2008-11-09, 11:06
Medlem
OlleVieros avatar
Jag dricker mycket kaffe och är hjärtligt trött på att brygga kaffe. Jag jobbar mycket hemifrån och då går en massa tid och så ska perkulatorn diskas och laddas hela tiden så jag har länge funderat på en egen kaffeautomat. Tänk så enkelt att bara gå förbi och ställa dit muggen och trycka på en knapp, så vips är kaffet färdigt.

Är det någon som har tips eller förslag på en mindre kaffeautomat till ett rimligt pris? Kan inte gärna ha en sån där 2 meter jättelåda som finns på de flesta arbetsplatser.

Är det mycket jobb att ha en sån där apparat? Hur ofta måste man rengöra den?
Citera
2008-11-09, 11:47
Medlem
Cantorass avatar
Jag tror inte att det finns någon kaffeautomat som kan brygga kaffe som kommer i närheten av det som du gör med din perkulator. Automatkaffe duger på jobbet men är ingeting som man vill dricka hemma.
Om maskinen inte maler bönorna själv blir kaffet gammalt efter någon dag - de med inbyggd kvarn gör bättre kaffe, men det är inte särskilt bra heller.
Det är en del jobb med kaffemaskin också - byta filter, fylla kaffe, etc, men är du ensam som använder händer det inte så ofta - tänk dock på att den måste kopplas till vattenledning.
Det finns dock andra alternativ:
1) Köp en Nespresso - ok kaffe, minimalt med jobb
2) Gör kokkaffe och köp en stor termos av bra kvalitet - koka på morgonen och du har kaffe hela dan. Kokkaffe är mycket varmare än bryggkaffe och klarar sig längre i termos
Citera
2008-11-09, 20:35
Medlem
Videotens avatar
Om du skall ha en bra och enkel automat så borde du satsa på en Jura Ena 3
Den har även kvarn.
Priset är dock närmare 7papp
men en snabb, enkel och kanonbra maskin
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto