2008-11-09, 15:00
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jo, de är enbart skriftspråk. Det finns en hel del människor, i synnerhet i oslotrakten, som pratar ett talspråk som följer bokmålet mycket nära. Däremot finns det mycket få människor vars talspråk följer nynorsk lika nära. Människor som skriver nynorsk talar i allmänhet sin egen lokala dialekt, som kan vara nog så utpräglad, och inte den cocktail mellan olika dialekter som nynorsk utgör.

Okej, då förstår jag. Jag har tidigare trott att man talar ena varianten i exempelvis Stavanger och den andra i exempelvis Oslo. Känner ett gäng norskor (skulle iofs kunna fråga dem, men det är inte lika omständligt ) där ena tjejen talar helt obegripligt [i min mening] jämfört med de andra tjejerna, och hon kommer från en by bara några mil längre bort än den de andra kommer från... Har alltid antagit att hon talar det ena och de andra det andra.
Citera
2008-11-09, 16:36
Medlem
Tjennstroums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tevildo
Bokmål och nynorsk är skriftspråk. Norskan är - oavsett - ett västnordiskt språk; svenskan och danskan är östnordiska.
Snark, väst och öst är en riktigt kass indelning av de nordiska "språken". Hela Skandinavien formar ett dialektkontinuum.
Citera
2008-11-09, 19:32
Medlem
Tevildos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjennstroum
Snark, väst och öst är en riktigt kass indelning av de nordiska "språken". Hela Skandinavien formar ett dialektkontinuum.

Ja, det är helt visst och sant - precis som alla andra språk (inom samma språkfamilj) också gör det. Men i så fall blir väl hela diskussionen om språk meningslös?

Man kan ju titta på saker som exempelvis kongruens och inse att fenomenet ser olika ut beroende på vilket språk som skrivs (och i vissa fall talas). Jag tror inte att olika klassificeringar av språk är helt av ondo.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in