2008-11-06, 00:21
Medlem
buffalos avatar
Hej.

Jag har beställt försvarets enmanskök (snuskburken), och antar att det är modellen i aluminium. Det är såklart trevligt, då köket blir lite lättare än dess stål-tvilling.

Men hur funkar aluminiumet över en öppen eld? Kommer den deformeras, eller är det lugnt?

Aluminium har en smältpunkt på 660 grader, inte så mycket egentligen.

Hur varm kan en eld man gör upp i naturen bli?

Mvh
buffalo
Citera
2008-11-06, 00:25
Medlem
Har aldrig provat just snuskburken, men så länge du har en vätska i kärlet så spelar det ju i princip ingen roll vad kärlet är tillverkat av. Jag minns att vi har använt ett mjölkpaket att koka vatten i, vattnet tar ju åt sig värmen från elden.
Citera
2008-11-06, 00:51
Medlem
buffalos avatar
Ja, så måste det ju vara, bara inte kroken som hänger en bit över vattnet rätar ut sig av värmen. Fast den borde väl vara i vanligt stål?
Citera
2008-11-06, 01:19
Medlem
Citronpajs avatar
Var beställde du det? också intresserad av att köpa.
Citera
2008-11-06, 02:28
Medlem
buffalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Citronpaj
Var beställde du det? också intresserad av att köpa.
Active life equioment heter butiken.

http://www.surplus.se/index.php?keyword=enmansk%F6k&Search=S%F6k&Itemid= 1&option=com_virtuemart&page=shop.browse
Citera
2008-11-06, 07:00
Medlem
har testat båda i gröntjänsten och kan konstatera att den i aluminium är exakt lika bra som den vanliga förutom att den tar längre tid att få upp värme i

aa juste snacket om att saker ska deformeras av värme etc det kommer inte hända jag hadde min inte över utan I öppen eld ca 50 min så den blev rödglödgad inget hände det är försvarets grejer liksom
Citera
2008-11-06, 08:45
Medlem
Snuskburk original var i stålplåt, annars hade den aldrig vart så tung tror jag. Görs dom i aluminium nuförti'n?

Kroken blir nog inte 700 grader i praktiken tror jag, om du inte typ stoppar in den i flamman.
Citera
2008-11-06, 23:19
Medlem
buffalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chillhunter
har testat båda i gröntjänsten och kan konstatera att den i aluminium är exakt lika bra som den vanliga förutom att den tar längre tid att få upp värme i

aa juste snacket om att saker ska deformeras av värme etc det kommer inte hända jag hadde min inte över utan I öppen eld ca 50 min så den blev rödglödgad inget hände det är försvarets grejer liksom
Låter ju perfekt!
Nu är jag inte oroalig längre.

Citat:
Ursprungligen postat av bredställ
Snuskburk original var i stålplåt, annars hade den aldrig vart så tung tror jag. Görs dom i aluminium nuförti'n?

Kroken blir nog inte 700 grader i praktiken tror jag, om du inte typ stoppar in den i flamman.
Jepp, från 1944 görs dem i aluminium tror jag. Stålköket heter m/40 och aluminiumköket heter m/44.
Citera
2008-11-12, 00:39
Medlem
Azraels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo
Jepp, från 1944 görs dem i aluminium tror jag. Stålköket heter m/40 och aluminiumköket heter m/44.

Tänkte väl det. Vi hade både den traditionella snuskburken samt jägarkök när jag gjorde värnplikten i början på 90-talet och båda var i aluminium.
Citera
2008-11-12, 05:02
Medlem
buffalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azrael
Tänkte väl det. Vi hade både den traditionella snuskburken samt jägarkök när jag gjorde värnplikten i början på 90-talet och båda var i aluminium.
Hur blir aluminiumet av flitig användning över eld, slitage av bestick, diskning osv?
Aluminium är ju ändå ganska mjukt jämfört med stål.
Citera
2008-11-12, 05:07
Medlem
sisususis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo
Hur blir aluminiumet av flitig användning över eld, slitage av bestick, diskning osv?
Aluminium är ju ändå ganska mjukt jämfört med stål.
Buckligt, repigt och sotigt, men de är ju tillverkade för att användas i krig och inte för att vara vackra.
Citera
2008-11-12, 05:10
Medlem
buffalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sisususi
Buckligt, repigt och sotigt, men de är ju tillverkade för att användas i krig och inte för att vara vackra.
Ja, det kosmetiska bryr jag mig inte om, bara det funkar.
Har packat ner en plastspork i den nu som jag ska hålla mig till när jag äter ur kärlen.
Borde förhindra uppkomsten av repor va?

Till diskningen borde väl en vanlig skotte med en droppe diskmedel vara funkis?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in