• 1
  • 2
2008-11-12, 20:47
Medlem
hesons avatar
Jag rekommenderar läroböcker i matlagning, "Laga mat - Hur man gör och varför" av Östen Dahlgren har jag. Idén är att försöka förstå den bakomliggande kemin snarare än försöka förstå detta via recept.

Matlagningsprogram är väldigt trevligt och inspirerande att titta på men man lär sig väldigt lite, dessutom är de smockfyllda med nedärvda matlagningsmyter. På tal om matlagningsmyter kan jag även rekommendera boken "Koka soppa på kemi" där Jan-Boris Möller krossar många sådana.
Citera
2008-11-12, 22:06
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heson
Jag rekommenderar läroböcker i matlagning, "Laga mat - Hur man gör och varför" av Östen Dahlgren har jag. Idén är att försöka förstå den bakomliggande kemin snarare än försöka förstå detta via recept.

Matlagningsprogram är väldigt trevligt och inspirerande att titta på men man lär sig väldigt lite, dessutom är de smockfyllda med nedärvda matlagningsmyter. På tal om matlagningsmyter kan jag även rekommendera boken "Koka soppa på kemi" där Jan-Boris Möller krossar många sådana.

Bra tips, men det ska vara Koka soppa på fysik. Tyvärr är boken knepig att få tag på. Slut på förlaget, och som grädde på moset är förlaget nedlagt.
Citera
2008-11-18, 02:06
Medlem
Egentligen handlar det om erfarenhet. Testa dig fram. Testa vad som passar ihop och vad som inte gör det. Om det är någon krydda du inte tycker om så behöver du inte använda den. Kokböcker är inte till för att man ska gå efter dem slaviskt, utan det är bara en grund.
Citera
2008-11-18, 02:31
Medlem
Doris1218s avatar
Som du skrev- Improvisera
Citera
2008-11-18, 08:38
Medlem
Muggs avatar
I "Rutiga kokboken" från ICA bokförlag finns en stor tabell med kryddor som kolumner och kötttyper/pasta/ris osv som rader. Sen är det markerat vilka kombinationer som passar ihop. Kan vara en bra start för nybörjaren.
Citera
2008-11-18, 13:33
Medlem
appe-s avatar
jag lagar mat såhär:
första gången jag använder en viss basvara följer jag gärna strikta recept, då jag inte riktigt vet hur det blir om jag ändrar det.
andra gången kanske jag visste att en viss krydda var god med ett annat kött som är liknande det nuvarande, så då testar man sig fram där.

till slut får man ..nästan som en omedveten koll på vilka saker som passar till vilka. här hemma äter vi nu mera mycket basmat (kött, kyckling, fisk, pasta och potatis), fast där det alltid blir en extratouch av något slag.

om man vill börja väldigt, väldigt enkelt är en sån sak som crème fraîche och allehanda en bra grej. du kan göra väldigt mycket utan att paja den, så att säga.

här har du en egen specialare att ta efter: (en tvåa på enkelhets-skalan (10))
två klickar crème fraîche (ungefär två deciliter)
en nypa vitpeppar, och lika mycket salt (efter smak, naturligtvis)
grovt hackad grön, gul, orange och röd paprika (1/4 av varje, kanske)

sedan är det bara att vraka i kryddskåpet. den här går att göra ypperligt god med antingen curry+timjan (och ovanstående) eller vitlök+svartpeppar (och ovanstående).

dvs, en gräddfil eller fraîche är enkel att börja med, likaså kryddorna.

och glöm inte, smaka MASSVIS!
Citera
2008-11-20, 18:17
Medlem
Non plus ultras avatar
fantasi

nästan all mat har en egen tillhörighet, pasta o tomat går bra ihop, fisk och dill eller vittvin, rött vin till kött. håller man sig inom dessa osynliga ramar så går det nästan alltid bra, menmen man lär sig av misstagen. använd fantasi och rätt råvaror. sparris, schalottenlök, persilja, stekt/klyft/bakad potatis, går till nästan allt. utgå från nåt enkelt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in