2012-06-03, 20:53
Medlem
EarlOfWarwicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lfh
Bara för att vi inte vet vad det är som orsakar något betyder inte att det är slump.

"Jag kan inte förstå eller förklara varför vissa saker sker och för mig verkar dessa ologiska. Jag tänker dock utan egentlig grund anta att det finns principer som bygger på logik och matematik som bestämmer allting, trots att jag inte gör några anspråk på att förstå dem."

För mig verkar detta ganska ologiskt; hur kan du försvara denna syn?
Citera
2012-06-03, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bisarro
Anser du att människan har fri vilja?
Inte det minsta, vi styrs av arv, miljö och drifter, precis som alla andra djur. Men att vi saknar fri vilja är inte detsamma som att vi är förutsägbara.
Citera
2012-06-04, 12:53
Medlem
KTM_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fanrunkarn
Inte det minsta, vi styrs av arv, miljö och drifter, precis som alla andra djur. Men att vi saknar fri vilja är inte detsamma som att vi är förutsägbara.

Allt styrs alltså av lagar... Inom dessa lagar har vi begränsad "fri vilja". Alltså: ingen fri vilja
Citera
2012-06-04, 13:17
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EarlOfWarwick
Det skulle mycket riktigt vara konstigt att välja evigt lidande, men två invändningar finns. För det första, om det inte finns någon moralisk överhet att straffa oss (t.ex. en Gud) kan vi göra vad vi vill utan att straffas och kan därför bli massmördare utan någon risk för evigt lidande. Ditt argument förutsätter således teism.
För det andra: ja, det är ologiskt men vem har sagt att människor alltid fattar logiska val? Logisk sanning har ingenting att göra med mänskliga val.
Läs inlägget igen så förstår du att mitt argument inte förutsätter teism.
Citera
2012-06-04, 17:10
Medlem
EarlOfWarwicks avatar
Citat:
Läs inlägget igen så förstår du att mitt argument inte förutsätter teism.

Jag förstår att du tog det exemplet för att visa på ett möjligt scenario, men utan någon moralisk överhet som dömer oss stämmer inte ditt resonemang.
Citera
2012-06-04, 17:15
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Jag förstår att du tog det exemplet för att visa på ett möjligt scenario, men utan någon moralisk överhet som dömer oss stämmer inte ditt resonemang.
I inlägget skrev jag också: "Om människan har fri vilja, men inte bör kunna ställas till svars inför gud, undrar jag varför." (Spelar ingen roll om det är en tänkt gud eller en riktig.) Kan du svara på det?
Citera
2012-06-04, 17:46
Medlem
EarlOfWarwicks avatar
Citat:
I inlägget skrev jag också: "Om människan har fri vilja, men inte bör kunna ställas till svars inför gud, undrar jag varför." (Spelar ingen roll om det är en tänkt gud eller en riktig.) Kan du svara på det?

Om vi har fri vilja skulle vi kunna ställas till svars, då vi vore moraliskt ansvariga för våra handlingar, men om denna Gud är tänkt har vi ju inget att oroa oss över. Frågan gäller inte om vi skulle kunna bestraffas eller inte, utan om vi kommer att bestraffas eller inte. Om det inte finns någon Gud kommer vi inte att bestraffas.
Citera
2012-06-04, 18:48
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Om vi har fri vilja skulle vi kunna ställas till svars, då vi vore moraliskt ansvariga för våra handlingar, men om denna Gud är tänkt har vi ju inget att oroa oss över. Frågan gäller inte om vi skulle kunna bestraffas eller inte, utan om vi kommer att bestraffas eller inte. Om det inte finns någon Gud kommer vi inte att bestraffas.
Men det där med massmördare var ju bara ett exempel. Om du byter ut massmördare mot fotbollsspelare så fungerar det också på det sättet att man väljer någonting. Om man lever tusen gånger i samma kropp och tid, med exakt samma förutsättningar, varför skulle man då välja olika saker från liv till liv om man hade fri vilja? Varför skulle man inte alltid välja samma sak, så att varje liv blev exakt likadant (bortser nu från slump)? Och om man skulle välja olika saker från liv till liv, vad beror det på? Eller det kanske inte beror på något alls, eftersom man har fri vilja?
Citera
2012-06-04, 21:35
Medlem
EarlOfWarwicks avatar
Citat:
Men det där med massmördare var ju bara ett exempel. Om du byter ut massmördare mot fotbollsspelare så fungerar det också på det sättet att man väljer någonting. Om man lever tusen gånger i samma kropp och tid, med exakt samma förutsättningar, varför skulle man då välja olika saker från liv till liv om man hade fri vilja? Varför skulle man inte alltid välja samma sak, så att varje liv blev exakt likadant (bortser nu från slump)? Och om man skulle välja olika saker från liv till liv, vad beror det på? Eller det kanske inte beror på något alls, eftersom man har fri vilja?

Jag måste säga att jag tycker att det här är ett typexempel på en icke-fråga.
Om man hade valt samma sak under samma förutsättningar finns det inget som skiljer ett deterministiskt universum från ett där männiksor har fri vilja.
Om människor har fri vilja väljer de annorlunda just därför att de har fri vilja. Återigen, om de hade valt samma sak om och om igen under samma förutsättningar skulle det peka mot determinism.
Citera
2012-06-04, 23:48
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Jag måste säga att jag tycker att det här är ett typexempel på en icke-fråga.
Om man hade valt samma sak under samma förutsättningar finns det inget som skiljer ett deterministiskt universum från ett där männiksor har fri vilja.
Om människor har fri vilja väljer de annorlunda just därför att de har fri vilja. Återigen, om de hade valt samma sak om och om igen under samma förutsättningar skulle det peka mot determinism.
Jo, därför att om människan hade haft fri vilja, hade man inte gjort samma val av alla gånger.
Citera
2012-06-05, 22:36
Medlem
Bisarros avatar
EarlOfWarwick, om alla tusen liv är exakt lika dana och personen ifråga väljer exakt samma val i alla liv, har det då inte att göra med kausalitet? På vilket sätt har man då fri vilja? Du säger ju själv att alla val borde bli samma eftersom allt annat ser lika dant ut i alla tusen liv, alltså antyder du ju att ens val styrs av orsaker, man är således inte fri i viljan.
Citera
2012-06-05, 22:49
Medlem
EarlOfWarwicks avatar
Citat:
EarlOfWarwick, om alla tusen liv är exakt lika dana och personen ifråga väljer exakt samma val i alla liv, har det då inte att göra med kausalitet? På vilket sätt har man då fri vilja? Du säger ju själv att alla val borde bli samma eftersom allt annat ser lika dant ut i alla tusen liv, alltså antyder du ju att ens val styrs av orsaker, man är således inte fri i viljan.

Nu är jag extremt förvirrad kring vad du tror är sant och falskt.

Jag tror inte att människan väljer samma sak under samma förutsättningar om människan har fri vilja. Jag fick intrycket av att du trodde detta och försökte argumentera emot dig. Med fri vilja väljer vi olika saker under samma förutsättningar.

Om man väljer exakt samma sak varje gång under likadana förutsättningar är det determinism och INTE fri vilja.

Så?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in