2008-11-08, 15:19
Medlem
Vill ha lite bakåtkompabilitet, för att lira oldie-spel som inte funkar på XP/Vista.

Nej, rekommendera inte DOSbox eller något annat.

Går det att installera och köra Windows 98 på datorer med dubbelkärnig processor, 2 gigabyte ram och SATA? Eller är det kört?
Citera
2008-11-08, 15:23
Medlem
RasNeguss avatar
Tror det är kört. Dom flesta har ju problem med att installera Xp på Vista datorer ju. Vad har du förresten?
Kolla blocket annars. Du kan säkert hitta nån gammal dator för några hundringar där.
Citera
2008-11-08, 18:11
Medlem
Twofishs avatar
Efter att ha googlat lite snabbt verkar det som om win98 (se) går att installera på dual core men bara utnyttjar ena kärnan.
Det verkar också finnas en del sata-drivrutiner för win 98se.

VMware har väl stöd för accelererad 3d nu för tiden, så varför inte testa det först?
Citera
2008-11-08, 18:15
Bannlyst
jag gissar på att det borde finnas någon emulator eller något? Annars kan du alltid välja att köra program i "win 98"-läge. När jag själv har försökt detta (på xp) så har inte alltid gamla spel fungerat att spela dock.

Ett sånt spel var LBA (little big adventure) som jag, nu när jag tänker på det lyckades få igång trots allt i slutändan.. hehe, grymt bra spel

Hälsa Qbert från mig!
Citera
2008-11-08, 19:10
Medlem
Twofishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyNameIsNobody
jag gissar på att det borde finnas någon emulator eller något?

Jo både dosbox och vmware är just emulatorer.

Anledningen till att man inte vill köra i en virtuell maskin är oftast bristen på 3d accelerering. T.ex. virtual pc emulerar ett S3 Trio på 4mb vilket inte duger till mycket.
Citera
2008-11-08, 19:14
Medlem
Slingshots avatar
Installera Win98 med hjälp av Microsofts Virtual PC o lira på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in