2008-11-06, 14:01
Medlem
Ja nu är det så att jag har möjlighet att föreslå en kontraktsbehandling istället för en fängelsevistelse.

Jag undrar således om nån suttit där och om det är ett bra "hem"?
Citera
2012-08-03, 05:03
Bannlyst
Ledsen för bump.

Jag har suttit där en kortare tid innan jag drog därifrån...

Ett väldigt bra HVB-hem egentligen.. men cirkulerar även mycket droger kring där.

Personalen är gamla bank/värdetransport-rånare och tjackisar.

Spelar nog ingen roll på vilket HVB-hem/behandlinghem du än hamnar på. I slutändan är det du själv som ska ta beslutet att sluta missbruka narkotika/vara kriminell eller så fortsätter du..

Jag valde det sistnämda och är inte missnöjd med beslutet efter allt jag gått igenom.
Citera
2012-08-04, 12:54
Medlem
Ett ex till mig satt där, jag var dit och hälsade på, det här är typ 14 år
sedan, då undrade dom varför jag hade antidepp och satt ock klagade
över det. Verkar vara ett ställe för mest yngre. Verkar rätt fritt.

F.ö jobbade mitt ex där ett tag, gammal tjackis...
Citera
2014-11-20, 13:31
Medlem
Hej!

Jag har varit på HVB-hemmet Granby Storgård under 1 års tid. Var där för kontraktsvård istället för fängelsestraff.

När jag kom dit så kände jag att detta inte var något för mig. Jag upplevde att behandlingshemmet var mycket inriktad mot problematiken droger. Min problematik var kriminalitet och jag har aldrig tagit droger själv. Men jag valde att stanna kvar och slippa sitta på kåken.

Jag deltog så mycket jag kunde, men eftersom deras samtal/gruppsamtal oftast handlare om droger så fick jag istället jobba i deras kök och hitta på andra sysselsättningar. Jag tror jag var den första där utan någon drogproblematik.

Jag bodde i Vallentuna som de senare la ner och flyttade till en enorm villa i Upplands Bro. Vi fick ha telefoner och internet på kvällstid tills man skulle gå lägga sig. Flesta i personalen var bra, men det fanns självklart några få stolpskott.

Under tiden jag satt där kändes det som jag gled på en räkmacka, vilket jag gjorde. Jag behövde inte gå på alla de drogprogrammen de har utan satt mest och jobbade. Jag hade så mycket fritid att jag startade ett företag och även anställde en person som jag satt med. Vi drev ett e-handelsföretag och det var hur kul som helst. Jag och den här killen skötte oss så bra att vi fick flytta ut till deras Annex, en stor röd villa med vita knutar. Där bodde vi själva, handlade, jobbade mm. Min verksamhet satte igång och drog in mellan 10-12 miljoner i omsättning per månad och vi körde på. Jag blev utskriven på sommaren för att fortsätta med mitt liv.

Det jag har förstått i efterhand är att Granby har gett mig helt andra värderingar, tankar och även moral. Jag började tänka på ett helt annat sätt än bara snabba pengar.

Jag kan liksom inte förklara hur det har gjort det, men de har lyckats med mig iallafall. Jag fick bra och ärlig stöd från dem. Så länge jag gav dem respekt fick jag tillbaka det. Därav gick det där året väldigt snabbt. Jag kan erkänna att jag ibland kan sakna det där familjekänslan de levererade och allt annat. De fick mig att bli vuxen helt enkelt.

För det mesta hade jag det kul men ändå lärorikt. Det är inte som ett vanligt hem där man blir inslängd och de ska tjäna massor av pengar på dig. Utan de satsade väldigt mycket på oss och framförallt ville de att det skulle gå bra för oss.

Jag kan erkänna att jag gjorde en del dumma saker där också när jag var inskriven. Jag fick en del permis på tre dygn med bestämda platser som redan var planerad av mig och godkända av frivården. Men jag drog en gång till Holland, en annan gång till England och sista gång till Paris. Självklart visste de inte det, men de kontrollerade inte riktigt det. Även hade jag min bil där så var ute några kvällar/nätter i sthlm o festade och körde hem innan de vaknade.

Bra ställe, jag rekommenderar verkligen HVB hemmet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in