Citat:
Nej, det är inte den källan jag syftade på. Jag visste inte ens att den artikeln fanns. Jag har ingen aning om vad Rovielli anser om den fria viljan och artikeln tillför inget nytt om detta. Jag antar att han har en ganska traditionell syn på kvantmekaniken och varför skulle han inte ha det? Kvantmekaniken har inte tillkommit för att lösa problemet med den fria viljan. Vad jag syfta på var Roviells arbete med RQM och ”retroactive event determination”.
Jag misstänker, att då Rovielli verkar klamra sig fast vid den fria viljan i form av kompatibilismen, så skulle han ha hoppat på ett kvantmekaniskt stöd för fri vilja omedelbart.
Han redogör tydligt, i artikeln ovan, varför fri vilja och kvantmekanik inte är kompatibelt. På mikronivå har du indeterminism i form av statistiska utfall. På makronivå har du determinism. Slump lämnar inget utrymme för fri vilja. Inte heller gör determinismen det. Definitionen av fri vilja jag talar om nu är den metafysiskt libertarianska, vilket är den enda som inte bara försöker att omdefiniera begreppet.
Citat:
Kvantmekaniken öppnar däremot upp för en ”retroactive event determination” vilket är en vetenskaplig förutsättning för att förklara den fria viljan. Som jag skrev tidigare vet jag inte hur vi ska bevisa den fria viljan men det finns nu inget i vetenskapen som hindra oss att anta att det finns en fri vilja.
Retroactive event determination stödjer fri vilja exakt hur? Förklara.
Citat:
Jag har också svårt att tro att evolutionen har framkallat en illusion av fri vilja om det inte finns ett syfte för den, dvs. en ökad överlevnad. Den fria viljan ger oss en möjlighet att bryta determinismen och därmed en möjlighet till evolutionära språng som gynnar din överlevnad.
Jag håller med om att det skulle vara evolutionärt gynnsamt att kunna bryta mot fysikens lagar, men vi ser inte djur som kan magi bara pga detta. Vi är begränsade till det spelrum som naturen ger oss.
Det finns en tydlig evolutionär vinst med en möjlighet till eftertanke och att kunna omvärdera och reflektera över sina beslut. Speciellt för varelser som besitter en nisch som kräver kraftfulla hjärnor, samarbete och planering.
Vår förmåga att reflektera och second-guessa våra tankar betyder inte att vi har en fri vilja. Värdet av denna förmåga existerar oberoende av huruvida fri vilja är sann eller inte. Det betyder bara att vårt beslutsfattande har flera nivåer, och att vissa av dem är medvetna.
Det finns en annan intressant diskussion här, som vi närmar oss, nämligen diskussionen om vad poängen med att ha ett medvetande är egentligen.
.