2008-11-06, 16:47
Medlem
Johan_kalys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johan_kaly
Nej inte alls lat på något sätt.. Jobbat som kock så jag kan rutinerna så att säga.. Men jag har hamnat i ett team med 3 andra personer, och vårat lag skall tävla med ett bidrag

Tema : Jul (oväntat va?)
Allt i bygget skall vara ätbart..

Så mitt eller vårat dilemma är vad ska vi göra för något? Värt att nämna är kanske att vi ska tävla mot ett design lag..

Som exempel kan jag nämna att förra året vann ett gäng som tillverkat en liten ''nergerby'' som var uppbyggd i en trädstam och varje gren hade en plattform med minst en hydda, mellan plattformarna hängde små repbrorar..

Så ni förstår vilken nivå vi spelar på! Och allt i bygget skall vara ätbart

Citat:
Ursprungligen postat av Sconeman
Årets tema är inte riktigt bestämt än men det lutar åt att göra ett slott, få med lite runda former.
Här är en bild på förra årets: http://img136.imageshack.us/my.php?i...024x768pg8.jpg

/ Sconeman.

Snyggt

Citat:
Ursprungligen postat av Nander
Jag och mor byggde Muminhuset för några jular sedan. Det blev faktiskt riktigt lyckat, och var inte allt för svårt.

Du har ingen bild du kan dela med dig av? Skulle va skitkul att de ju, tror många här skulle uppskatta de
Citera
2008-11-06, 16:53
Medlem
Great Gargamels avatar
world trade center
Citera
2008-11-06, 17:05
Medlem
Johan_kalys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Great Gargamel
world trade center

De är faktiskt uppe som förslag !
Citera
2008-11-06, 17:44
Medlem
Snurrens avatar
Turning Torso skulle göra sig bra. Ni kan bjuda in HSB som får ta bilder.
Citera
2008-11-06, 18:01
Medlem
wääuus avatar
Har funderat på att forma några slags byggstenar av pepparkaka som sedan fogas ihop med choklad eller liknande.
Citera
2008-11-07, 00:24
Medlem
siddharthas avatar
För oss som bor i villa är det alltid kul att bygga sitt eget hus Visst, har man deg så kan man bygga sin lägenhetslänga också... Älskar att bygga pepparkakshus. Men lägger mycket mjöl i degen för att få den fast. Så det smakar skit. Dock får det stå längre då :P Har testat det mesta, kommit fram till att runda torn är sjukt svårt. OCh jag brukar förresten baka borgar. Roligare så
Citera
2008-11-07, 01:49
Medlem
Vanligtvis brukar vi bara bygga ett vanligt litet hus med lite glasyr och florsocker på, men sist vi firade jul med hela släkten hemma hos oss (var fjärde år) så ville jag slå på stort.

Tanken var en katedral, stommen formad som ett kors, med ett högt, runt (8-kantigt blev det) torn i mitten av korset, där alla gavlar/flyglar möts.

Ritade och räknade på hur det skulle se ut i många timmar, sen klippte jag ut vanliga pappersbitar för alla bitar. Märkte att vissa saker, som tornets högst topp (som blev 4-hörnig, ändrade form i mitten^^) var lite feldimensionerade, så de fick jag göra om.
Började baka pepparkakorna ungefär 4 dagar innan julafton och fixade till kanterna med ett rivjärn. Inte ett sånt där "multirivjärn" utan ett tunt med bara en sida, med små hål. Funkade skitbra faktiskt, pepparkakorna blev väldigt raka och gick inte sönder

Det tog tyvärr mer tid än jag hade tänkt mig, då jag på julafton fortfarande inte var klar med allt. Alla bitarna var klara och så, men jag höll fortfarande på att limma ihop dem med det klassiska brända sockret.
Dum som jag är hade jag för stora bitar på den korsformade delen, så en vägg gick sönder, men det var bara att "sockra" fast lite kartong på baksidan så fixade det sig.

Här är en bild på alla delar, innan de blivit filade.
http://farm4.static.flickr.com/3276/...0c16d717_o.jpg

Har tyvärr ingen bild på själva huset på min dator, men kan försöka hitta på föräldrarnas.

Framsidan av katedralen bestod av en stor rundad dörröppning med två portar på glänt. Framför det fanns en trappa på 4-5 steg (längst ner till höger på bilden).
Kollar man noga kan man även se min chokladdoppade marsipanjesus på sitt pepparkakskors, som ligger i portväggen.

Allt som allt blev väl hela huset nästan 1x0.7 meter, och lite mer än en halvmeter högt. Alla fönsteröppningar hade gelatinblad som fönster.
Körde glasyr på alla knutar och i mönster på taket och var klar med hela bygget kanske 30 sekunder innan de första gästerna kom :P
Citera
2008-11-07, 04:40
Medlem
Tjohildas avatar
Jag brukade i tonåren med stort tålamoder rita ett eget. Blev oftast en stor bondgård med veranda och skorsten, samt dass och uthus. Gjorde också granar till, som stöttades bakifrån med en bit kaka. Framfönstret brukade jag skära ut, de ándra blev markerade med glasyr.

Ställdes upp på ett soffbord med bomull som underlag och småtomtar som tillbehör. En fickspegel som sjö blev fint. De av bitarna som svällde för mycket i ugnen brukade jag skära till så snart de tagits ut och fortfarande var mjuka. Eländet var varje år att få till glasyren lagom hård Nonstopkarameller på taket såklat. Sen pudrades allt över med florsocker ur sil, som finish
Citera
2008-11-08, 00:10
Medlem
Johan_kalys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wääuu
Har funderat på att forma några slags byggstenar av pepparkaka som sedan fogas ihop med choklad eller liknande.

Tror de vanliga smälta sockret är mycke bättre.. Men jag gillar helt klart din idé
Citera
2008-11-08, 13:17
Medlem
Tjohildas avatar
Jag fattar inte riktigt varför man går på smaken när det gäller ett pepparkakshus. Det ska ju ändå stå framme och samla damm i flera veckor, man vill ju inte äta upp sitt med möda skapade verk sådär på en gång.

F ö har jag en djup grop i ett finger efter en pepparkakshushopsättning. Ta det lugnt med det smälta sockret, barn Det sa liksom bara "zzzzzzt" och jag fick slita bort både sirapsklumpen och en stor bit skinn.

Men, hörni, vad säger ni om att styra upp en inoficiell tävling om fb:s snyggaste/originellaste pepparkakshus? Kan arkitekterna så kan väl vi? Vad säger mod?
Citera
2008-11-08, 20:35
Medlem
defyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Jag fattar inte riktigt varför man går på smaken när det gäller ett pepparkakshus. Det ska ju ändå stå framme och samla damm i flera veckor, man vill ju inte äta upp sitt med möda skapade verk sådär på en gång.

F ö har jag en djup grop i ett finger efter en pepparkakshushopsättning. Ta det lugnt med det smälta sockret, barn Det sa liksom bara "zzzzzzt" och jag fick slita bort både sirapsklumpen och en stor bit skinn.

Men, hörni, vad säger ni om att styra upp en inoficiell tävling om fb:s snyggaste/originellaste pepparkakshus? Kan arkitekterna så kan väl vi? Vad säger mod?
Hur kan du ha en grop, har bränt och skurit mig massor utav gånger, knappt ett ärr kvar.. Fingrar brukar läka bra.
Citera
2008-11-08, 20:39
Medlem
Hoegbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Great Gargamel
world trade center

Tänkte jag också på, fast då med matchande flygplan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in