2008-11-08, 17:08
Medlem
AnnaAnderssons avatar
Vad ska jag göra med mitt fynd på 500 gram högrev? Jag har funderat på köttsoppa eller gryta med morötter, lök, grädde osv. eller kalops fast det äter jag allt för ofta. Har någon ett spännande/annorlunda förslag? Det ska bara vara mat till mig själv så jag får ut ca 3 rätter av köttbiten om jag vill.
Citera
2008-11-08, 17:29
Bannlyst
Italiensk gryta

Citat:
Ursprungligen postat av AnnaAndersson
Vad ska jag göra med mitt fynd på 500 gram högrev? Jag har funderat på köttsoppa eller gryta med morötter, lök, grädde osv. eller kalops fast det äter jag allt för ofta. Har någon ett spännande/annorlunda förslag? Det ska bara vara mat till mig själv så jag får ut ca 3 rätter av köttbiten om jag vill.

Här kommer ett spännande tips!!

500gram högrev
1 msk olja
1 vitlöksklyfta, pressad
1 gul lök, grovhackad
1 burk krossade tomater
2 msk tomatpure
1 köttbuljong
2 tsk honung
salt
svartpeppar
1 tsk rosmarin, om man vill
0,5 dl persilja, finhackad
strimlat citronskal

Fräs lök och vitlök i olja i en gryta. Tillsätt tomater, tomatpure, buljong och honung. Låt grytan få ett uppkok. Lägg i köttet i omgångar och koka upp. Salta och tillsätt kryddorna och låt grytan sjuda tills köttet känns mört, ca 45 minuter. Dekorera med persilja och citronskal. Servera med pasta eller ris.

Smaklig måltid! Garanterat gott är det.
Citera
2008-11-08, 17:33
Medlem
Bultmans avatar
Högrev - segt som bara den och smakar lever. Ingen höjdare precis. Skär det i små bitar, koka länge och blanda ut det så mycket som möjligt.
Citera
2008-11-08, 18:43
Medlem
Gulasch

500 g högrev
500 g gul lök i skivor

2 msk olivolja
2 vitlöksklyftor (skivad)
1 msk kummin (hela frön)
2 tsk torkad timjan
3 msk torkad delikatesspaprika
1 citron (skal och saft)
Salt och nymalen svartpeppar

Stöt alla torra kryddor i en mortel tills kumminfröna krossats lite. Lägg lök i en bunke och fördela hälften av kryddorna, citronen, vitlöken och oljan över löken och jobba in i löken med händerna. Lägg lök och kryddblandningen i botten av en gjutjärnsgryta eller motsvarande. Stycka högreven till grytbitar i kalopsstorlek.Ggör likadant med köttet som med löken med resten av kryddorna och oljan. Fördela köttet i ett jämnt lager över löken i grytan och sätt på ett lock. Kör på medelvärme i ca 3 timmar. Smaka av med salt och peppar och ev. citron.
Löken kommer släppa mycket vätska men om man efter någon timme tycker ett det är för torrt så tillsätt några matskedar vatten.

Servera med ett rustikt bröd och någon slags syrad grädde.
Citera
2008-11-08, 18:55
Medlem
En äkta chili con carne blir bäst på högrev. Se till att koka köttet länge så det blir mört och börjar trilla sönder.
Asgott.
Citera
2008-11-08, 20:07
Medlem
Snoppgandalfs avatar
Boeuf Bourgignon, utan tvekan.
Jag gjorde det själv ikväll faktiskt, och det blev super. Men det kräver ju att du har lite rödvin hemma, som du inte vill dricka upp :P
Citera
2008-11-08, 20:18
Medlem
Cosmic Kids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bultman
Högrev - segt som bara den och smakar lever.

Seriöst, vad har du käkat för högrev egentligen? Högerev är kanon, se bara till att koka det riktigt länge...
Citera
2008-11-08, 22:29
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bultman
Högrev - segt som bara den och smakar lever. Ingen höjdare precis. Skär det i små bitar, koka länge och blanda ut det så mycket som möjligt.
Hahaa, sållar mig till skaran som ställer sig tveksam till om du har ätit högrev över huvud taget. Om du har gjort det så är jag helt säker på att du har misslyckats med tillagningen.

Högrev är en av de bättre styckningsdetaljerna när det gäller grytor av olika slag, såsom:
  • Gulasch
  • Boef Bourgignon
  • Kalops
  • Svampgryta
  • I tomatsås
  • Rödvinsmarinerad

osv, osv.

Den är också fin i köttsoppa. Det som tar tid är att koka själva kolagenet mjukt så att köttet inte är segt. Det brukar ta ca 1½ till 2 h beroende på hur stora bitar man har skurit.

~Paul~
Citera
2008-11-08, 23:35
Medlem
skinner5000s avatar
Dillkött i lergryta blir grymt gott om man gör det med högrev.
Citera
2008-11-09, 09:36
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skinner5000
Dillkött i lergryta blir grymt gott om man gör det med högrev.
Ja, det blir också mycket gott. Har du testat lamm till dillkött i lergryta?

~Paul~
Citera
2008-11-09, 09:45
Medlem
trewqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
  • Svampgryta

~Paul~

Har du något recept?
Citera
2008-11-09, 10:04
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trewq
Har du något recept?
Jag har inget speciellt recept, snarare en variant på kalops med svamp i.

Den går till i grova drag såhär:

Skär stora tärningar av högreven och bryn den runt om i smör. Pudra över lite vetemjöl och skär ner stora bitar gul lök. Släng i några korn kryddpeppar, nymalen vitpeppar och några lagerblad. Rör om och addera en näve torkad blandsvamp (!). Häll på vatten så att det precis täcker.

Koka nu tills köttet är sett genommjukt. Addera sedan färsk eller frusen blandsvamp och låt puttra i ca 2 minuter till. Toppa med färsk, hackad persilja.

Observera att det inte skall vara morötter i den här varianten.

Serveras med kokt eller pressad potatis.

~Paul~
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in