Vanligtvis brukar vi bara bygga ett vanligt litet hus med lite glasyr och florsocker på, men sist vi firade jul med hela släkten hemma hos oss (var fjärde år) så ville jag slå på stort.
Tanken var en katedral, stommen formad som ett kors, med ett högt, runt (8-kantigt blev det) torn i mitten av korset, där alla gavlar/flyglar möts.
Ritade och räknade på hur det skulle se ut i många timmar, sen klippte jag ut vanliga pappersbitar för alla bitar. Märkte att vissa saker, som tornets högst topp (som blev 4-hörnig, ändrade form i mitten^^) var lite feldimensionerade, så de fick jag göra om.
Började baka pepparkakorna ungefär 4 dagar innan julafton och fixade till kanterna med ett rivjärn. Inte ett sånt där "multirivjärn" utan ett tunt med bara en sida, med små hål. Funkade skitbra faktiskt, pepparkakorna blev väldigt raka och gick inte sönder
Det tog tyvärr mer tid än jag hade tänkt mig, då jag på julafton fortfarande inte var klar med allt. Alla bitarna var klara och så, men jag höll fortfarande på att limma ihop dem med det klassiska brända sockret.
Dum som jag är hade jag för stora bitar på den korsformade delen, så en vägg gick sönder, men det var bara att "sockra" fast lite kartong på baksidan så fixade det sig.
Här är en bild på alla delar, innan de blivit filade.
http://farm4.static.flickr.com/3276/...0c16d717_o.jpg
Har tyvärr ingen bild på själva huset på min dator, men kan försöka hitta på föräldrarnas.
Framsidan av katedralen bestod av en stor rundad dörröppning med två portar på glänt. Framför det fanns en trappa på 4-5 steg (längst ner till höger på bilden).
Kollar man noga kan man även se min chokladdoppade marsipanjesus på sitt pepparkakskors, som ligger i portväggen.
Allt som allt blev väl hela huset nästan 1x0.7 meter, och lite mer än en halvmeter högt. Alla fönsteröppningar hade gelatinblad som fönster.
Körde glasyr på alla knutar och i mönster på taket och var klar med hela bygget kanske 30 sekunder innan de första gästerna kom :P