Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-11-06, 21:33
  #1
Medlem
micaeles avatar
Yo!

Jag har en äldre IDE-disk i ett USB-kabinett. För ett tag sedan åkte det kabinettet ner i golvet (ett fall på ett par decimeter), tyvärr medans disken var igång och användes.
Efter detta fungerar den föga förvånande inte så bra - label på disken returnerar rappakalja, och någon partition finns inte kvar. Det är fel på allt från fillängder till rapporterade utrymmen.
Jag har provat att titta på den med Partition Magic och liknande program, men dom kan inte genomföra sökningar efter filer som går att rädda, utan fallerar själva med allsköns felkoder när man ska inspektera disken eller utföra någon operation.

Hur ska jag gå tillväga för att försöka hitta något överlevande? Går det ens att rädda något, eller är allt väck iom att MFT troligen är förstört?
Citera
2008-11-06, 21:59
  #2
Medlem
Tomorrow Knowss avatar
Hm jag skulle gissa på att läshuvudena skadades.
Jag har svårt att tro att disken i sig kan skadas på det sättet.
Lämna in den till en PC butik eller liknande som kan byta ut diverse hårdvara och kolla om det hjälper.
Citera
2008-11-07, 10:08
  #3
Medlem
micaeles avatar
Om den har åkt i golvet finns väl risken att läshuvudena har skadat skivorna?
Det är inte aktuellt att lämna in den, tyvärr, av olika anledningar.

Vad jag mest är ute och undrar efter är ifall någon kan rekommendera något program som har möjlighet att sopa disken efter överlevande filer.
Citera
2008-11-07, 18:08
  #4
Medlem
Tomorrow Knowss avatar
Citat:
Om den har åkt i golvet finns väl risken att läshuvudena har skadat skivorna?

Skadade läshuvuden kan mycket väl skada disken. Har du hört gnissel eller annat oljud från disken sen olyckan?

Citat:
Vad jag mest är ute och undrar efter är ifall någon kan rekommendera något program som har möjlighet att sopa disken efter överlevande filer.

Inget program kan fungera om läshuvudena är skadade.

Ta och posta felmeddelandena du får här.
Citera
2008-11-07, 18:28
  #5
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomorrow Knows
Skadade läshuvuden kan mycket väl skada disken. Har du hört gnissel eller annat oljud från disken sen olyckan?
Nix, den låter frisk och kry. Partition Manager säger sig kunna formatera, men jag vill inte ta den utvägen för att se om den fortfarande fungerar innan jag har kunnat gjort något försök att rädda det som finns.

Citat:
Ta och posta felmeddelandena du får här.
Will do.
Citera
2008-11-08, 08:38
  #6
Medlem
Spikeys avatar
Se för fan till att plocka ut disken ur USB-lådan och koppla in den på en IDE-kanal direkt på moderkortet. Då är iaf en felkälla eliminerad. Kör inga program mot disken före du gjort detta, du kommer att trasha filsystemet om det skulle råka vara fel på USB-kabinettet...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback