• 1
  • 2
2008-11-09, 14:14
Medlem
Gustavoss avatar
Tjena, jag och mitt band tänkte spela in några låtar snart och det finns en studio här som man kan hyra för en billig slant. men vi har inte råd att anställa en ljudtekniker och vi har ingen större erfarenhet av inspelning tidigare.

min fråga är , kan man pröva sig fram och få det att låta hyfsat utan någon kunnig ljudtekniker?
Citera
2008-11-09, 14:22
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavos
Tjena, jag och mitt band tänkte spela in några låtar snart och det finns en studio här som man kan hyra för en billig slant. men vi har inte råd att anställa en ljudtekniker och vi har ingen större erfarenhet av inspelning tidigare.

min fråga är , kan man pröva sig fram och få det att låta hyfsat utan någon kunnig ljudtekniker?

Eftersom ni inte kan studion och om det är en stor avancerad studio så: Nej.

Minns när jag började få ihop min hemmastudio... tog något år innan det började bli någorlunda bra och man lärt sig vettiga grejer.
Citera
2008-11-09, 14:22
Medlem
Kleptos avatar
Citat:

Ja det kan man göra! Är det så som du säger att ni hyr en studio så tror jag den har ganska bra ljud. Men de ni kan testa på studion är varje "S" ord asså det ska inte låta på micen typ "sss" ljud osv försök ställa den bra osv så ska de bli bra
Citera
2008-11-09, 14:26
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klepto
Ja det kan man göra! Är det så som du säger att ni hyr en studio så tror jag den har ganska bra ljud. Men de ni kan testa på studion är varje "S" ord asså det ska inte låta på micen typ "sss" ljud osv försök ställa den bra osv så ska de bli bra

Då måste man kunna använda en studio!
Även om man har en studio för miljontals kronor så blir det bara pannkaka om någon som inte kan något sitter bakom ratten.

Men du kanske bara testar att säga SSS i micken så blir det fett najs sen
Citera
2008-11-09, 14:30
Medlem
Gustavoss avatar
tack för svaren , kan passa på att fråga även hur mkt det kan tänkas att hyra en ljudtekniker för att spela in tre stycken låtar?

sen är det ju så att vi är inte ute efter någon toppkvalite, utan bara bra jämfört med t.ex att spela in med mobilen, tillräckligt bra för att man ska kunna slänga upp det på myspace. och, VILKA saker är det som går fel om man inte kan studion? vad kommer låta annorlunda?'
tack på förhand
Citera
2008-11-09, 14:31
Medlem
Apspektakels avatar
Rekomenderar nog att ni fixar en liten hemmastudio först.
Ett par tusingar så är ni good to go. Visst låter det inte lika bra som en riktig studio, men iom att ni inte kan någonting om inspelning sedan tidigare så spelar det ingen roll.
Plussidan är att ni lär er en hel del bra saker.
Citera
2008-11-09, 14:35
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apspektakel
Rekomenderar nog att ni fixar en liten hemmastudio först.
Ett par tusingar så är ni good to go. Visst låter det inte lika bra som en riktig studio, men iom att ni inte kan någonting om inspelning sedan tidigare så spelar det ingen roll.
Plussidan är att ni lär er en hel del bra saker.

Ett till plus är att ni kan använda den fler gånger och när ni vill.
Citera
2008-11-09, 14:37
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
tack för svaren , kan passa på att fråga även hur mkt det kan tänkas att hyra en ljudtekniker för att spela in tre stycken låtar?

sen är det ju så att vi är inte ute efter någon toppkvalite, utan bara bra jämfört med t.ex att spela in med mobilen, tillräckligt bra för att man ska kunna slänga upp det på myspace. och, VILKA saker är det som går fel om man inte kan studion? vad kommer låta annorlunda?'
tack på förhand

Jag tror en studio brukar kosta mellan 300 och 800 kr/tim med tekniker. Att spela in tre låtar kan ta kanske två dagar så...

4800 - 12800 för två dagar

Men å andra sidan brukar de kunna ha paketpris eller så kan man förhandla.
Citera
2008-11-09, 14:39
Medlem
Apspektakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Ett till plus är att ni kan använda den fler gånger och när ni vill.

Precis, det var så vi tänkte.
Vi la ner drygt 2 papp på ett ljudkort till datorn, sedan så hade vi mickar etc redan så det var bara att köra.
Men iom att ingen av oss kunde någonting direkt så tog det en jääävla tid, jag kunde bara lite grundläggande i cubase.
Men vi lärde oss en jävla massa som vi kommer att ha nytta av nästa gång vi ska spela in.
Citera
2008-11-09, 16:21
Medlem
Gustavoss avatar
såpass mkt pengar som 5-10 lakan har vi absolut inte råd att betala, och egentligen inte 2000 för en hemmastudio heller.. vi kommer väl bara behöva ett såntdär externt ljudkort med 8 portar pga vi ska spela in trummor också, cubase kan man nog ladda ner och cracka..

men låt säga att jag ställer frågan såhär : HUR bra kan det låtsa om vi hyr studion utan ljudtekniker och bara gör vad vi kan ?
Citera
2008-11-09, 17:05
Medlem
The Meatballs avatar
Citat:
men låt säga att jag ställer frågan såhär : HUR bra kan det låtsa om vi hyr studion utan ljudtekniker och bara gör vad vi kan ?
Det kommer att låta förjävligt om ni inte har förkunskaper. Först och främst så är inspelningsprogrammet en hel vetenskap för sig. Annan utrustning som till exempel mixerbord, mickar som ska kopplas rätt och liknande är ingen idé att börja pillra med om ni inte kan från början.
Det tar bara onödig tid, som resulterar i onödiga hyrkostnader.

Så mitt råd är att spara ihop så ni har råd med en ljudtekniker, eller hitta någon vänlig själ som gör det åt er gratis. Det tjänar ni mest på i längden.
Citera
2008-11-09, 17:07
Medlem
Jiis avatar
Citat:
såpass mkt pengar som 5-10 lakan har vi absolut inte råd att betala, och egentligen inte 2000 för en hemmastudio heller.. vi kommer väl bara behöva ett såntdär externt ljudkort med 8 portar pga vi ska spela in trummor också, cubase kan man nog ladda ner och cracka..

Sedan ska ni ha mikrofoner, stativ, sladdar, försteg (alt mixerbord), dämpning av inspelningsutrymme, monitorer, hörlurar, hörlursförstärkare, ett par di-boxar... Lycka till med att ladda ner den listan. Enbart bastrumsmikrofonen går ju på 2000 spänn för en standard 52:a. Åtta mickstativ kanske 1500, mikrofonsladdar kanske en hundring styck...

Citat:

Jag skulle bli förvånad om ni ens fick kopplat mikrofonerna till förstegen och sedan patchat till datorn.

Inse att ni försöker spara på fel ställe. Vänta en månad eller två med att spela in och spara ihop några tusen till. En duktig tekniker i en bra studio gör en bättre tvålåtarsdemo åt er på en dag än ni själva gör på en vecka.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in