2008-11-07, 10:56
Medlem
SLOBs avatar
Hej!

Jag håller på och försöker få en gammal laptop att spela med Dreamlinux (brasiliansk debianbaserad dist för klena datorer). Allt funkar, men jag har lite problem med 3g modemet. Med hjälp av senaste betan av Vodaphones drivrutiner så kan jag ansluta - med det lilla quirket att jag måste köra sudo först. Kör jag programmet rent så hänger det. Jag misstänker att det är ett rättighetsbekymmer, men jag är värdelöst på sånt och skulle behöva lite assistans.

/S
Citera
2008-11-07, 15:09
Medlem
Får du några errors när du kör programmet utan sudo?
Citera
2008-11-08, 14:48
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -198
Får du några errors när du kör programmet utan sudo?

Inte längre. Omedelbart efter installation fick jag:

Citat:
Vodafone Mobile Connect Card driver for Linux needs the following files and dirs with some specific permissions in order to work properly: /opt/vmc/etc/ppp/peers should be readable and writtable by group vmc

Jag kollade då rättigheterna (och här kommer då min svaghet som linuxanvändare) och fick:

Citat:
The folder permissions are inconsistent, you may not be able to work with files in this folder

När jag körde thunar med sudo fick jag alternativet:

och alternativet "Correct folder permissions", vilket jag då tryckte på. Efter det försvann felmeddelandet när jag körde VMCCD, men det hänger sig alltså. Om jag inte kör med sudo.
Citera
2008-11-17, 14:42
Medlem
SLOBs avatar
Problem löst och det kan bero på en av två åtgärder jag gjorde:
1. Använde det senaste stabila .deb-paketet, istället för beta.run filen
2. Tog bort pin-koden på sim-kortet.
Nu går det som tåget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto