2008-11-08, 17:20
Medlem
Backstab1s avatar
Som rubriken lyder, vart kan man köpa karpfisk redan nu?

mvh
Citera
2008-11-09, 17:34
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Backstab1
Som rubriken lyder, vart kan man köpa karpfisk redan nu?

mvh
Dom som har manuella fiskdiskar kan säkert ta hem om du vill ha.

Men nu äter vi knappt någon karp i Sverige mest ytlännniingar av div. slag som gör och ofta till jul av någon underlig anledning
Citera
2008-11-09, 17:38
Medlem
MadamMims avatar
Det är väl bara ungrare och rumäner som käkar karp? Bläh!
Citera
2008-11-09, 18:01
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MadamMim
Det är väl bara ungrare och rumäner som käkar karp? Bläh!
Nej, det är framför allt polacker och i viss mån tjecker. Har nog aldrig hört om rumäner som äter karp till jul .

Förresten. I en annan tråd sågar man pangasius. Karpen är av samma släkte. Dvs bottenlevande fisk. Karpen smakar något bättre än hajmalen/pangasius.

~Paul~
Senast redigerad av dePaul 2008-11-09 kl. 18:03.
Citera
2008-11-09, 18:26
Medlem
klybans avatar
Glöm inte tyskar dom har också karp på sitt julbord.

Jag antar att små karpar på max 5kg är att föredra.
Hur kan man bäst beskriva hur en karp smakar?

Man sumpar väl karp antar jag som man gör med de flesta fiskar av denna typ, men funkar mjölk till karp som den funkar till sutare?
Citera
2008-11-09, 20:01
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Glöm inte tyskar dom har också karp på sitt julbord.

Jag antar att små karpar på max 5kg är att föredra.
Hur kan man bäst beskriva hur en karp smakar?

Man sumpar väl karp antar jag som man gör med de flesta fiskar av denna typ, men funkar mjölk till karp som den funkar till sutare?
Ja, mjölken funkar väl. Dessutom har mindre karp bättre smak, eftersom den där typiska dysmaken inte är lika framträdande. Man sumpar karpen ca 2-3 dagar innan slakt.

~Paul~
Citera
2008-11-09, 20:21
Medlem
klybans avatar
Lite fundersam, hur fungerar mjölk att neutralisera dy smak?
Citera
2008-11-09, 22:01
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Lite fundersam, hur fungerar mjölk att neutralisera dy smak?
Det finns ett kort och ett väldigt långt svar. Rent generellt så handlar det om mjölkens diverse syror som påverkar proteinet i fiskköttet: http://www.mejeri.info/pages/_158.html

~Paul~
Citera
2008-11-09, 22:30
Medlem
Karp kan man köpa i Hötorget hallen i Stockholm vid Jul afton och Påsk.
Man avbenar och kokar Karpen och stoppar in den med en skål med rotfrukter med gelatin som löser i hett vatten och lägger in i kylskåpet över natten.
Nästa morgon äter man den klara Karpen med stark rotpeppar sås som man kan köpa i Hötorget hallen också.
Citera
2008-11-09, 22:56
Medlem
Dengues avatar
Härom året såg jag, precis innan jul, att Metro i Skärholmen hade karp i disken.
Citera
2008-11-09, 23:31
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Nej, det är framför allt polacker och i viss mån tjecker. Har nog aldrig hört om rumäner som äter karp till jul .

Förresten. I en annan tråd sågar man pangasius. Karpen är av samma släkte. Dvs bottenlevande fisk. Karpen smakar något bättre än hajmalen/pangasius.

~Paul~

Då vet jag att jag inte behöver prova karp. Ingen av dom där gräsätarfiskarna är väl ätliga utan att man sumpar och har sig? Lite som sjöfågel som äter fisk smakar tran och måste dra i mjölk eller svagdricka eller likande för att kunna ätas.
Citera
2008-11-10, 08:06
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sydneystockholm
1. Karp kan man köpa i Hötorget hallen i Stockholm vid Jul afton och Påsk.

2. Man avbenar och kokar Karpen och stoppar in den med en skål med rotfrukter med gelatin som löser i hett vatten och lägger in i kylskåpet över natten.

3. Nästa morgon äter man den klara Karpen med stark rotpeppar sås som man kan köpa i Hötorget hallen också.
1. I de nämnda länderna äter man tratidionellt karp till jul. Till påsk blir det oftast lamm, kanin/hare och ibland fågel.

2. Man filéar inte bort benen på karpen. Den fjällas, tas ur och huvudet skärs av. Fisken delas sedan på tvären i tjocka skivor. Däefter kokar man den i saltat vatten och grovskuren lök kryddpeppar, lagerblad och vitpepparkorn - inklusive huvudet. Man tillsätter inte gelatin, eftersom karpens kolagen (i bl a benen och huvudet) bildar gelén automatiskt när kokvattnet har svalnat.

3. När det gäller de olika recepten så skiljer det lite från Tjeckien och södra Polen jämfört med centrala och norra delarna av Polen. I den förra gruppen (södra Polen, Tjeckien, Slovakien och till viss del Ukraina) så äter man karpen tillsammans med en tjock, mörk sås lagad på mjukt pepparkaksbröd, salt, socker, vinäger och russin! Man äter också huvudet! Skinnet kasseras dock oftast.

~Paul~
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in