Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-11-06, 18:07
  #1
Medlem
Tja!

Jag har ett problem med min dator då.

Jag har kopplat ur min HDD och sen när jag kopplade in den igen , ( kopplat in den helt rätt) för det fanns bara en sladd i datorn som passade in där och en annan blå sladd som är liten och båda ändarna är likadana så inget fel där.


Men när jag startar datorn och efter " DELL " grejjen i början laddats så kommer detta " Primary drive 0 not found. Strike the F1 key to continue, F2 to run the setup utility."

Jag har provat att den ska starta med CD skiva först eftersom jag ska formatera HDDn nu hade jag tänkt.

Men inte startar den från skivan inte.
Sen när jag själv kan välja "manuellt " mellan 5 olika altenativ och väljer " Boot from IDE-CDROM " så kommer det upp " Strike F1 to continue o det där "

O när jag går in på det så efter att jag väntat så kommer det upp" Tryck RETUR för att formatera " och sen andra altenativ som att R Reparare osv, men på vad jag än klickar på så står det sen direkt efter " Hittar ingen hårddisk "

Och när jag provar gå in hit igen så visas det " klicka på F6 för att installera SCIS " o då klickar jag på det o väljer " installera lagringsenhet " och det gör den i några sek sen kommer jag till menyn där jag kan välja om jag ska formatera eller inte. Och det står fortfarande att jag itne har en hårdisk då.

HAR INGEN ANING OM HUR JAG SKA GÖRA!

Sen har jag bara EN hårddisk och den är kopplad till SATA-1 på moderkortet? Ska den till SATA 2 kanske?
Aja ingen aning. Asjobbigt! Jag brukar annars vara datakunnig och kunna lösa sånt här men nu kan är jag totalt lost eftersom den itne hittar någon hårddisk.

Någon som orkar hjälpa mig ;/ ?
Citera
2008-11-06, 18:14
  #2
Medlem
sommarlovs avatar
Måste ställa en motfråga:
Är flashback gratissupport eller forum?
Citera
2008-11-06, 18:24
  #3
Medlem
har du ens kopplat in strömmen till hårddisken? det är ju inte bara 1 kabel till den.

annars har du tagit sönder hårddisken.. varför skulle du in där o gräva från första början? bara dumt när du uppenbarligen inte kan någonting om komponenter.
Citera
2008-11-06, 18:24
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bala
Aja ingen aning. Asjobbigt! Jag brukar annars vara datakunnig
Du menar att du är datorkunnig?

Vad gjorde du med disken när du plockade ut den? Inget?
Du har inte använt den i en RAID-setup eller liknande?

Låter nämligen i min mening som att MBR är skadat på disken av någon anledning.

Har dess värre ingen större hjälp, hade jag varit du hade jag satt i en linux live-cd i datorn (finns en del bra diagnosteringsverktyg där) och kollat runt lite. Chansen finns ju att disken har krashat (= gått sönder)
Citera
2008-11-06, 19:32
  #5
Medlem
Asså hela grejjen va att datorn typ dog och det blev BlueScreen, och jag ville verkligen INTE formatera om den eftersom jag hade viktiga saker på den, så jag satte in HDDn på en annan burk och då förde han över den viktiga informationen som fanns på min HDD till hans så han kan ha den där tills jag formaterat om min HDD sen när jag kommit hem. OCh när jag har formaterat var det tänkt att han skulle lägga över allt mitt skit på en extern som jag sedan skulle låna och sen föra över allt igen, så det blir som vanligt.

Men nej nej ! När jag sedan kopplar in HDDn så kommer det jag skrev innan fram ; (
Citera
2008-11-06, 22:38
  #6
Medlem
jerryleelviss avatar
Nu vet jag inte vilken bios du har eller hur konfigurationen såg ut från början men kolla i setupen (f2) under drives. Om diskhanteringen står som raid så ändra den till legacy.
Citera
2008-11-07, 02:51
  #7
Medlem
ziphens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bala
Jag har kopplat ur min HDD och sen när jag kopplade in den igen , ( kopplat in den helt rätt) för det fanns bara en sladd i datorn som passade in där och en annan blå sladd som är liten och båda ändarna är likadana så inget fel där.
......................
Sen har jag bara EN hårddisk och den är kopplad till SATA-1 på moderkortet? Ska den till SATA 2 kanske?
Aja ingen aning. Asjobbigt! Jag brukar annars vara datakunnig och kunna lösa sånt här men nu kan är jag totalt lost eftersom den itne hittar någon hårddisk.

Någon som orkar hjälpa mig ;/ ?

Är du verkligen så "datakunnig" som du tror dig vara?
Jag börjar fundera på ifall du verkligen använder SATA?
Efter mina 2 första funderingar så funderar jag på ifall du verkligen satt i allt rätt?
(Antagligen så kan jag inte få ett korrekt svar på sista frågan)
Citera
2008-11-07, 05:39
  #8
Medlem
tempeZZts avatar
Kan man inte skilja på data och dator så är man definitivt inte ett smack kunnig inom området.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback