2008-11-09, 22:28
Medlem
Sitter på nätet med bärbar dator kopplad till router. Har en D-link router som ska klara upp till 300mbit och en usb-adapter man fick till den. Linan jag sitter med är 100/100. Laddar jag ned trådburet så kommer jag upp i över 10mb/sek men med det trådlösa kommer jag "bara" upp i ca 2mb/sek. Vad kan det bero på? Pekar jag på min trådlösa anslutning nere vid klockan så står det att jag är uppkopplad med 130mbit/sek och signalstyrkan är utmärkt.

Ideér någon?
Citera
2008-11-09, 22:32
Medlem
noonelses avatar
Hur testar du?
Citera
2008-11-10, 10:28
Medlem
Jag laddar ner från samma källa som är 100mbit lina.
Citera
2008-11-10, 11:03
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DSpajs
Sitter på nätet med bärbar dator kopplad till router. Har en D-link router som ska klara upp till 300mbit och en usb-adapter man fick till den. Linan jag sitter med är 100/100. Laddar jag ned trådburet så kommer jag upp i över 10mb/sek men med det trådlösa kommer jag "bara" upp i ca 2mb/sek. Vad kan det bero på? Pekar jag på min trådlösa anslutning nere vid klockan så står det att jag är uppkopplad med 130mbit/sek och signalstyrkan är utmärkt.

Eftersom du skriver millibit så vet vi inte om du menar 2 Mbps eller 2 MBps. Det ena är dåligt, det andra hyfsat normalt över trådlöst. Några äkta 100/100 Mbps kan du glömma över WLAN.

/capmac
Citera
2008-11-10, 11:34
Medlem
ska klargöra en gång till då.

Min ledladdning med trådburet internet från den bärbara: 10MB/sek.
Från samma källa med WLAN: 2MB/sek

Routern jag har ska klara upp till 300Mbit/sek med adaptern jag fick till.
Står nere vid klockan att jag är uppkopplad till 130Mbit/sek

Linan jag har samt den jag laddar ifrån är 100Mbit/100Mbit.
Citera
2008-11-10, 12:17
Medlem
C8H11Ns avatar
Störningar, tjocka väggar. Kanske?
Citera
2008-11-10, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DSpajs
...Routern jag har ska klara upp till 300Mbit/sek med adaptern jag fick till.
Står nere vid klockan att jag är uppkopplad till 130Mbit/sek...

Ja precis ska klara upp till 300Mbit/s vilket den förmodligen inte klara. Om det sedan står att du är uppkopplad med 130Mbit/s så har du en försämring av signalen någonstans kanske har en tjock vägg mellan dator och router? Denna försämring av signalen kan vara grövre än vad Windows säger.
Dessutom så är det inte normalt att komma upp i allt för höga hastigheter trådlöst men du bör nog kunna komma upp till ca 70Mbit/s(kanske mer) med en router och kort som ska klara N-Draft. Jag har själv testat detta och har då varit upp till ca 70mbit då jag hade datorn ca 2 meter från routern. Detta med en linksys WRT610N som enligt prisjakt har en överföringshastighet på 86Mbit/s även fast det är N-Draft.
Slutligen N-Draft och att den ska klara upp till 300Mbit är ingenting som säger att den gör det.
Citera
2008-11-10, 14:39
Medlem
Jag sitter ca 3 meter från routern med en gardin i fönstret som enda sak som är ivägen.

Det är en D-link Router DIR-635 och ett D-link USB-adapter jag fick till som jag kör genom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in