just mänskliga rättigheter Moon Jae-in i förlängningen ägnar sig åt hela tiden, men på riktigt och inte som en del i det propagandakrig som den där Andrew Wolman och nu du deltar i.

Han avslöjar sig genom att hans huvudpunkter är amerikanska fångar, hur få bort Nordkoreas kärnvapen, flyktingströmmar och så dom här ballongerna som mest verkar vara någon slags terapi för vilsna själar längst ut på högerkanten.

Samtidigt händer det massor just nu mellan dom olika spelarna på det ostasiatiska brädet. Ryssar och kineser kan nog tänka sig att leva med ett lagom starkt och stabilt Korea som inte står under direkt inflytande från andra stater. Skulle inte förvåna mig om allt slutar med att syd och nord så småningom lyckas hitta någon slags konfederativ lösning där dom tillsammans delar på kärnvapnen med vetorätt. Inte som "Militär 2.1" men möjligen "Militär 3.0". Då får Trump som han vill och kan ta hem sina soldater och lägga pengarna på att göra "Amerika stort igen". Dom makthavare i USA som inte vill förstå varthän det ändå barkar är förstås oerhört upprörda över dessa dystra utsikter.

Enda sättet att förändra Nordkorea är att göra det inifrån och på ett sätt som dom själva accepterar. Allt annat slutar i kaos och mänskliga tragedier av stora mått.

Och så mitt i all oredan tänker USA:s militär dra igång en större maktdemonstration/provokation i Sydkinesiska sjön. Dom höll ju på att krocka med ett kinesiskt fartyg härom veckan och med tanke på amerikanernas rätt pinsamma sjövettskonto (dom brukar ju t o m krocka med varandra) kan säkert vad som helst hända...

Du låter som en fullvärdig sympatisör av extremvänstern, eller är Du vacklande och bara "In spe"?

Du mörkar och skärmar av radarskärmen, betänkligt, avseende det Du kallar "Spelbrädet" på den ostasiatiska scenen.

USA:s maktintressen i regionen? Vilka är de övriga, som enligt Dig har klara och raka maktintressen i regionen? Det vore klädsamt om Du redogjorde vilka dessa är, ett spelbräde kan ju inte enbart bestå av EN spelare. Är det bara USA - Japan och Sydkoreas "Högerkant" som Du kallar de, vars åsikter Du fördömer, som har ett egenintresse i Koreafrågan?

Din skrivning tyder på, att Du anser, att Kina, INTE har tydliga maktintressen liksom Ryssland, som "Smyger lite i kulisserna", eftersom Du menar att Ryssland och Kina nog kan leva med "Ett lagom (vad det nu är) starkt och stabilt Korea" utan direkt inflytande av andra stater. Låter flagrant naivt i mina öron.

________

Andrew Wolman är bara ETT exempel, och är ingen annan, än en i mängden av skribenter, som försöker belysa de problem som Moon och hela besättningen i spelet om Koreahalvön har i sitt manus, vare sig man som Du, blundar för det för stunden, eller vill ta upp det nu.

Ditt antagande, om "Hemliga drömmar" om "Nordkoreansk Libyenvår", på högerkanten, tillåter jag mig, ödmjukt, att ha överseende med, då det antagandet förmodligen har sin orsak i Din överproduktion av adrenalin eller lite för låg verklighetsförankring och insikt om hur illa liknelsen är.

De "Vilsna själarna på högerkanten" som Du så nesligt kallar de, som hyser oro över utvecklingen, vare sig en "Federation" blir verklighet eller ej, militär 2.1 eller 3.0 eller ej, och konsensus kring kärnvapnen, är upplysningsvis ingen "Liten minoritet", Du kan börja med att räkna in Japan och majoriteten av Sydkoreas befolkning, AUS-NZ-TAIWAN-VIETNAM mfl.

Du verkar inte medveten om att Japan och flera av de ovan nämnda, rustar upp!

________

Vänligen, ge ett exempel på HUR, den Nordkoreanska befolkningen skulle kunna göra sin röst giltig, i en förändringsprocess inifrån Nordkorea? Skriande naivt, återigen.

________

Utvecklingen i Sydkinesiska sjön, och Kinas expansionistiska planer, är ett faktum, menar Du på fullt allvar att Kina skall lämnas "Carte Blanche" i området eller?

Det är väl fullkomligt självklart, att det INTE ligger i vare sig USA:s eller dess allierade enligt ovan, intresse att låta Kina härja fritt.

Frågan om vem som har det bästa kontot, avseende kvaliteten på "Sjömanskapet", tror jag Du gör klokast i att lämna därhän, för det fall Du skulle göra en saklig revision. Nu var väl inte det Ditt direkta syfte, utan syftet var väl att förlöjliga och nedvärdera US Navy i allmänhet.

Det är inte särskilt många stjärnor Du får i min betygsbok, men ett antal röda bockar däremot!
Senast redigerad av LEMMOR 2018-10-09 kl. 09:30.
Citera
2018-10-09, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Hmm, verkar som om någon bytt bil. Hur det nu går till under pågående restriktioner. Om inte annat visar det väl att det har funnits mer finmaskiga nät.

Likt de tidigare Mercedes-Benz Pullman limousinerna, som Nordkorea köpt (inte ombyggda vanliga 600 serien utan original fabrikstillverkade säkerhets Pullmans), vilka Nordkorea inte var tillåtna att inhandla direkt från Mercedes återförsäljare, utan köpte via "Mellanhänder" i Ryssland och Kina, har säkerligen även denna RR Phantom tagit vägen via Ryssland eller Kina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in